JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 8393
АНАЛИЗА НА ГРЕШКИТЕ КАЈ ДЕЦА СО СИГМАТИЗАМ ВО БОСАНСКИОТ/ ХРВАТСКИОТ/ СРПСКИОТ ЈАЗИК |
|
ANALYSIS OF ERRORS IN CHILDREN WITH SIGMATISMUS IN THE BOSNIAN/ CROATIAN/SERBIAN LANGUAGE |
||
Лејла ЈУНУЗОВИЌ-ЗУНИЌ
Факултет за образование и рехабилитација, Универзитет во Тузла |
|
Lejla JUNUZOVIKJ-ZUNIKJ |
||
Примено: 20.10.2011 |
|
Recived: 20.10.2011
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Целта на ова истражување беше да се анализираат грешките во говорот на децата од предучилишна возраст со сигматизам во босанскиот/хрватскиот/српскиот јазик, според фреквентноста на појавата на одредени типови на неточно изговарање на гласови кај групата со сигматизам, како и анализа на појавата на сигматизмот и сигматизмот во комбинација со ламдацизам и ротацизам според полот, староста на испитаниците и нивното место на живеење. Тестирањето беше спроведено врз 1600 испитаници, на хронолошка возраст од три до седум години, од двата пола. Испитаниците беа поделени според местото на живеење. Беше испитан степенот на артикулацијата кај испитаниците. Резултатите покажаа дека сигматизмот беше најчесто артикулациско нарушување, спореден со комбинирање на други типови на артикулациски нарушувања. Сигматизмот најчесто се појавува во форма на деформирање и во форма на деформирање-замена. Најчесто неточно изговорените гласови од групата со сигматизам беа [ʒ], [ʃ], [s] и [z]. Женските испитаници покажаа подобра артикулација на гласовите од групата со сигматизам. Фреквенцијата на сигматизам се намали до некој степен со зголемување на хронолошката возраст. Резултатите покажаа дека кај испитаниците од урбаната средина, општо сметано има повисока појава на ова артикулациско нарушување. Не постојат статистички значајни разлики помеѓу групите на испитаници (испитаници кои имаа сигматизам, испитаници со сигматизам и ротацизам и испитаници со сигматизам и ламдацизам) според местото на нивното потекло и според полот. Имајќи ја предвид упорноста на ова говорно нарушување кај децата на предучилишна возраст, како и овие резултати, многу е важно да се осигура набљудување на појавата дури и на оваа возраст, но исто така да се прават внимателни и детални оценки за децата кои веќе имаат сигматизам, со цел да се обезбеди навремен третман и работење со тие деца.
|
|
The aim of this study was to analyze the errors in the speech of pre-school children with sigmatismus in the Bosnian/Croatian/Serbian language, in terms of frequency of occurrence of certain types of incorrectly pronounced sounds in the group with sigmatismus, as well as to analyze the occurrence of sigmatismus and sigmatismus in combination with lambdacismus and rhotacismus, in dependence of the gender, the age of the subjects and their place of residence. The testing was executed on a sample of 1600 subjects, with chronological age from three to seven years, from both genders. The subjects were divided in relation to their place of residence. The articulation status of the subjects was examined. The results showed that the sigmatismus alone was the most common articulation disorder, compared to the combinations of sigmatismus with other types of articulation disorders. Sigmatismus occurred most often in the form of distortion and in a combination as distortion-substitution. The most frequent incorrectly pronounced sounds from the group with sigmatismus were the sounds [ʒ], [ʃ], [s] and [z]. The female subjects showed better articulation of sounds from the group with sigmatismus. The frequency of sigmatismus slightly decreased with the increase of the chronological age of the subjects. The results showed that the subjects from urban areas in general have a higher incidence of this articulation disorder. There are no statistically significant differences between the groups of subjects (subjects who had solely sigmatismus, subjects with sigmatismus and rhotacismus and subjects with sigmatismus and lambdacismus) in relation to their place of origin and their gender. Having in mind the persistence of this speech disorders in pre-school age and the outcome of the results, it is important to ensure continuous monitoring process of the children even at this age, and at the same time provide careful and detailed assessment of the children who already have a sigmatismus, in order to offer timely treatment and work with these children. |
||
Citation:Junuzovikj-Zunikj L, Ibrahimagikj A. Analysis of Errors in Children with Sigmatismus in the Bosnian/ Croatian/Serbian Language. J Spec Educ Rehab 2012; 13(1-2):95-107. doi: 10.2478/v10215-011-0020-8 |
||||
|
||||
Клучни зборови: сигматизам, грешки, босански/хрватски/српски јазик |
|
Key words:sigmatismus, errors, Bosnian/Croatian/Serbian language |
||
Адреса за кореспондеција: |
|
Corresponding Address: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE