JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 12481
ОБРАЗОВНО-ВОСПИТНИ ЕФЕКТИ ОД РАБОТАТA НА ПРОЕКТНАТА НАСТАВА СО ДЕЦА СО ОШТЕТЕН СЛУХ
Јасмина КОВАЧЕВИЌ
Факултет за специјална едукација и рехабилитација, |
|
EDUCATIONAL EFFECTS FROM THE WORK WITH A PROJECT CURRICULUM WITH HEARING IMPAIRED CHILDREN
Jasmina KOVACHEVIKJ
Faculty for Special Education and Rehabilitation |
||
|
|
UDK: 376.353-053.5 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Реформата на специјалното воспитание и образование е насочена во правец на создавање услови за помасовно вклучување на децата попречени во развојот во редовниот воспитно-образовен систем (процес на инклузија), но и на унапредување и менување на концептот на работата во специјалните училишта, посебно промена во внатрешната организација на наставната работа преку воведување на современи модели и методи на учење. Осовременувањето на наставниот процес бара осовременување на наставните содржини, но и на начинот на кои тие се реализираат, па затоа цел на ова истражување беше да се утврдат образовно-воспитните ефекти од иновативните модели и методи на работа во наставата кај децата со оштетен слух. Во трудот е прикажaна експерименталната проверка на ефикасноста од примената на проектната настава во однос на традиционалната настава, во поглед на нивото на усвоени знаења кај ученикот со оштетен слух. Примерокот е составен од 49 ученика со оштетен слух, од петто до осмо одделение од основни училишта за деца со оштетен слух. Добиените резултати покажуваат статистички значајна разлика помеѓу постигнувањата утврдени кај испитаниците со примена на традиционалниот модел на работа во корист на примената на проектната настава. |
|
The reform of the special education is directed towards creating preconditions for a more massive inclusion of children with developmental difficulties in the mainstream educational system (inclusive process), but also towards improvement and change of the concept of work of the special schools, especially the change in the internal organization of the educational work through introducing contemporary models and methods of learning. The modernization of the educational process asks for a modernization of the curriculum, but also of the modus which they are realized with, so therefore the goal of this research was to confirm the educational effects of the innovative models and methods of working in the educational process with the hearing impaired children. In this article we showed the experimental check up of the efficiency from the application of the project curriculum in relation to the traditional teaching, regarding the level of the gained knowledge of the hearing impaired pupil. The sample is consisted of 49 hearing impaired pupils, from the fifth to eighth grade from primary schools for children with impaired hearing. The results that we got show statistically significant difference between the accomplishments confirmed in the subjects with an applied traditional model of work and the application of the project curriculum. |
||
|
|
|
||
Citation:Kovachevikj J. Educational Effects from the Work with a Project Curriculum with Hearing Impaired Children. J Spec Educ Rehab 2008; 9(1-2):18-28. |
||||
|
||||
Клучни зборови: проектна настава, традиционална настава, деца со оштетен слух, кооперативно учење, фронтална работа |
|
Key words: project teaching, traditional teaching, hearing impaired children, cooperative learning, frontal work |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Јасмина КОВАЧЕВИЌ |
|
Jasmina KOVACHEVIKJ |
||
Факултет за специјална едукација и рехабилитација, |
|
Faculty for Special Education and Rehabilitation |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE