Образовна цел е и тоа што членовите на екипата на ИОП претпоставуваат дека детето во рамките на својата попреченост ќе биде во можност да ја совлада во текот на една година (Schwab C и H.). Спрема Russell-Bramlett A. ИОП целите и задачите одредуваат точно што е одговорност на училиштето во одреден временски период. Образовните цели и задачи се поставуваат врз основа на неколку различни процени: процена на образовниот статус и можност за совладување одредени програмски содржини, процени во развојот (моторички, говорно-јазички, осознавачки и социјални способности на ученикот), процена на однесувањето и слично. Врз основа на дадената процена се идентификуваат проблемите и се составува екипа, која во зависност од областа на компетенцијата, ги составува целите и задачите за секој ученик посебно.
Според Reed Martin C. целта би требало да има пет компоненти:
-
насока во која сакаме да се движиме;
-
проблем кој сме го увиделе;
-
моментално ниво;
-
на кој начин ги мериме промените на крајот на училишната година;
-
неопходна методологија.
Законот ИДЕА 2004 наметнува обврска за мерливост на образовните цели и задачи, на таков начин што две лица може да се согласат дека ученикот достигнал одредено ниво. Дотогашната практика за поставување образовни цели се сведувала на истакнување проценти, што се покажало како непрецизно, бидејќи проценителите не можеле без мноштво на дополнителни информации, независно, да се сложат околу тоа дали ученикот навистина го остварил предвидениот процент или не. Спрема Bateman B. и Herr M.C. (2006., стр. 17) „мерната цел може да биде измерена така како што е напишана, без дополнителни информации“. Понатаму, мерните образовни цели содржат задачи кои му се даваат на ученикот, начинот на кој очекуваме ученикот да ги реши задачите и критериумите, односно нивото кое ученикот би требало да го задоволи. Практично, тоа би изгледало вака: Кога на Милан ќе му се даде да чита каков било текст за второ одделение, тој ќе прочита 60 букви во минута, со не повеќе од 2 грешки, или Елена ќе препише 20 букви во минута, потполно правилно (без грешки). Значи, поставените цели и задачи мора да бидат целосно прецизирани и јасни.
При изработката на ИОП може да зборуваме за долгорочни и краткорочни цели и задачи. Долгорочните цели (најчесто се поставуваат за една учебна година) укажуваат на тоа што може да очекуваме од ученикот да совлада во текот на една учебна година. Кога се поставуваат вакви цели мора да се води сметка за неколку работи. Најпрво, мора да постои директна врска меѓу моменталното ниво на можностите на ученикот и годишните цели. По извршената процена на ученикот, потребно е да се направат годишни цели за секоја област на развој и учење, која сме ја идентификувале како неразвиена или слабо развиена. Понатаму, мора да се води сметка за приоритетните потреби на детето. Годишните цели мора да бидат поставени така што во потполност ќе им бидат јасни на сите членови на ИОП екипата, но и на родителите на ученикот. Smith S.W. смета дека ИОП треба да содржи цели и задачи за сите области во кои ученикот не може да одговори на барањата на редовниот програм. Според овој автор постои предлог дека за 4 до 10 цели годишно би требало, во просек, да се направат 4 краткотрајни задачи и тоа да биде препорачан стандард. Значи, за да се смали опширноста или глобализацијата на долгорочните цели, се пристапува кон изработка на краткорочни цели, кои треба да претставуваат мал чекор на патот до конечната цел. Краткорочните цели претставуваат мали области кои ученикот треба да ги совлада за да ја оствари годишната цел. Тие воедно се и патокази за остварливост на поставените долгорочни цели и исправноста на процената. Се смета дека е неопходно да се проверуваат почесто, дури и дневно процените за остварливоста на целите и задачите и да се врши брза исправка на поставените задачи, што е една од најважните вредности на ИОП.
|
|
Goals represent what you and the IEP team think your child will be able to accomplish in his area(s) of disability in a year’s time (Schwab C and H., 2006). According to Russell-Bramlett A. IEP goals and objectives determine exactly what the school is responsible to work on for a designated period of time. Education goals and objective can be created after assessment of educational achievement and assessment of abilities to accept different knowledge, than, assessment of development (motor, language, and social skills), behavioral assessment etc. Based on those assessment we can identify the problems and than, we can create a team. Every member of team, according to his or her professional field create goals and objectives for every student, individual.
According to Reed Martin C. (2005) every goal should have five components:
-
The direction we want to go
-
The problem we are addressing
-
The present level
-
The amount of change by the end of this school year
-
The methodology needed
The IDEA 2004 law demands that goals must be measurable. It means that two people can agree that a student has achieved certain level. Before the IDEA 2004, earlier versions of the law demands that measurability of goals must be expressed through the percent, but this was very wrong because two people could not agree, without many explanations is a student or is not achieved certain percent. According to Bateman B. and Herr M.C. (2006., pg.17) “measurable goal can be measured as written, without additional information”. Forward, measurable goals and objectives contain givens the learner performance, and criterion (level of performance to be reached). Practically, it looks like this: When Milan reads any text from textbook for II degree of primary school, he will read 60 marks per minute, with no more than 2 mistakes or, Elena will copy 20 marks per minute, completely right (without mistake). So, goals and objective must be concrete and clear.
In creating of IEP we can discuss about long-term and short-term goals and objectives. Long-term goals (for one school year) show our expectation of student’s level of performance to be reached for one school year. There are few things to be considered. At first, there must be direct relation between of current level of student’s capabilities and year goals. Forward, it is necessary to, after assessment make year goals for every area of development and learning which we consider as a problem. It is necessary too, to pay attention on priority needs of a student. Long-term goals must be written in a way to be clear to all team members, as much as to parents. Smith S.W. (2004) thinks that IEP should contain goals and objectives for all area that students cannot follow in a regular program. According to this author one suggestion is that an average of 4 short-term objectives for each of 4 to 10 annual goals could be a recommended standard. So, if you want to make small steps, you will create short-term goals and objectives. Short-term goals are small areas in progress of one student. They are sign-post of realization long-term goals and sign-post of good assessment. There is opinion that it is necessary to check up realization of goals and objectives, very often, maybe daily, and do quickly corrections of objectives. This is the biggest precedence of IEP.
|