JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 1888
МАТЕМАТИЧКИ ЈАЗИК ВО ОДДЕЛЕНСКА НАСТАВА
Јасмина КАРИЌ |
|
MATHEMATICS LANGUAGE IN-CLASS INSTRUCTION
Jasmina KARIKJ
Faculty of Special Education and |
||
Примено: 03.01.2010 |
|
Recived: 03.01.2010 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
|
|
|
||
Целта на истражувањето беше да се спореди усвојувањето на математичкиот јазик кај учениците од пониските одделенија на специјалните основни училишта за децата со оштетен слух и учениците од редовните основни училишта. Испитани беа вкупно 239 ученици од редовните и специјалните училишта на територијата на Република Србија. Наставата по математика во училиштата за глуви и наглуви ученици има поинаков карактер, и содржи елементи од наставата по мајчин јазик. Добиените резултати покажуваат дека постои значајно отстапување во некои области. Се наметнува заклучокот дека нивото на усвојување на говорниот јазик е во корелација со усвојувањето на математичкиот јазик што значи дека децата со оштетен слух, не само што мораат да ги разберат математичките односи и релации, туку мора и да ги научат математичките термини на еден потполно поинаков начин во однос на децата кои слушаат. |
|
The goal of the research was to compare the level of mathematic language acquisition between students of lower grades in special elementary schools for children who are hearing impaired and students of a mainstream elementary school. A total of 239 children attending mainstream and special schools in the territory of Serbia were included in the research. Instruction of mathematics in schools for students who are hearing impaired has a different character as it contains elements of native language instruction. Obtained results show a significant difference in some fields. A conclusion stating that the level of language acquisition is in direct correlation with the level of acquisition of mathematics language imposes itself. What that means is that hearing impaired children have not only to comprehend mathematics relations, but also to learn mathematic terms in a completely different way as compared to children who are hearing. |
||
|
|
|
||
Citation:Karikj J, Radovanovikj SV. Mathematics Language in-Class Instruction. J Spec Educ Rehab 2010; 11(3-4):43-56. |
||||
|
||||
Клучни зборови:математика, усвојување, дете со оштетен слух |
|
Key words: mathematics, acquisition, hearing impaired child |
||
|
|
|
||
Адреса за коресподенција: Јасмина КАРИЌ
Vojvode Baćevića 1, 11 000 Белград, |
|
Corresponding address: Jasmina KARIKJ
Faculty of Special Education and Rehabilitation |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE