JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 2068
ПРОГРАМА ЗА НАСОЧЕНО ЧИТАЊЕ ЗА ЗАТВОРЕНИЦИ: ПРИСТАП НАСОЧЕН КОН РЕЗУЛТАТОТ
Жељка БАГАРИЌ1
|
GUIDED READING PROGRAMME FOR PRISONERS: AN OUTCOME-ORIENTED APPROACH
Zeljka BAGARIĆ1
Ljiljana MIKSAJ-TODOROVIĆ2
|
|||
Примено: 25.09.2014 |
|
Recived: 25.09.2014 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Како дел од подетална пилот-студија – оваа студија се занимава со верификација на Програмата за насочено читање спроведена во хрватските затвори, во периодот од 1 јуни до 1 септември 2012 година. Субјекти беа возрасни машки затвореници кои одлежуваа долгогодишна казна во затвор со средна безбедност. Беа споредени резултати за степенот на вербални и комуникативни вештини, нејасно сфаќање и подобрување на навиките за читање на две групи затвореници, на почетокот и на крајот од мерните точки во програмата. Првата група учествуваше во активности од програмата (П-група, Б=8) за разлика од втората група која не учествуваше во истите активности од програмата (НП- група, Б=8), но, и тие се согласија да ја пополнат скалата. Сите затвореници учествуваа доброволно. Критериумот за избор на затвореници во двете групи беше: завршено четиригодишно средно образование, зачувано когнитивно функционирање и внатрешна мотивација. Податоците беа анализирани според следниве непараметриски тестови: Mann-Whitney тест, Хи квадрат тест и програмите COCHCOX и METDIF1. Групата П покажа подобри резултати од групата НП на почетното и на крајното мерење (p<r;0,05 на 5 варијабли), што значи дека нивните искази биле значително попозитивни и поздрави. Како заклучок може да се каже дека програмата е корисна за личен развој на луѓето и има позитивно влијание на нивната рехабилитација. |
|
As part of a more comprehensive pilot – study this paper deals with the verification of the first Guided Reading Programme conducted within the Croatian prison system, in the period from June 1st to September 1st, 2012. The subjects were adult male prisoners serving long-term sentences in a medium security prison. The results of the Verbal and Communication Skills, Transcendental Insight and Improving Reading Habits scales of two groups of prisoners were compared, at the initial and final measurement points of the programme. The first group participated in Programme activities (P group, N=8) in contrast with the second group which did not participate in the same activities of Programme (NP group, N=8), but agreed to complete the scales. All the prisoners participated voluntarily. The criteria for the selection of participants in both groups were: completion of four – year secondary school education, preserved cognitive functioning and intrinsic motivation. The data were analysed by the following non-parametric tests: Mann-Whitney test, Chi squared test and programs COCHCOX and METDIF1. Group P showed better results than group NP at the initial (p <r; 0.05 in 6 variables) and final points of measurement (p <r; 0.05 in 5 variables), which means that their statements were significantly more positive and healthier. Conclusively, the programme is useful for personal development of inmates and has a positive impact on their rehabilitation. |
||
Citation: Bagarić Z, Mikšaj-Todorović Lj, Butorac K. Guided reading programme for prisoners: an outcome-oriented approach. J Spec Educ Rehab 2015; 16(1-2): 85-104. doi: 10.1515/JSER-2015-0006 |
||||
Клучни зборови: програма, читање, луѓе, затвор, вербален недостаток |
|
Keywords: programme, reading, inmates, prison system, verbal deficiency |
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding address: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE