ПОСТДИПЛОМСКИТЕ СТУДИИ НА ИНСТИТУТОТ ЗА
ДЕФЕКТОЛОГИЈА

 

Горан АЈДИНСКИ

Владимир ТРАЈКОВСКИ

 

Институт за дефектологија
Филозофски факултет

 

POSTGRADUATE STUDIES AT THE INSTITUTE OF SPECIAL EDUCATION AND REHABILITATION

 

Goran AJDINSKI

Vladimir TRAJKOVSKI

 

Institute of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Philosophy

 

 

 

Вовед

 

Introduction

Институтот за дефектологија годинава одбеле­жу­ва 15 години постоење како единствена ви­со­кошколска институција во Република Маке­до­нија која изведува универзитетски доди­плом­ски и постдипломски студии.
Имајќи го предвид развојот на дефектолошката теорија и практика во светот и во Република Ма­кедонија, на Институтот за дефектологија при Филозофскиот факултет во Скопје, веднаш со неговото отпочнување со работа, се создадоа

 

The Institute of Special Education and Rehabilita­tion has marked 15 years of its existence as the only higher educational institution in the Republic of Macedonia which perform university under­graduate and postgraduate studies.
The Institute of Special Education and Rehabilita­tion at the Faculty of Philosophy in Skopje, soon after it had started its work and regarding the development of special education and rehabilitation theory and practice worldwide and in the Republic of Macedonia, created conditions for organizing postgraduate studies for scientific research and acquiring scientific titles master and doctor of sci­ence in the field of special education and rehabili­tation.
That ended the previous practice of the special educators from the Republic of Macedonia to con­tinue their postgraduate studies in Belgrade, in Sofia or in Blagoevgrad. The previous experience contributed to that and showed as well that direct transferring educational models of other social, cultural and economic environments was not pos­sible. Thus, the solution was found at the Institute of Special Education and Rehabilitation. Post­graduate studies wеre initiated by a large number of students who after finishing their studies of spe­cial education and rehabilitation expressed their wish to continue their professional advanced stud­ies.
The Institute of Special Education and Rehabilita­tion has appropriate professional teaching person­nel. Cooperation has been established with other institutes at the Faculty of Philosophy and other relevant faculties at the University in Skopje as well as the Faculties of Special Education and Re­habilitation in Belgrade and Sofia. Their profes­sionals have covered subjects and/or studies as long as the Institute of Special Education and Re­habilitation provides its own teaching personnel.
After finishing their postgraduate studies candi­dates acquire the title master of special education and rehabilitation in certain scientific field. Within the studies postgraduates get to know various sci­entific methodologies in different scientific fields where they have to demonstrate their scientific activity which enables further scientific work.
The first postgraduate generation enrolled in the academic year of 1998/99. Since then, a new gen­eration has permanently enrolled every second year. So far 7 postgraduates have acquired the title master and 6 candidates have acquired the title doctor of science.

услови за организирање последипломски сту­дии за научно истражување и стекнување науч­но звање магистар на науки и доктор на науки од подрачјето на дефектолошката наука. На овој начин се прекина со досегашната практика дефектолозите од Република Македонија да се запишуваат на последипломски студии во Бел­град, во Софија или во Благоевград. Секако, за ова придонесоа и досегашните искуства кои по­ка­жаа дека непосредното пренесување на мо­де­ли на образование од други социјални, кул­тур­ни и економски средини не е можно и дека ре­шението треба да се бара на самиот Институт за дефектологија. Отворањето на постдипломски студии беше потенцирано  од самите студенти кои завршуваа студии по дефектологија и во голем број изразија желба за понатамошно струч­но усовршување.
Институтот за дефектологија располага со соодветен наставнички кадар. Во истовреме е воспоставена соработка i се ангажирани нас­тав­ници од другите институти на Филозоф­ски­от факултет и другите сродни факултети на Универзитетот во Скопје како и од дефекто­лош­ките факултети од Белград и Софија, за по­кри­вање на предмети и/или наставни содржини во времето додека Институтот не обезбеди свој наставен кадар.
Кандидатите кои ќе завршат последипломски сту­дии ќе се здобијат со назив: магистер по де­фек­толошки студии од одреденото научно под­рачје. Во текот на студиите постдипломците учат научни методологии од повеќе научни об­ласти, каде што треба да ја докажат научната активност со што се оспособени за пона­та­мош­на научна работа.
Првата генерација студенти на последипломски студии беше запишана во учебната 1998/99 го­ди­на и оттогаш, преку една година, перма­нен­тно се запишува нова генерација. Досега имаат магистрирано 7 постдипломци, а титулата док­тор на науки ја стекнале 6 кандидати.

 

 

 

 

Цел на последипломските студии

 

The aim of the Postgraduate studies

Цел на последипломските студии е создавање кадар подготвен да ја иницира, унапредува и да ги следи современите тенденции на дефекто­лош­ката теорија и практика.

 

The aim of the postgraduate studies is to create personnel prepared to initiate, enhance and follow up the contemporary tendencies of special educa­tion and rehabilitation practice.

Тие се насочени кон едукација на кадри за на­уч­но истражувачка работа на:

  • Институтот за дефектологија;
  • републички институции од областа на обра­зо­ванието, социјалната заштита, здравстве­на­та заштита;
  • институции во кои се реализира дефек­то­лош­ката практика со лица со пречки во раз­во­јот;
  • редовни предучилишни установи, основни и средни училишта и
  • министерства за социјална заштита, обра­зо­ва­ние, здравство и др.

 

They are directed to education of professionals for scientific and research work:

  • Institute of Special Education and Rehabilita­tion;
  • Institutions in the field of education, social and health care in the Republic of Macedonia;
  • Institutions in which special education and reha­bilitation practice of people with disabili­ties is carried out;
  • Formal pre-school institutions, primary and secondary schools;
  • Ministry of Labor and Social Care, Education, Health care etc.

 

 

 

Траење на студиите и кредити

 

The duration of studies and credits:

Нас­тавата, испитите и другите активности на последипломските студии по дефектологија се одвиваат во три семестри, додека четвртиот е на­менет за изработка на магистерскиот труд. Кре­дитите се распределени рамномерно по се­мес­три. За да пристапи кон изработка на магис­тер­скиот труд, кандидатот треба претходно да освои 90 кредити.
Магистерскиот труд се вреднува со допол­ни­тел­ни 30 кредити или вкупно, со завршување на последипломските студии кандидатот освојува 120 кредити.

 

The studies, examinations and other activities of the postgraduate studies in special education and rehabilitation happen in three semesters, while the fourth is meant for the master thesis, with equal number of credits for each semester. In order to start the master thesis, the postgraduate has to achieve 90 credits.
The master thesis is assessed with 30 credits, i.e. after finishing postgraduate studies the candidates achieve 120 credits total.

 

 

 

Изработка на магистерски труд

 

Master Thesis

Ментор на кандидатот за изработка на магис­тер­скиот труд може да биде еден од нас­тав­ни­ци­те кои ја изведуваат наставата. Кандидатот из­бира тема во договор со менторот. Магис­тер­ски­от труд се брани според критериуми утвр­де­ни на Филозофскиот факултет, со претходно ус­во­јување на темата на трудот од страна на Со­ветот за постдипломски студии.

 

The mentor of the master thesis preparation can be one of the lecturers. The theme is agreed upon between the mentor and the postgraduate. The master thesis is defended according to the criteria set by the Faculty of Philosophy with previously adopted theme of the work by the Council of Post­graduate Studies.

 

 

 

Финансирање

 

Financing

Постдипломските студии по дефектологија се реализираат со самофинансирање на студен­ти­те.

 

Postgraduate studies in Special Education and Re­habilitation are self-financed.

 

Семинарски работи и др.

 

 

Seminar Papers

Студентот е должен да изготви две семинарски работи и истражувачки проект по предметот Планирање на научното истражување. Со нив освојува по 5 кредити или вкупно 15 кредити.

 

Postgraduates have to prepare two seminar papers and a research project of the subject of Scientific Research Planning. The postgraduate achieves 15 credits due to that.

 

 

 

Научно звање

 

Scientific title

Со одбрана на магистерскиот труд, кандидатите се стекнуваат со научен степен магистер по дефектолошки науки. Во дипломата ке биде назначена изборната група предмети што ја избрал кандидатот.

 

After defending the master thesis the postgraduate acquires the scientific title master in special edu­cation and rehabilitation science. The subject group chosen by the postgraduate is noted in the diploma.

 

 

 

Во продолжение ќе биде претставена студис­ка­та програма на постдипломските студии по де­фек­тологија.

 

The Curriculum of the postgraduate studies is pre­sented in the Tables bellow.

 

 

 

 

 

 

 

Услови за упис на студенти во повисока го­дина

 

 

Enrollment Conditions of the Second Year Students

Сите студенти за упис во втора година мораат да ги имаат уредно ислушани сите предмети и да ги исполнат сите обврски кои се предвидени со Правилникот за постдипломски студии.

 

Postgraduate students in order to enroll the second year have to full all the obligations anticipated in the Rulebook of Postgraduate Studies.

 

 

 

Кредити и концепција на студиите

 

Credits and the Conception of the Studies

Студиите се конципирани по научни области- мо­дули, кои им овозможуваат на студентите стек­нување на знаења од општите методолошки предмети (прва година-прва група на кредити по предмети), а потоа во зависност од интере­сот на кандидатот насочување спрема модули (на­учни области-втора група на кредити по пред­мети).
Првиот семестар опфаќа предавања и вежби од предметите кои се однесуваат на општата тео­рија и методологија на научно-истражувачката работа во полето на дефектологијата.
Предавањата, вежбите и консултациите во вто­риот и третиот семестар се однесуваат на тео­ри­јата и методологијата на истражување во од­ре­дените научни области.

 

The studies are outlined in scientific fields-mod­ules which enable students to acquire knowledge in general methodological subjects (first year-first group of subject credits), and then, depending on the interest, students are directed towards modules (scientific areas-second group of subject credits).
The first semester covers lectures and exercises in subjects which refer to general theory and method­ology of scientific and research work in the field of special education and rehabilitation.
Lectures, exercises and consultations in the second and third semesters refer to theory and methodol­ogy of research in certain scientific areas.

 

Кредити

 

 

Credits

Студиите се прилагодени кон Европскиот кре­дит-трансфер систем (ЕКТС) со цел да се по­добри меѓународната мобилност на студентите и признавање на одржаната настава и собра­ни­те бодови во кoja било земја на Европа.
Креди­ти­рањето е во согласност со ЕКТС систе­мот на бодирање. Согласно со ЕКТС органи­зи­ра­ни се три групи на кредити: две кредитни гру­пи според предметите и третата група вон­наставна научна активност.

 

The studies are adapted to the European Credit Transfer System (ECTS) aiming to enhance the international student mobility and to recognize the study periods spent and collected credits in any country in Europe.
Crediting is according to ECTS of scoring. Ac­cording to ECTS three groups of credits are or­ganized: two credit groups according to the sub­jects and the third group is out-studies scientific activity.

 

 

 

Концепција на студиите

 

Conception of Studies

Студиите се конципирани така што им овоз­можуваат на студентите активно учествување во процесот на научно-истражувачката работа. Тоа е овозможено преку голем број на изборни предмети и вклучувањето во научно-истражу­вач­ки проекти во рамките на Институтот за де­фек­тологија. Изборните предмети се однесу­ва­ат на научните и стручните содржини со кои се операционализираат доста специфични подрач­ја од одредени научни области. Имајќи предвид дека во рамките на една научна област се упишува мал број на студенти, наставата ќе се реализира доколку се запишале најмалку три студенти, со напомена дека наставата по пред­ме­тите кои ги упишале до пет студенти ќе се реализира со консултативно-семинарска рабо­та, а предавања ќе се организираат доколку пред­метот го запишале повеќе од пет студенти.

 

The studies are outlined in such a manner that they enable students to participate in the process of sci­entific and research work due to a large number of optional subjects and the possible participation in scientific-research projects within the Institute of Special Education and Rehabilitation. The optional subjects are related to scientific and research con­tents which operate specific areas in certain scien­tific fields. Considering the fact that a small num­ber of students enroll within a scientific field, the studies can be realized only if at least three stu­dents have enrolled. Studies of a subject up to five enrolled students can be realized through consulta­tive-seminar work, and lectures are organized if more than five students have enrolled for the sub­ject.

 

 

 

Заклучок

 

Conclusion

Сонот за „Европа без граници“ веќе се оства­ру­ва на економско и политичко поле низ процесот на глобализација, Интернетот, новите техно­ло­гии. Секојдневно се тежнее кон забрзан еко­ном­ски раст, унапредување, поголем квалитет во сите сфери на живеењето. Во целиот тој про­цес значајно место зазема високото образо­ва­ние и реформите што во него се преземаат.
Предизвиците поврзани со неодминливите ре­фор­ми во образованието што ги очекуваат ев­роп­ските земји им претстојат и на висо­ко­обра­зов­ните институции во Р. Македонија. Сепак, она на што Филозофскиот факултет треба да ста­­ви акцент е целосно имплементирање на став­­ките од Болоњската Декларација и овоз­мо­жу­­вање подобри услови за мобилност на сту­ден­тите и наставниците.

 

The dream “Europe without borders” has already been realized in economic and political field through the globalization process, the Internet, and the new technologies. World strives toward faster economic growth, improvement, and enhanced quality in all spheres of living. Higher Education and the undergoing reforms in it take an important part in that process.
The challenges associated with the unavoidable reforms in education and expected in the European countries are forthcoming for the higher education institutions in the Republic of Macedonia. The Faculty of Philosophy has to emphasize the entire implementation of the Bologna Declaration and enable better conditions for student and teacher mobility.

За таа цел треба да се преземат следниве чеко­ри:

  • Активирање на Tuning-проектот во рамките на Институтот за дефектологија и воспос­та­ву­вање активна соработка (вмрежување) со сродните факултети на универзитетите од ре­гио­нот заради усогласување на студис­ки­те програми и олеснување на препозна­ва­ње­то на квалификациите и студиските периоди по­минати на некоја од институциите во земјите од регионот и пошироко;
  • Редефинирање на студиските програми на ФзФ (особено деловите за компетенциите и исходите од учењето) во склад со усвоената генерална рамка на квалификации во EHEA која ги вклучува трите циклуса, општите опи­си за секој циклус засновани врз исхо­ди­те од учење и компетенциите;
  • Креирање на Мастер-програми насочени кон специфични области и кон специфична студентска публика на национално и интер­на­ционално ниво заради подобрување на вертикалната мобилност и привлекување на нај­добрите студенти од други високообра­зов­ни институции;
  • Натамошно подобрување на информатич­ка­та технологија;
  • Вложување поголем напор за зголемување на буџетот за високото образование.

Република Македонија мора да се движи во на­со­ката во која се движат останатите европски земји-кон научен раст и развој, преку реформи во полето на образованието и стручното усовр­шу­вање на студентите и наставниот кадар. Не­ма полесен начин да се влезе во Европа, од оној на полето на науката и образованието, бидејќи квалитетот не познава визи и граници. Едно е сигурно-со вклучувањето во Болоњскиот Про­цес се пречекори прагот на ЕУ. Останува да се ра­боти на исполнување на поставените крите­риу­ми и на тој начин да се даде придонес кон „сивата материја“ на која Европа толку многу се надева.

 

Thus, the following steps have to be undertaken:

  • Activating the Tuning Project within the Insti­tute of Special Education and Rehabilitation and establishing active cooperation (network­ing) with related faculties at the universities in the region in order to adjust the study curricu­lums and facilitate the recognition of the quali­fications and study pe­riods spent in any of the institutions in the country or broader;
  • Redefining the study curriculum of the Faculty of Philosophy (especially the parts of the com­pe­tences and the outcome of studies) according to the established general framework of quali­fications in EHEA that includes the three cy­cles, general de­scription of each cycle based on the study out­comes and competence;
  • Creating Master-programs directed toward spe­cific areas and specific study audience at na­tional and international level, aiming to en­hance the vertical mobility and attract the best students of other higher educational institu­tions;
  • Further improvement of information technol­ogy;
  • Attempt to enhance the budget of the higher education.

The Republic of Macedonia has to move forward as other the European countries-toward scientific growth and development through reforms in the field of education and professional improving of students and teaching staff. There is no easier way of entering Europe than the one in the field of sci­ence and education since quality does not recog­nize visas and borders.  One thing is certain-inclu­sion in the Bologna process means crossing the threshold of EU. The rest is to meet the established criteria and thus to contribute to the “gray matter” Europe hopes for.

 

 

 

Citation:Ajdinski G, Trajkovski V. Postgraduate Studies at the Institute of Special Education and Rehabilitation. J Spec Educ Rehab 2007; 8(3-4):15-24.

   

 

   

Литература / References

 

 

  1. 2005 Bergen summit on Higher Education http:­­­/­/­­www.­bologna-bergen2005.no
  2. A Framework for Qualifications of the European Higher
    Education Area Bologna Working Group on Quali­fi­ca­ti­ons.
  3. http://www.bologna-bergen2005.no/Docs/00-Main_doc­/050218_QF_EHEA.pdf
  4. Standards and Guidelines for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) http://www.enqa.net­/files­/BergenRe­port­210205.pdf
  5. Trends in Learning Structures in Higher Education (IV)
    http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/Tren­dsIV­_FINAL.11­1­7­012084971.pdf

 

  1. Tuning Educational Structures in Europe II http:­//­www­.­tuning.unideusto.org/tuningeu/
  2. Studiranje u Evropi II http://www.untz.ba
  3. Regionalno usaglashavanje kurikuluma (Tuning). Ka Evropskom prostoru visokog obrazovanja. Priruch­nik za seminar.
  4. Alternativna Akademska Obrazovna Mreza (AAOM), april, 2006
  5. Quality Assurance Agency for Higher Education (QAA) http://www.qaa.ac.uk
  6. Филозофски факултет http://www.ukim.edu.mk

 

Share

Follow Us



FacebookTwitterLinkedinWikiBlogger

Share Us

MySpaceTwitterStumbleuponGoogle BookmarksRedditLinkedInMixxRSS FeedPinterest
 

Journal metrics

Publish with JSER

Indexed in