Добринка ГЕОРГИЕВА, Анета ПЕТКОВСКА, Елени ЗЈУТЗЈУЛИ
СОВРЕМЕНИ СОСТОЈБИ И ТЕНДЕНЦИИ НА СПЕЦИЈАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ВО БУГАРИЈА, МАКЕДОНИЈА И ГРЦИЈА
(СПОРЕДБЕНО ПРОУЧУВАЊЕ)
Целта на овој труд е да ги прикаже накратко системите за специјалното образование (special education) во три Балкански држави-Бугарија, Македонија и Грција и да ги посочи основните проблеми и тенденции за неговиот развој.
Анализата и опишувањето се направени согласно со барањата посочени во "Review of the Pressent situation in Speial Needs Education" издадена од УНЕСЦО во периодот од 1988 до 1995 година.
Критериумите за споредбената анализа се:
I. |
БУГАРИЈА |
1. |
СПЕЦИЈАЛНА ОБРАЗОВНА ПОЛИТИКА (СОП) |
|
ЦЕЛ: Да се осигури соодветна едукација и професионална подготовка на децата и младите што имаат специјални потреби во школувањето (Special Educational needs). |
2. |
ЗАКОНОДАВСТВОТО е тоа што дава можност за образование на децата со специјални потреби во школувањето. |
|
Лицата со умерена и длабока ментална ретардација се исклучени од општествениот образовен систем. Сите нивоа на образование на лица со специјални потреби во школувањето се опфатени од законодавството. |
Министерството за образование е одговорно за специјалното образование, но одговорности имаат и Министерството за здравство и Министерството за социјални грижи.
3. АДМИНИСТРАЦИЈА И ОРГАНИЗАЦИЈА
Специјалното образование се раководи од одделот по специјална педагогија (special education) Кон Министерството за обвразование.
Административни решенија се земаат на национално ниво.
Нема закон што ги регламентира дејностите на добротворните организации.
4. СПЕЦИЈАЛНО ОБРАЗОВНО ОСИГУРУВАЊЕ (СОО)
УЧИЛИШТА-Учениците со специјални потреби во школувањето се регистрираат за официјални цели во групата на лица со повреди.
Недостасува политика што ќе ја стимулира интеграцијата.
Делумно се интегрирани ученици што имаат нарушувања на видот и нарушување на слухот.
Постојат определени врски помеѓу и специјалните училишта и општообразовните училишта.
Според податоци од 1993 година во Р. Бугарија се регистрирани 11.495 ученици што се школуваат во специјални училишта (1,3% од училишната популација).
СПЕЦИЈАЛНИ УЧИЛИШТА ВО БУГАРИЈА СЕ:
Постојат и центри за рехабилитација за слух и говор
СПЕЦИЈАЛНИ ПРЕДУЧИЛИШНИ УСТАНОВИ СЕ:
5. РОДИТЕЛИ
Тие можат да учествуваат во процесот на дијагностицирањето на нивните деца и го имаат правото да изберат помеѓу специјално и општообразовно училиште.
6. ПОДГОТВУВАЊЕ НА УЧИТЕЛИ
Подготвувањето на специјални педагози (Дипломирани дефектолозии постидпломски студии) се овозможува во два основни универзитети:
СЈ “Кл. Охридски”-Софија и ЈУЗУ “Н. Рилски”-Благоевград
7. ФИНАНСИРАЊЕ
Специјалното образование се финансира од владата, но постои и дополнително финансирање од добротворни организации.
Расходите за специјалното образование се 3% од општите расходи на образованието (1992 година).
8. ИДНИ ПРОУЧУВАЊА
Економските и финансиските тешкотии рефлектираат и врз школувањето на лицата со проблеми во школувањето. Моменталните проучувања ја засегаат основно дијагностиката, школувањето на тие лица, изготвување на специјални програми за школување и интеграција.
Во последно време се забележува и интересот кон професионалниот опит на други држави како Англија, Шведска и др.
Современите состојби и тенденции на специјалното образование во Р. Бугарија се посочени од авторките М. Чолакова и Д. Георгиева според кои:
Медиумите исто така треба да заземат важно место.
Извештајот од Саламанка (1994) за образование на лицата со проблеми во развојот, како и за меѓународни иницијативи како ,,Образование за сите (edication for All). Во таа смисла, дејностите по програмите PHARE и TEMPUS практиките во областа на специјалната педагогија (дефектологија) се одлично средство за популаризирање и вгнездување на тие иницијативи.
Од друга страна пак, традиционалните педагошки приоди треба да бидат сериозно ревизирани во рамките на преосмислувањето на приоритетите и движењето од академски познавања кон практична компетентност.
Училишната реформа во границите на "Inclusion" не може да стартува во рамките на институционализацијата и сегрегацијата кои с# уште постојат во Р. Бугарија.
II. |
МАКЕДОНИЈА |
1. |
НАЦИОНАЛНА ОБРАЗОВНА ПОЛИТИКА - Државата гарантира соодветно образование за сите деца и млади што имаат специфични потреби во школувањето. |
2. |
ЗАКОНОДАВСТВО-Општите правила за сите лица важат и за лицата со специфични потреби во школувањето. Законодавството ги опфаќа сите нивоа на образование на лицата со спесцифични потреби во школувањето. |
Специјалното образование ги вклучува лицата со специфични потреби во школувањето:
Македонија ја прифати Декларацијата на ООН за “Правата на детото”; Извештајот на УНЕСКО за образование на децата со специфични потреби (Саламанка 1994); Стандардните правила на ООН за еднакви можности при Европскиот комитет за основни начела и кохерентност во рехабилитацијата на лицата со специфични потреби (1992 Љ. Ајдински, 1997). Врз основа на овие и други меѓународни документи, како и врз основа на Уставот на Р. Македонија, правата од областа на здравствената и социјалната заштита, образованието, детската заштита, инвалидско-пензиското осигурување и др. се вградени во соодветните законодавства во Републиката, но се чуствува потреба од дополнување на тоа законодавство за одделни права за овие лица што не се доволно опфатени до денес.
Современиот систем е изграден врз концепциите за единство од воспитување, образование и корекција, во кои програмирано и синхронизирано се извршува социјално-педагошка, медицинска и психолошка рехабилитација (О. Крстева, 1996).
Министерството за образование е одговорно за школување на лицата со специфични потреби во Р. Македонија.
3. АДМИНИСТРАЦИЈА И ОРГАНИЗАЦИЈА
Општите рамки на специјалното образование се вградени во општиот систем на образованието во Републиката.
4. СПЕЦИЈАЛНО ОБРАЗОВНО ОСИГУРУВАЊЕ
Современиот систем на специјалното образование вклучува: Предучилишно воспитание, Основно образование, Средно образование, Професионално и работно оспособување, домови за социјална заштита и дневно центри.
За секој од степените постојат наставни планови и програми.
4.1. ПРЕДУЧИЛИШНО ВОСПИТАНИЕ
Предучилишно воспитание и образование организирано во посебни детски установи за деца со оштетен слух, говор и глас, како за деца со умерено и тешки пречки во психичкиот развој во Скопје и Битола. Последните години се повеќе се настојува децата со специфични потреби од предучилишна возраст да се вклучуваат во редовните детски градинки.
4.2. СПЕЦИЈАЛНО ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ
Специјалното основно образование во Р. Македонија е организирано за сите видови ученици со специфични потреби и тоа во:
Во сите овие училишта опфатени со образование и воспитание околу 1700 ученика.
4.3. РОДИТЕЛИ
Дијагнозата на децата со специфични потреби во школувањето се дава само во согласност со родителите на децата. Постои тесна соработка меѓу специјалното училиште, дефектолозите и родителите (средби, советувања, консултации, вклучување на родителите во воспитно-образовниот процес и сл.). Исто така организирана е и стручна помош во семејствата како со децата така и со родителите од страна на соодветни стручњаци.
4.4. ПОДГОТВУВАЊЕ НА УЧИТЕЛИ (ДЕФЕКТОЛОЗИ)
Подготвувањето на учители (дефектолози) до пред шест години се вршеше надвор од Р. Македонија во Белград и Загреб. Од учебната 1993/94 година се врши во новоотворениот Институт (катедра) за дефектологија при Филозофскиот факултет на Скопскиот универзитет “Св Кирил и Методиј”.
Студиите траат четири години и се добива диплома за општ дефектолог.
4.5. ФИНАНСИРАЊЕ
Специјалното образование се финансира од владата на Р. Македонија.
4.6. ИДНИ ПРОУЧУВАЊА
Идните проучувања се однесуваат на:
Тенденциите за развој на специјалното образование се надградуваат над започнатите развојни процеси во раниот третман и предучилишното воспитание зацртани низ донесените соодветни мерки:
III ГРЦИЈА
1. СОЦИЈАЛНО ОБРАЗОВНА ПОЛИТИКА
Крајна цел е да се осигури едно училиште за сите деца, со различни програми според потребите што ги имаат и според способностите на учениците.
2. ЗАКОНОДАВСТВО
Правилата на општото образование се правила и за децата со специјални потреби во школувањето.
Според законот на република Грција не се исклучува од образовниот систем ниту едно дете.
Основниот закон за организација на специјалното образование се прифаќа во 1981 год. и засегнува основното образование. Новиот проект на законот (1966) беше прифатен од парламентот во 1985 година.
Се дефинираат седум категории лица со специјални педагошки потреби:
Специјалното образование е под одговорност на Министерството за образование. Се очекува создавање и законодавно уредување во однос на учебните планови и програми во специјалното образование. Постои и намера да се отворат катедри по специјално образование во педагошкиот институт во Солун.
3. АДМИНИСТРАЦИЈА И ОРГАНИЗАЦИЈА
Специјалното образование се раководи од општообразовениот систем. Помош се добива и од ДИРЕКТОРАТОТ по специјално образование при Министерството за образование. Министерството има сопствен тим од 16 советници. Административни решенија се земаат на национално ниво. Координирана одговорност на национално ниво се носи од ДИРЕКТОРАТОТ по специјално образование и педагошкиот институт во Министерството за образование.
4. СПЕЦИЈАЛНО ОБРАЗОВНО ОСИГУРУВАЊЕ
1. Емоционални нарушувања (нарушувања во поведението)
2. Ментална ретардација
3. Физички (моторни)
4. Нарушувања на видот
5. Нарушувања на слухот
6. Јазични нарушувања
7. Проблеми во школувањето
Основна цел на Грчката образовна политика е инерцијата на децата со специјални педагошки потреби. Во поткрепа на таа цел во рамките на масовните училишта основни форми на работа се: Индивидуален приод и Специјални класови. Постои широка врска помеѓу специјалните училишта и масовните училишта као во поглед на размена на учители и ученици, така и во поглед на други дејности. Бројот на деца и млади со аномалии е 180.
Околу 0,2% од популацијата на училишна возраст посетуваат специјални училишта, а повеќе од 0,9% посетуваат масовни училишта (1992).
Службите во специјалното образование се осигураат од државниот ОБРАЗОВЕН СИСТЕМ (95%) А 5% ОД ДРУГИ ВЛАДИНИ ОДДЕЛИ.
4.1 ПРЕДУЧИЛИШНО ОСИГУРУВАЊЕ
Многу малку или никакво предучилишно осигурување.
4.2 РОДИТЕЛИ
Родителите соработуваат со училиштата и имаат краен збор кога се решава прашањето за специјално училиште или програма за нивните деца.
4.3 ПОДГОТВУВАЊЕ НА УЧИТЕЛИ
Во Р. Грција подготвувањето на специјални учители (дефектолози) се осигурува во вишата школа во Патра каде што се учи две години. За да се добие диплома за специјален учител, учителот треба да положи писмен испит и да има најмалку стаж од пет години.
4.4 ФИНАНСИИ
Скоро целото финансирање за специјално образование е од владата. Само околу 2% е од добротворни организации.
4.5 ИДНИ ПРОУЧУВАЊА
Идните проучувања засегаат:
Со новиот закон 1566 од 1985 година се определуваат тенденциите во развојот на специјалното образование:
Заклучок
И во трите држави специјалното образование нема големи традиции се развива бавно. Тоа се се објаснува со нестабилната економска и политичка ситуација.
За Грција во периодот од дваесет години 1936-1940, 1967-1974 год., а за Бугарија и Македонија последните десет години.
Сe уште нема една државна политика во однос на интегрираното школување и во трите држави, иако Грција е членка на Европскиот сојуз. Треба да се одбележи дека во Македонија и Грција има недостиг на подготвени специјалисти за во Бугарија во последните пет години се забележува неконтролирано подготвување на специјални педагози.
И во трите држави има негативен однос на општеството кон аномалните лица со специфицирани потреби. Во последно време се забележува стремежот за механичко приложување на западни стандарди по однос на специјалното образование без да се земе предвид националните особини и традиции во образовниот систем во секоја од овие три држави.
ЛИТЕРАТУРА