JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 15467
ИСПИТУВАЊЕ НА ОБЛИКОТ НА ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЈА НА НАСТАВАТА ПО МАКЕДОНСКИ ЈАЗИК ВО ОСНОВНИТЕ УЧИЛИШТА ВО РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА ЗА УЧЕНИЦИ СО ПРЕЧКИ ВО ПСИХИЧКИОТ РАЗВОЈ
Анита Б. ТРАЈКОСКА
Посебни паралелки |
|
EXAMINATION OF THE INDIVIDUALIZATION FORM OF THE MACEDONIJAN LANGUAGE TEACHING IN THE PRIMARY SCHOOLS IN THE REPUBLIC OF MACEDONIA FOR STUDENTS WITH PSYCHIC DEVELOPMENTAL DISABILITIES
Anita B. TRAJKOSKA
Special classes |
|
|
|
Анита Трајкоска ја одбрани својата докторска дисертација на 19.10.2006 година на Институтот за дефектологија при Филозофскиот факултет Универзитет „Св. Кирил и Методиј“-Скопје. Докторската дисертација беше одбранета пред комисијата во состав: проф. |
|
Anita Trajkoska defended her doctoral thesison October 19th, 2006 at the Institute for Special Education and Rehabilitation at the Faculty of Philosophy, University “Ss Cyril and Methodius”-Skopje. The doctoral thisis was defended before the commission cosisted of: Prof. Dr Ljupcho Ajdinski, Prof. Dr Risto Petrov, Prof. Dr Goran Ajdinski, Ass. Prof. Dr Zora Jachova and Prof. Dr Vlastimir Miladinovikj. Trajkoska was born on April 19th, 1969 in Prilep. She graduated at the Faculty of Special Education and Rehabilitationat at the University in Belgrade. |
|
|
|
Резиме |
|
Abstract |
Во литературата, најчесто, се истакнуваат: индивидуализација на наставата со примена на наставни ливчиња, индивидуализација со изведување настава на три нивоа тежина, дополнителна настава и др. Иако со примената на овие облици не се остварува целосна индивидуализација, сепак, несомнено се овозможува создавање поповоли услови за поголем број ученици во наставата. Во текот на наставата во современото училиште секогаш се настојува да се почитува индивидуалноста на секој ученик. Присуството на големите индивидуални разлики меѓу учениците од едно одделение нужно бара соодветни промени во организацијата и изведувањето на наставата за да може таа да се ориентира кон индивидуалните способности и можности на учениците. Токму затоа се јавуваат најразлични облици и начини за изведување на индивидуализираната настава. |
|
During the education, a modern school always tends to respect the individualism of every student. The existence of great individual differences among the students in one class necessarily requires appropriate changes in the organisation and realization of the education so that it may be oriented towards the individual capacities and possibilities of the students. That is why various forms and ways of individual education are performed.
In the literature, these are the forms that are most frequently pointed out: individualisation of education with an application of educational slips of paper, individualisation of education by realising it in three levels of difficulty, additional education etc. Although these forms do not allow a complete individualisation, there is no doubt that they allow a creation of more suitable conditions for a more successiful development and a larger number of students in the education. |
|
|
|
Заклучок |
|
Conclusion |
Според добиените резултати од истражувањето може да се потврди дека индивидуализираната настава со примена на наставни ливчиња и задачи на три нивоа на тежина, даде подобри резултати во однос на традиционалната настава. |
|
According to the results of the research we can confirm that the individualisation of education using educational slips of paper and tasks in three levels of difficulty has given better results in regard to the traditional teaching. |
|
|
|
Клучни зборови:индивидуализација, организација, реализација, македонски јазик, наставни ливчиња, задачи на три нивоа тежина, традиционална настава, поуки за јазикот, лесна психичка попреченост, посебни училишта. |
|
Key words: individualisation, organisation, realisation, Masedonian language, educational slips of paper, tasks of the three levels of difficulty, traditional education, language advice, easy psychic developmental disabilities, special schools. |
Адреса за сепаратите: |
|
Address requests for reprint to: |
Анита ТРАЈКОСКА |
|
Anita TRAJKOSKA |
ОУ „Климент Охридски“ |
|
Primary school "Kliment Ohridski" |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE