JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 73021
ПРЕГЛЕД ВО СОЗДАВАЊЕТО НА ИНСТИТУЦИОНАЛНИОТ СИСТЕМ ЗА ЗАШТИТА, ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА ЗА ЛИЦАТА СО ИНВАЛИДНОСТ ВО РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА ВО ПЕРИОДОТ 1946-1996 |
|
SURVEY OF ESTABLISHING INSTITUTIONAL SYSTEM FOR CARE, EDUCATION AND REHABILITATION OF DISABLED PEOPLE IN THE REPUBLIC OF MACEDONIA IN THE PERIOD 1946-1996 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вовед |
|
Introducion |
Периодот од средината на XIX век до половината на XX век (1947), односно до донесувањето на Статутот на Светската здравствена организација, претставува време во кое е создаван и изградуван не само концептот и односот, туку и институционалниот систем за заштита, едукација и рехабилитација за лица со инвалидност во светот. Во овој едновековен период се создавани институционални облици за социјална заштита, специјално воспитание и образование, за професионално оспособување на овие лица. |
|
The period from the middle of the XIX to the middle of the XX century (1947), i.e., till passing the Statute of the World Health Organization, is a period in which not only the concept and the relationship was created and built up but also the institutionalized system for care, education and rehabilitation of disabled people in the world. During this one-century-period, institutional forms of social care, special education, professional training of disabled people were created. |
|
||
|
||
|
|
|
1.Заштита, образование, професионално оспособување и рехабилитација на лица со оштетен слух (глуви и наглуви) |
|
1. Care, education, professional training and rehabilitation of people with imapaired hearing (deaf and hard-of-hearing) |
Прва установа за деца со посебни образовни потреби во Република Македонија, е "Заводот за дефектни деца" во с. Петровец кој веднаш потоа (1951) се преселува во Битола. При "Заводот за дефектни деца" во Битола е создадена институционална основа за заштита, предучилишно и основно образование, професионално ориентирање, оспособување и рехабилитација за глуви и наглуви преку следните организациони единици: Градинка за глуви и наглуви деца; Основно училиште со оддел за глуви и оддел за наглуви; Стопанска единица од отворен и затворен тип: Занаетчиски погон (моделарство, чевларство, дрводелство, килимарство), земјоделство, градинарство, живинарство; Дом-интернат со амбуланта за здравствена заштита со изолационо одделение; Единица за занаетчиско-професионално оспособување и Кабинетска единица. |
|
The first institution for children with special education needs in the Republic of Macedonia, as mentioned above, is the “Institute for defective children” in Petrovec,
which was dislocated in Bitola in 1951. At the “Institute for defective children” in Bitola, an institutionalized basis was created for care, preschool and elementary education, professional orientation, training and rehabilitation of deaf and hard-of-hearing through the following institutionalized units: kindergartens for deaf and hard-of-hearing children; elementary school with departments for deaf and hard-of-hearing; commercial unit of opened and closed type; Trade section (model airplanes making, shoemaking, carpentry, carpet industry) agriculture, gardening, poultry raising; Boarding house with ambulance for health care with isolation section; Unit for vocational training and Cabinet Unit.
|
|
||
Кабинетската единица ја сочинуваа: аудиолошки кабинет со вежбални со аудиторен третман, фонетски кабинет со акустична фонетика и физиолошка фонетска вежбална и сурдолошко-аудиолошка амбуланта од отворен тип. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Рехабилитација за лица со патологија во говорната комуникација |
|
2. Rehabilitation of people with pathology in speech communication |
Почетоците на работа со лица со патологија на говорната комуникација во земјата датираат од 1950 година, кога при "Заводот за дефектни деца" во Скопје почна со работа првата логопедска амбуланта. Логопедската работа се институционализира при Заводот (кога се пресели во Битола во 1951 година) во логопедска организациска единица со логопедско училиште, логопедски лаборатории и стационар за логопати.
Создадените претпоставки и потреби наметнаа:
Покрај спомнатата специјализирана државна логопедска установа, беа формирани и логопедски амбуланти при здравствени и едукативно-дефектолошки установи во Скопје, Велес, Битола, Штип, Кавадарци, Неготино и Куманово. |
|
The beginning of work with people with pathology in speech communication in our Country dates from 1950 when the first speech therapy ambulance started work within the “Institute for disabled children” in Skopje. Speech therapy was institutionalized at the Institute (when it was dislocated in Bitola in 1951) as a speech therapy unit with speech therapy school, speech therapy laboratories and dispensary for people with speech disabilities.
The assumptions and needs imposed the following:
Besides mentioned specialized state speech therapy institution, speech therapy ambulances were formed at the health and special education and rehabilitation institutions in Skopje, Veles, Bitola, Shtip, Kavadarci, Negotino and Kumanovo. |
|
||
|
|
|
3. Заштита, едукација и рехабилитација за лица со оштетен вид |
|
3. Care, education and rehabilitation of people with impaired vision |
Откако се создадоа соодветни просторни услови во Скопје (1954 година) Извршниот совет на НРМ отвори "Училиште за слепи деца", како образовна дефектолошка установа, за да ја изведува едукативната компонента, односно основното образование, во сложениот процес за рехабилитација на оваа популација. |
|
When appropriate facilities and conditions were created in Skopje (1954), the Executive Council of People’s Republic of Macedonia opened “School for blind children” as special education and rehabilitation institution to carry out the educative component, i.e. elementary education in the complex process of rehabilitation of this population. |
една установа под назив "Завод за слепи деца и младинци" - Скопје. |
|
|
|
|
|
4. Заштита, образование и рехабилитација на телесно инвалидни деца и младинци |
|
4. Care, education and rehabilitation for physically disabled children and youth |
До 1963 година немаше практика за организирана институционална заштита, едукација и рехабилитација за телесно инвалидни деца и младинци. Во истата година Ортопедската клиника при Медицинскиот факултет во Скопје воведе воспитно-образовна работа со деца од предучилишна и основно училишна возраст, што беа на подолг медицински третман. Исто така, во Болницата за коскозглобни заболувања во Охрид и во Заводот за медицинска рехабилитација во Скопје, се организира изведување настава за хоспитализирани деца-ученици од I до VIII одделение во подрачни паралелки, организирани при најблиските редовни училишта. |
|
There was no practice for organized institutionalized care, education and rehabilitation for physically disabled children and youth before 1963. The same year, the Orthopedic Clinic at the Faculty of Medicine in Skopje introduced educational work with preschool and elementary school children who were hospitalized for longer period. The hospital for bone and joint diseases in Ohrid and the Institution for Medical Rehabilitation in Skopje organized teaching process for hospitalized school children from I to VIII grade as branch classes of the closest formal schools. |
деца и младинци во Бања Банско - Струмичко. Концепциската, организациската, техничко-технолошката и кадровската поставеност обезбедуваа услови за остварување на дејностите: згрижување и сместување, основно и средно образование, работно оспособување и професионално оквалификување, рехабилитациски третман (психомоторна терапија, хидротерапија, физиотерапија, електротерапија, парафеметерапија, балнеотерапија) и здравствена заштита. (4) |
|
|
|
|
|
5. Заштита, едукација и рехабилитација за лица со психичка попреченост |
|
5. Care, education and rehabilitation for people with psychic disabilities |
Институционалниот систем за заштита, едукација и рехабилитација за лица со лесна, умерена, тешка и длабока психичка попреченост ќе се прикаже според институциите што се основани за нив. |
|
The institutionalized system for care, education and rehabilitation of people with easy, moderate, hard and severe psychic disabilities is presented according to the institutions. |
|
|
|
ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦА СО ЛЕСНА ПСИХИЧКА ПОПРЕЧЕНОСТ |
|
ELEMENTARY SCHOOL EDUCATION FOR CHILDREN WITH EASY PSYCHIC DISABILITIES |
Одделенијата за деца со психичка попреченост што работеа во "Заводот за дефектни деца" во Битола, поради непостоење соодветни услови, а и поради интересот во градот за школување на вакви деца, во учебната 1953/54 година се отвори првото одделение за вакви деца во основното училиште "Коле Канински", а веднаш потоа и во основните училишта "Гоце Делчев" и "Трифун Пановски" во Битола. |
|
Classes for children with psychic disabilities, which were part of the “Institute for Disabled Children” in Bitola, due to impropriate conditions and interest in the town for education of such children, in the school year 1953/54 the first grade class for such children was opened within the formal elementary school “Kole Kaninski” and later in the schools “Goce Delchev” and “Trifun Panovski” in Bitola. |
Неподготвеноста на редовните основни училиштата за адекватно прифаќање, на децата со лесна психичка попреченост да учат заедно со децата без пречки во развојот и необезбеденоста на стручно-дефектолошки кадри, нужно се наметна потреба од преземање мерки за создавање адекватни услови за работа со формирање посебни училишта. Беа формирани специјалните основни училишта за деца со лесна психичка попреченост "Марко Цепенков" во Прилеп (1966/67), "Макаренко" во Битола (1967/68), "Иднина" (1971/72) и "Д-р Златан Сремац" (1972/73) во Скопје, "Маца Овчарова" во Велес (1971/72) и специјално училиште со ученички дом за деца со лесна и умерена психичка попреченост "25 Мај" - сега "Св. Климент Охридски" - (1985/86) во Ново Село - Струмичко, како единствена установа во земјата за деца кои немаат услови да стекат основно образование во своите места на живеење. (3) |
|
Formal elementary schools were not ready for adequate acceptance of children with easy psychic disabilities to have classes together with children without developmental disabilities. Lack of professional special teachers imposed the need for undertaking measures to establish adequate conditions for work in special schools. Special elementary schools for children with easy psychic disabilities were formed: “Marko Cepenkov” in Prilep (1966/67), “Makarenko” in Bitola (1967/68), “Idnina” (1971/72) and “Dr. Zlatan Sremac” (1972/73) in Skopje, “Maca Ovcharova” in Veles (1971/72) and Specialized school with boarding house for children with easy and moderate psychic disabilities “25 Maj”, now “Sv. Kliment Ohridski” (1985/86) in Novo Selo, Strumica, as unique institution in the country for education of children from different parts of the country where special classes could not be organized. (3) |
СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА МЛАДИНЦИ СО ЛЕСНА ПСИХИЧКА ПОПРЕЧЕНОСТ |
|
SECONDARY EDUCATION OF YOUTH WITH EASY PSYCHIC DISABILILTIES |
Ширењето на мрежата на основни училишта, односно одделенија за основно образование за децата со лесна психичка попреченост, како и с¡ поголемиот број ученици што го завршуваа ова образование, го актуелизираа проблемот за средното образование. Поради тоа училиштата за основно образование, друштвата за помош на лицата со психичка попреченост и стручните служби при надлежните органи на управата во земјата, правеа напори да се реши овој проблем. Се предложија соодветни решенија од кои најповолно беше отворањето средни училишта за младинци со лесна психичка попреченост, во кои ќе се изведува и теорискиот и практичниот дел на наставата. Организираното средно образование за овие младинци почна во Центарот за рехабилитација и образование "Македонија" - сега "Св. Наум Охридски" - Скопје и во Центарот за средно образование "Искра" - Штип за лица со лесна психичка попреченост. (5) |
|
Spreading of the elementary school network, i.e. classes for elementary education for children with easy psychic disabilities, as well as bigger number of children completing this education initiated the issue of the secondary school education. The elementary schools, associations for assistance to people with psychic disabilities and professional services at the state organs in the country tried to solve that issue. Among the proposed appropriate solutions, the most convenient was opening of secondary schools for youth with easy psychic disabilities, including theoretical and practical part of the educational process. The organized secondary school education for those students started in: Center for Rehabilitation and Education “Makedonija” – now “ Sv. Naum Ohridski” in Skopje and Center for Secondary School education “Iskra” – Shtip for people with easy psychic disabilities. (5) |
|
|
|
РЕХАБИЛИТАЦИЈА ЗА ЛИЦА СО УМЕРЕНА ПСИХИЧКА ПОПРЕЧЕНОСТ |
|
REHABILITATION OF PEOPLE WITH EASY PSYCHIC DISABILITIES |
Првите размислувања за организирано почнување со заштита и рехабилитација за лица со умерена психичка попреченост кај нас датираат од 1957, односно од 1962 година во анализите и истражувањата што се направија од стручната служба при тогашниот републички орган за социјална политика.
|
|
The first thoughts for organizing care and rehabilitation for people with moderate psychic disabilities in our country date from 1957, i.e. 1962 in analyses and research made by the professional service of republic organs for social policy.
That was the first specialized institution for such people in our country for care, education and rehabilitation on contemporary scientific basis, implementing the following: observation, diagnosis and classification; evidence and statistics; prevention in the field of psychic disabilities; therapeutic (correction and habilitation) treatment; education, i.e. elementary school education; work orientation, work training in industry, trade, agriculture and poultry raising division; care, education and lodging; health care; consultations with parents of such children and youth. |
Тоа беше прва специјализирана установа за вакви лица за заштита, едукација и рехабилитација врз современа научна основа во нашата земја со изведување на: опсервација, дијагностика и класификација; евиденција и статистика; превентива на подрачјето на психичката попреченост; терапевтски (корективно-хабилитациски) третман; едукација, односно елементарно основно образование; работна ориентација, работно оспособување во индустриска, занаетчиска, земјоделска и живинарска насока; згрижување, воспитување и сместување; здравствена заштита; советодавна работа со родителите на ваквите деца и младинци. |
|
ЗАШТИТА, ХАБИЛИТАЦИОНЕН И КОРЕКЦИОНЕН ТРЕТМАН ЗА ЛИЦА СО ТЕШКА И ДЛАБОКА ПСИХИЧКА ПОПРЕЧЕНОСТ |
|
CARE, HABILITATION AND CORRECTION TREATMENT OF PEOPLE WITH SEVERE AND DEEP PSYCHIC DISABILITIES |
Првите размислувања за посебно организирана заштита на лица со тешка и длабока психичка попреченост ги забележуваме во изготвениот материјал од стручната служба при републичкиот орган за социјална политика во 1957 година. Со решение на Извршниот совет на НРМ во 1958 година беше формирана установа за лица со тешка и најтешка (длабока) психичка попреченост, со назив "Специјален завод" со седиште во Демир Капија. Со тоа првпат во нашата земја беше почната организирана институционална дефектолошка заштита и третман за такви лица како дејност во областа на социјалната заштита, која работи и денес. Првите корисници во Заводот беа преземени од душевните болници од Бардовци и Демир Хисар и од семејствата каде што тие претставуваа тежок социјален проблем. |
|
The first thoughts for special organized care for people with severe and deep psychic disabilities are noticed in the material prepared by professional service at republic organ for social policy in 1957. With decision of the Executive Council of People’s Republic of Macedonia in 1958, an institution for people with severe and deep psychic disabilities called “Special Institute “ in Demir Kapija was formed. That marked the beginning of organized institutional special education and rehabilitation process for such people in the field of social care. |
|
||
|
|
|
Професионално ориентирање, работно оспособување, професионална квалификација и вработување за лица со инвалидност |
|
Professional orientation, work training, professional qualification and employment of people with disabilities |
Ако се направи анализа на организациската поставеност, како и на дејностите на сите дефектолошки установи кај нас, ќе се види дека социјалната компонента на предметот на дефектологијата е застапена уште во нивниот никулец. Во нив беа застапени: професионалната и работна ориентација; професионалното оквалификување и работното оспособување. |
|
If analysis for organizational structure is made, as well as the activities of all special education and rehabilitation institutions in our country, it will be noticed that the social component of special education and rehabilitation was present even in their beginning. These institutions implemented: professional and work orientation; professional qualification and work training. |
Литература / References |
|
|
1. Ајдински Љ. Интегрална рехабилитација на ментално ретардирани лица, Белград, 1982. |
|
4. Ајдински Љ. Кон развојот на институционалната заштита, рехабилитација и образование на хендикепирените лица во Македонија (основи за натамошни проучувања), Дефектолошка теорија и практика бр. 3-4/2000. |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE