При изборот на проблемот се определивме за контекстуален со цел да дојдеме до информации кои ја опишуваат ситуацијата односно потешкотиите со кои се среќаваат лицата со инвалидност во определен социјален контекст, односно во Република Македонија.
Поаѓајќи од фактот дека концептот јасно ги специфицира идеите на одреден модел како што е функционализмот (4), односно начинот на функционирање на социјалните институции во кои лицата со инвалидност се вклучени, се насочивме кон дефинирање на ситуацијата или интеракцијата во дадениот контекст. Во таа смисла го утврдивме проблемот на истражување:
„Да се претстави ситуацијата на вработените лица со инвалидност во Република Македонија“.
По определувањето на проблемот на истражување пристапивме кон дизајнирање односно конципирање на неговите димензии и пристапот. Во оваа фаза беше неопходно да се определат целите на истражување:
-
Да се утврди статусот на вработените лица со инвалидност во Република Македонија во заштитните компании согласно постоечката легислатива;
-
Да се идентификува „најдобра пракса“- модел на функционирање на заштитните компании.
Во оваа фаза од истражувањето беше неопходно да се утврдат и “истражувачкитепрашања” односно да се дефинираат хипотезите со цел да ја определиме рамката за анализа и интерпретација на податоците. Значи, согласно поставените цели на истражувањето ги поставивме следниве истражувачки прашања:
|
|
During the selection of the problem we decided on a contextual one, meaning that. the purpose was to gain information that describe the situation, the difficulties that the persons with disability interface in a certain social context, in Republic of Macedonia.
Springing from the fact that the concept clearly specifies the ideas of a certain model as functionalism (4), that is, the manner of functioning of the social institutions in which the persons with disability are included, we directed ourselves towards definition of the situation or the interaction in the given context. In those terms we determinate the research problem:
“Knowledge of the work situation of the disabled persons employed in the protective companies in Republic of Macedonia”.
After the determination of the research problem we approached the design process, the conceptualization of its dimensions and the approach. In this phase it was necessary to determine the research goals:
-
To establish the status of the employed disabled persons in Republic of Macedonia in the protective companies according to the contemporary legislative;
-
To identify the “best practice”-model of functioning in the protective companies.
In this phase of the research it was essential to settle on the “the research questions” actually to define the hypothesis with the purpose to determine the frame for analysis and interpretation of the results. The following research questions were set:
-
Do the disabled employed persons in Republic of Macedonia according to the contemporary legislative have an equal treatment as the other employees?
-
Do the protective companies provide appropriate work conditions for the persons with disabilities according to their functional condition?
-
Have the managers made adaptations, actually providing an inclusive approach for the employed disabled persons in the protective companies?
-
Is the training, which is the prequalification of the disabled persons, organized in the protective companies?
-
Are the disabled persons employed in working positions that imply elementary working operations or as assistants with the purpose to decrease the responsibility of the working position?
-
Are the interpersonal relations in the protective companies on a satisfactory level?
-
Is there a regularity of the salaries in the protective companies?
-
Are the benefits the main challenge of the managers for employment of the disabled persons in the protective companies?
-
Is there a social inclusion of the disabled persons regarding the prejudices in the local surroundings?
-
Are there certain irregularities during the convoy of the legislative?
During the next phase we decided on exertion of the research method semi structured interview. In the phase of receiving access to the field we interfaced a number of challenges as getting approval from the authorized institutions for realization of our qualitative research. Regarding the current situation we decided on a suitable sample or so called opportunistic sample, that is to choose those respondents that are accessible to us.
In the phase of the analyses of the data we used the strategy “coding or categorization”(1). We marked the data and divided them into themes. Through the sum characteristics we defined concepts or typologies. By sorting the statements of the respondents, and by comparing the similarities and differences between them, we wanted to discover the interior dimension of the phenomenon.
|
-
Дали вработените лица со инвалидност воР. Македонија возаштитните компании согласнопостоечката легислатива имаат подеднаков третман како и останатитевработени?
-
Дали заштитните компанииобезбедуваат соодветни работниуслови за лицата со инвалидностсогласно функционалната состојбата?
-
Дали менаџерите на компаниитеизвршиле адаптации односноовозможиле инклузивен пристап завработените инвалидни лица возаштитните комании?
-
Дали обуката односно преквалификацијата на инвалидните лица е организирана во заштитните компании?
-
Дали инвалидните лица се вработуваат на работни места кои подразбираат елементарни работни операции или како асистенти со цел да се намали одговорноста на работното место?
-
Дали интерперсоналните односи во заштитните компании се на задоволително ниво?
-
Дали постои редовност на платата во заштитните компании?
-
Дали бенифициите претставуваат основен предизвик за менаџерите при вработувањето на инвалидните лица во заштитните компании?
-
Дали е присутна социјалната инклузија за инвалидните лица со оглед на предрасудите во локалната средина?
-
Дали постојат одредени неправилности при спроведувањето на легислативата?
Во текот на следната фаза се определивме за примена на истражувачкиот метод полуструктурирано интервју. Во етапата на собирање на податоците, односно обезбедување пристап на теренот наидовме на низа проблеми како што се обезбедување одобрение од надлежните институции за реализирање на истражувањето и соодветна идентификација на респодентите со цел да добиеме сигнификативни податоци за проблемот на истражување. На тој начин бевме принудени да се определиме за пригоден примерок или таканаречен опортунистички, односно да ги избереме оние испитаници кои ни се достапни.
Во фазата на анализа на податоците ја употребивме стратегијата „кодирање или категоризација“ (1). Податоците ги обележавме и разделивме како теми. Преку збировите карактеристики дефиниравме концепти или типологии. Сортирајќи ги исказите на испитаниците, компарирајќи ги сличностите и разликите меѓу нив, сакавме да ги откриеме внатрешните димензии на појавата.
|
|
Запознавањето со податоците од истражувањето ни овозможи добивање на генерален впечаток, односно содржина, разновидност и квалитет на податоците. После преслушаните аудио записи и читањето и анализата на транскрипциите направивме селекција на специфичните и репрезентативни податоци.
Во втората фаза на анализата на податоците или определување на тематската рамка забележавме група на заеднички или специфични проблеми за кои испитаниците искажале свое мислење. Дефиниравме теми врз основа на податоците од интервјуата со менаџерите и вработените инвалидните лица соодветно.
Темите за менаџерите беа искористување на бенифициите, подобрување на работната ситуација, интерперсонални релации, еднаков третман, предизвици за вработување, редовност во исплатата на доходот, потешкотии при вработување и предизвици поврзани со социјалната инклузија на вработените инвалидни лица.
Темите за вработените инвалидни лица беа начини на добивање на работното место, елементарни работни задачи без одговорност, прифатеност меѓу соработниците, еднаков третман, редовност во исплатата на доходот и начин на обука.
Компарирајќи ги резултатите од менаџерите и инвалидните лица и утврдувајќи ги контрастите на размислувања во исказите меѓу лицата со ментална ретардација и слушно оштетените лица и телесно инвалидните лица дојдовме до следните заклучоци:
-
Заштитните компании обезбедуваат соодветни работни услови за лицата со инвалидност согласно функционалната состојбата, односно вработувањето произлегува од нивните различни способности, значи слушно оштетените лица аналогно интелектуалните способности добиваат одговорни работни места додека испитаниците со ментална ретардација извршуваат работни задачи како асистенти.
-
Менаџерите на компаниите извршиле одредени адаптации односно овозможиле инклузивен пристап за вработените инвалидни лица во заштитните компании. Повеќето од менаџерите ја акцентираат адаптацијата на работната средина, а работните места ги усогласуваат според способностите на испитаниците. Значи, во сите заштитни компании се извршени неопходните адаптации за подобрување на работната ситуација.
-
Споредувајќи ги исказите меѓу испитаниците со ментална ретардација, слушни оштетувања и телесна инвалидност во однос на начинот на обуката може да резимираме дека независно од видот на инвалидните лица обуката се спроведува во заштитните компании.
-
Инвалидните лица се вработуваат на работни места кои подразбираат елементарни работни операции или како асистенти со цел да се намали одговорноста на работното место.
-
Интерперсоналните односи во заштитните компании се на задоволувачко ниво. Контрастот на исказите меѓу испитаниците со ментална ретардација и слушни оштетувања и телесна инвалидност во однос на прифатеноста од страна на колегите произглегува од фактот дека е неопходно познавање на знаковниот јазик за непречена комуникација меѓу колегите и слушно оштетените лица и дека тоа претставува дополнителен напор кој бара време и енергија.
-
Постои редовност во исплатата на средствата како надокнада за вложениот труд. Согласно исказите на менаџерите и инвалидните лица независно од видот на оштетувањето редовно се исплатуваат личните доходи на инвалидните лица. Само двајца менаџери доцнат со исплата на личниот доход на сите вработени лица во заштитната компанија.
-
Бенифициите претставуваат основен предизвик за вработување на инвалидните лица во заштитните комании за менаџерите. Исто така голем дел од размислувањата на менаџерите упатуваат на хуманите побуди при вработувањето на инвалидните лица и комбинацијата од претходните две.
-
Постои социјална инклузија за инвалидните лица односно во целост се канализирани негативните ставови на членовите на локалната средина. Индиректно влијание за менување на овие ставови имаат останатите вработени лица и менаџерите во компанијата.
-
Можеме да констатираме дека најчеста причина за потешкотиите при отварањето на заштитните компании била злоупотребата од страна на релевантните институции при добивањето на бенефициите, значи постојат неправилности при спроведувањето на легислативата.
|
|
The introduction to the research data enables us to gain a general impression, actually the content, variety and quality of the data. After the hearing of the audio transcription and the reading and analysis of the transcriptions we made a selection of the specific and representative data.
In the second phase of the data analysis or the determination of the thematically frame we noticed a group of mutual or specific problems for which the respondents told their opinion.
We defined themes based on the data from the interviews with the managers and the disabled employees respectively.
The themes for the managers were utilization of benefits, improvement of work situation, interpersonal relations, equal treatment, employment challenges, regularity of salary payment, initiation difficulties and challenges connected to social inclusion of the employees with disabilities.
The themes for the employees with disabilities were manners of receiving work position, elementary job tasks without responsibility, acceptance among colleagues, equal treatment, regularity in salary payment and manner of training.
Comparing the results from the managers and disabled persons and confirming the contrasts of the opinions in the statements between the persons with mental retardation and the persons with hearing impairment and physical disability we came to the following findings, that might make a basis for further studies:
-
The protective companies included in the pilot seem to secure appropriate work conditions for the disabled persons according to the functional condition, actually the employment emanates from their different abilities, that means that the hearing impaired persons according to their intellectual abilities receive responsible work places, unlike the respondents with mental retardation who execute work assignments as assistants.
-
The managers of the companies made certain adaptation; actually they made an inclusive approach for the employed disabled persons in the protective companies. The most of the mangers point out the adaptation of the work environment, and they accommodate the work places according to the abilities of the respondents. That means that in all protective companies are made necessary adaptations for improvement of the work situation.
-
Comparing the statements between the persons with hearing impairment and body impairment and the persons with mental retardation regarding the manner of the training we can presume that the training of the disabled workers is conducted in the protective companies according to their type of the disability.
-
The disabled persons are employed in working positions that imply elementary work operations or as assistants with the purpose to decrease the responsibility of the working position.
-
The interpersonal relations in the protective companies are on a satisfactory level. The contrast of the statements of the respondents with hearing impairment and body impairment and the respondents with mental retardation regarding the acceptance by the colleagues comes from the fact that it is absolutely necessary to have a knowledge of the sign language for a normal communication between the hearing impaired persons and their colleagues and that that is an additional effort that asks for time and energy.
-
There is regularity in the payment of the means as a compensation of the invested effort. According to the statements of the managers and disabled persons connected we can state that the managers regularly give the salary to the disabled persons not regarding the type of the disability. Only two of them have a delay with the payment of the salary to all of the employees in the protective company.
-
The benefits are the basic challenge for the employment of the disabled persons in the protective companies for the managers. Also a large part of the manager’s point out the human dimension during the employment of the disabled persons and the combination of the previous two.
-
There is a social inclusion of the disabled persons actually the negative attitudes are in total canalized in the local surroundings. Indirect influences in the change of these attitudes have the rest of the employed persons and the managers of the companies.
-
We can state that the most common reason for the difficulties for initiation of the protective companies was the abuse by the relevant institutions in the process of receiving the benefits that means that there are irregularities during the conducting of the legislative.
|