JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 10562
ОПТОВАРЕНОСТА НА ЦЕРЕБРАЛНО ПАРАЛИЗИРАНИТЕ УЧЕНИЦИ ПРИ УСВОЈУВАЊЕТО НА ОПЕРАТИВНИТЕ ЗАДАЧИ НА НАСТАВАТА ОД ЛИКОВНАТА КУЛТУРА И ОЧЕКУВАНИ ПОСТИГНУВАЊА
Радмила ЧУКИЌ1, Фадиљ ЕМИНОВИЌ2, Мехо ШУТКОВИЌ2
Факултет за специјална едукација и рехабилитација1 |
|
HARDSHIPS OF CEREBRAL PALSY PUPILS IN ACQUIRING FINE ARTS CLASSES TASKS AND EXPECTED ACCOMPLISHMENTS
Radmila CHUKIKJ1, Fadilj EMINOVIKJ2, Meho SHUTKOVIKJ2
Faculty for Special Education and Rehabilitation1 |
||
|
|
UDK: 37.036-052.26 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Програмските содржини за церебрално парализираните ученици во основните училишта претставуваат модифицирани содржини за лесно ментално ретардираните ученици. Меѓутоа, овие програми не се усогласени со психомоторните способности на церебрално парализираните ученици, поради што учениците имаат тешкотии во совладувањето на програмските содржини. Тоа посебно се однесува на предметите за вештините. Поентата на овие истражувања се однесуваше токму на ускладеноста на психомоторните способности на учениците, програмските содржини по предметот ликовна култура и очекуваните резултати. |
|
Program contents for cerebral palsy pupils in the elementary school are a modification of the program contents for pupils with mental retardation. However, those program contents are not adjusted with cognitive and movement abilities of cerebral palsy pupils, thus, they have difficulties in learning those program contents. This especially refers to subjects for acquiring skills. This research refers to the adjustment of cognitive and movement abilities of students, program contents for the subject arts culture and the expected results |
||
Citation:Chukikj R, Eminovikj F, Shutkovikj M. Hardships of Cerebral Palsy Pupils in Acquiring Art Classes Tasks and Excpeted Accomplishments. J Spec Educ Rehab 2008; 9(1-2):77-85. |
||||
|
||||
Клучни зборови: церебрално парализирани ученици, ликовна култура, програмски содржини, очекувани резултати, оценување |
|
Key words: cerebral palsy pupils, fine arts, program contents, expected results, assessment |
||
|
|
|
||
Радмила ЧУКИЌ |
|
Radmila CHUKIKJ |
||
Факултет за специјална едукација и рехабилитација |
|
Faculty for Special Education and Rehabilitation |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE