Според Правилникот за оцена на специфичните потреби на лицата со пречки во физичкиот или психичкиот развој во Р. Македонија, заснован врз Класификацијата на Светската здравствена организација, лица со инвалидност се:
-
Лица со оштетен слух (глуви и наглуви);
-
Лица со оштетен вид (слепи и слабовиди);
-
Лица со пречки во гласот, говорот и јазикот;
-
Телесно инвалидни лица;
-
Ментално рератдирани лица (лес7но, умерено, тешко и длабоко);
-
Лица со аутизам;
-
Хронично болни лица;
-
Лица со повеќе видови на пречки
(лица со комбинирани пречки во
развојот).
Во Република Македонија веќе 50-тина години сите овие категории на хендикепирани лица се опфатени во рамките на едукативно-воспитните, социјалните и здравствените сегменти: превентива, третман и рехабилитација. Постојат неколку училишта за образование и воспитување на лица со лесна попреченост во психичкиот развиток, заводи за воспитување и згрижување на лица со умерена и тешка попреченост. Без оглед на сите политички, социјално-економски движења во нашата држава, овие лица се опфаќаат во многу сегменти од нејзиното функционирање. Проблемите во овој дел се цел на некои други истражувања.
Нашето истражување го опфаќа оној дел на воспитно-образовниот процес што го опфаќа вклучувањето на децата попречени во психофизичкиот развој, во сегментот на описменувањето.
Имено, забележлива е тенденција на воведување некои измени во реализирањето на овие процеси-модернизација, т.н. ИНКЛУЗИЈА. Дали ова, во ваква форма е корисна за оној за кој е наменета, а тоа е детето. Дали се создадени услови за нејзиното спроведување?
Според едно истражување од 1997 год. (дипломска работа-Р. Митревска) во редовните училишта се вклучени речиси сите категории на хендикепирани лица во рамките на редовната настава. Иако овој процес помалку несигурно се одвиваше, се избраа термините-ИНТЕГРАЦИЈА-ИНКЛУЗИЈА. „Интеграцијата” како поим, теорија и практика постои 50-тина години. Зарем и едукацијата во рамките на кажаното со помалку застарена терминологија „специјални училишта” не беше спроведувана заради интегрирање на овие лица во општествениот живот? Зарем овие лица потоа не се интегрираа во заедничкото живеење на оваа држава?
Проблемот што ние сакаме да го елаборираме во ова истражување е спроведувањето на еден проект, т.н. „инклузија” на овие лица во рамките на редовното образование, а кој во нашата држава се спроведува речиси 5 години. Засега овој процес, грубо кажано, изгледа вака: сите ученици посетуваат редовна настава, а лицата со пречки во развојот го пополнуваат бројот во одделенијата, без стручна помош седат во последните клупи, или поради проблемите што ги наметнуваат, не можејќи да се вклопат во средината, често се предмет на критики, укори, дури и потсмев од околината.
По неколку неуспешни години на школување, сепак, се преведуваат во посебните училишта неописменети, нерехабилитирани, со трајни консеквенци во
емотивната сфера од нивното живеење, а со неповратно завршен развоен период од оптималната возраст во рамките на кој можело нешто да стори.
Во честите консултации со стручните кадри од редовните училишта ни се наметна оваа проблематика и нé натера да ја истражиме.
Предмет на ова наше истражување е степенот на едукатибилноста на лицата со пречки во психофизичкиот развој во рамките на редовните училишта.
Проблемот на истражувањето е вклученоста на децата со пречки во психичкиот развој и совладувањето на едукативниот процес со процесот на инклузијата.
Цели на нашето истражување се:
-
Разграничување на поимите "интеграција-инклузија#;
-
Утврдување на можностите децата со ментален хендикеп да бидат вклучени во редовната настава и неа да ја следат без стручна помош.
Методите и техниките на обработката на податоците ги спроведовме со помош на:
-
Методот на дескрипција;
-
Општо дефектолошката дијагностика;
-
Проценка на социјалната зрелост, со примена на прашалникот за однесување на децата;
-
Согледување успехот во посебните и редовните училишта во моментот на истражувањето.
|
|
By the regulation of classification of disabled persons in our country: Republic of Macedonia, based on "Classification of World Health Organization-persons with disabilities are:
According to this Rule Book, the following kinds and levels of damage are stated:
-
People with damaged hearing (hard-of-hearing and deaf);
-
People with damaged sight (having poor vision and blind);
-
People with voice, speech and tongue problems;
-
People with physical disabilities;
-
Mentally retarded people (easy, moderate, hard and deep);
-
Autistic people;
-
Chronically sick people;
-
People with many kinds of disabilities (people with combined developmental disabilities).
In Republic of Macedonia all these categories in the last 50 years have been embodied in terms of educational upbringing, social and health segments: prevention, treatment and rehabilitation. There are several schools for educating and upbringing persons with mild impairments in their mental development, institutional upbringing and sheltering people with profound and severe mental disability. Regardless of all the political, social and economic movement in our country, these special persons are included in many segments of state functioning. However, the problems that exist, are the purpose of other types of research.
Our research covers the part of educational process which refers to involving children who are mentally and physically disabled in the process of making them literate.
In other words there is a tendency to include some alterations in the realization of these processes, modernization, so called INCLUSION. However, there is a dilemma whether or not this is useful for the person it is meant for i.e. the child in such form, and are there adequate conditions for conducting the above mentioned?
According to a certain research from 1997 by R. Mitrevska, regular schools include almost all categories of disabled persons in the frames of regular classes. Even though, this process carried on with a certain uncertainty, still the terms INTEGRATION and INCLUSION were chosen. Integration as a concept, theory and practice, has been known for 50 years now. Hasn't education known under the obsolete terminology "special schools" been conducted for the purpose of integrating these persons into the social life? Haven't these persons been integrated afterwards into the mutual existence of this country?
The problem, which we would like to elaborate in this research, is carrying out a project so called "inclusion" of these persons in the frames of regular education. This project has been lasting for of the almost five years now in our country. In rough terms. This process pretty much looks like this: for now: all the students attend regular classes and the persons with impairments in their development who feel up the required number of pupils in e grade, sit back row without any professional assistance offered, and quite often they are criticized or even mocked by the surrounding.
After several years of unsuccessful educational process, these children are transferred in special schools illiterate, without proper rehabilitation with permanent consequences in the emotional sphere of their existence and with irrevocably finished developing period of the optimal age frame, when something could have been done.
In frequent consultations with experts from regular schools, this problem has imposed on us and has made us research it.
The objective of this research of ours is the degree of education of the mentally disabled children in the frames of regular schools.
The problem of the research is the involvement of mentally disabled children, and subduing of the educational process along with the process of inclusion.
The aims of our research are:
-
Discriminate the terms “integration-inclusion”;
-
Determining the possibilities of mentally disabled children being included in regular classes and attending them without professional help.
The methods and techniques of data processing have been conducted with the help of:
-
The method of description;
-
General diagnostics of Special Education and Rehabiliutation;
-
An evaluation of social maturity with the application of children's behavior questionnaire;
-
Comparing the success in special and regular schools at the moment of research.
|