|
|
|
НИВОТО НА РАЗВОЈОТ НА МИСЛОВНИТЕ ОПЕРАЦИИ КАЈ ДЕЦАТА СО ГОВОРНИ ТЕШКОТИИ
Силвана ФИЛИПОВА 1
Ана ПОПОВСКА 1
Даринка ШОСТЕР 2
Лаура ЃУРЧИНОВСКА 3
Завод за рехабилитација на слух, говор и глас - Скопје1
Факултет за едукацију и рехабилитацију - Београд, Факултет за специјална едукација и рехабилитација - Белград2,
Завод за психофизиолошки нарушувања и говорна патологија „Проф. др. Цветко Брајовиќ“ - Београд
ПЗУ Интергин3
|
|
DEVELOPMENTAL LEVEL OF THINKING OPERATIONS AT CHILDREN WITH SPEECH IMPAIRMENTS
Silvana FILIPOVA 1
Ana POPOVSKA 1
Darinka SHOSTER 2
Laura GJURCHINOVSKA 3
Institute for Rehabilitation of Speech, Voice and Hearing – Skopje1
Faculty for special education and rehabilitation – Belgrade, Institution for psycho – physical disturbances and speech pathology “Prof. d-r Cvetko Brajovich” - Belgrade2
PZI Intergin3
|
|
|
|
Резиме
|
|
Abstract
|
Сознајниот процес не е резултат на едноставно акумулирање на перцептивните податоци, моторните акции, вербалните описи и интелигенцијата која ги средува сите тие податоци. ,,За да ги спознае објектите, субјектот треба да дејствува на нив, според тоа и да ги трансформира. Почнувајќи од најелементарните сензомоторни акции до најфините интелектуални операции (формалнологичките) кои сè уште се акции, но интериоризирани и извршувани во мислите, сознавањето е постојано поврзано со акциите или операциите, значи со трансформациите“ (1).
Пијаже идентификува три главни стадиуми во развојот на интелектуалните операции:
1. Сензомоторна интелигенција - од раѓање до 18 месеци или до крајот на втората година.
2. Стадиум на репрезентациона интелигенција која води кон конкретни операции. Овој подолг развоен период трае од крајот на втората година до 11-12-тата година и се дели на:
|
|
Simple accumulation of perceptive data, motor actions, verbal descriptions and intelligence that manages previously mentioned is not due to cognitive processes. “In order to get familiar with the objects, the subject has to act on them, which means transform them. Starting from the elementary sensory-motor actions, until the finest intellectual operations (formal-logic), which are actions yet, but interiorized and executed in the thoughts, cognition is continuously related to actions and operations, e.g. transformations (1).
J. Piageot identifies three major levels of intellectual operation development:
1. Sensory-motor intelligence – from birth up to the age of 18 months or until the end of the second year of age.
2. Representational intelligence level – leading to specific operations. This is a longer developmental period which lasts from the end of second year up to 11-12 years of age. This period is divided on:
|
Предоперационален стадиум кој започнува од крајот на втората година, се одликува со образување на семиотички средства, образување ориентирани функции и квалитативни идентитети и кој завршува до 7-8-та година.
Период на конкретни операции, кој започнува од 7-8-та година, завршува до 11-12-тата година и се карактеризира со образување на операционалните групирања, реверзибилност и разновидни облици на конзервација.
3. Стадиум на формални операции кој започнува од 11-тата до 12-тата година и завршува до 14-15-тата или најдоцна до 21-та година, период кој според Пијаже означува постигнување на интелектуална зрелост (1,2).
|
|
Pre-operational period - which begins at the end of age of two, characterizes itself with forming of semiotic tools, oriented functions and qualitative identities which ends at the age of 7-8.
Period of specific operations – It begins at 7-8 years, ends up at 11-12 years and it is characterized by forming of operational gathering, reversibility and different types of conservation.
3. Level of formal operations. This level starts its development at the age of 11-12 and finishes at 14-15 or latest at the age of 21. Considering Piaget, this is the period which marks the intellectual maturity (1, 2).
|
|
|
|
Citation:Filipova S, Popovska A, Shoster D, Gjurchinovska L. Developmental Level of Thinking Operations at Children with Speech Impairments. J Spec Educ Rehab 2008; 9(3-4):39-50.
|
|
|
|
|
|
Клучни зборови: мисловни операции, конзервација, класификација, серијација, кореспонденција на две низи, говорни тешкотии.
|
|
Key words: thinking operations, conservation, classification, serrations, corresponding of two lines, speech disabilities.
|
|
|
|