JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 4819
ПЕРЦЕПЦИЈАТА НА ПОЧЕТНИТЕ СИГНАЛИ НА АМПЛИТУДА КАЈ КИНЕСКИТЕ ДЕЦА СО ТЕШКОТИИ ПРИ ЧИТАЊЕ И СО СПЕЦИФИЧНИ ЈАЗИЧНИ НАРУШУВАЊА
Чуан-Хан ЧИАНГ
Институт за специјална едукација, Национален |
|
PERCEPTION OF AMPLITUDE ONSET SIGNALS IN CHINESE CHILDREN WITH READING DIFFICULTIES AND SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENTS
Department of Special Education, National Taiwan Normal University, Taiwan |
||
Примено: 13.10.2016 |
|
Recived: 13.10.2016 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Оваа студија ги истражуваше основните аудитивни обработки на звучната амплитуда кај кинеските деца со тешкотии при читање и со јазични нарушувања. Петнаесет деца со тешкотии при читање на кинески јазик (ТЧ), петнаесет деца со тешкотии при читање на кинески јазик и со специфични јазични нарушувања (ТЧ-СЈН) и шеснаесет врсници за контрола (К) беа избрани од локалните основни училишта во Тајван. Трите групи беа споредени, особено според фонолошката свесност и според разликувањето на почетокот на аудитивната амплитуда. Нашите прелиминарни резултати потврдија де-ка контролните групи покажале значително подобри резултати на сите фонолошки и аудитивни мерења во споредба со двете групи деца со ТЧ. При препознавањето на кинеските знаци, децата со ТЧ-СЈН покажале значително полоши резултати од децата со ТЧ. Исто така, дојдовме до заклучок дека кинеските деца со ТЧ-СЈН покажуваат полоши резултати во однос на фонологијата и покажуваат помала сензитивност за почетокот на амплитуда на сложен звук во споредба со кинеските деца со ТЧ. |
|
This study explored the fundamental auditory processing of sound amplitude in Chinese children with both reading and language difficulties. Fifteen children with Chinese reading difficulties (RD), fifteen children with Chinese reading difficulties and specific language impairments (RD-SLI), and sixteen age-matched controls (CA) were recruited from local primary schools in Taiwan. The three groups were compared specifically on phonological awareness and auditory amplitude onset discrimination. Our preliminary results confirmed that age-matched controls performed significantly better on all of the phonological and auditory measurements, compared to both groups of children with RD. Children with RD-SLI performed significantly worse than children with RD in Chinese character recognition. Also Chinese children with RD-SLI were found to be poorer in phonological performance and to be more insensitive to complex sound amplitude onset, compared with Chinese children with RD. |
||
Citation:Chiang CH, Chen IC, Wang HL. Perception of amplitude onset signals in Chinese children with reading difficulties and specific language impairments. J Spec Educ Rehab 2017; 18(1-2):109-125. doi: 10.19057/jser.2017.22 |
||||
Клучни зборови: тешкотии при читање (ТЧ), специфични јазични нарушувања (СЈН), фонолошка обработка, аудитивна перцепција на амплитуда, препознавање кинески знаци, кинеско-мандарински. |
|
Keywords: Reading Difficulties (RD), Specific Language Impairments (SLI), Phonological Processing, Auditory Amplitude Perception, Chinese character recognition, Chinese Mandarin |
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding address: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE