JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 13696
СЕНЗИТИВНА КОМУНИКАЦИЈА СО ДЕЦА СО УМЕРЕНА ИНТЕЛЕКТУАЛНА ПОПРЕЧЕНОСТ
ПРЕКУ ЕМОТИВНО-ЕКСПРЕСИВНИТЕ ПРИНЦИПИ НА ICDP ПРОГРАМАТА
|
|
SENZITIVE COMUNICATION WITH CHILDREN WITH MODERATE INTELLECTUAL DISABILITY TROUGH THE EMOTIONAL-EXPRESIVE PRINCIPLES OF THE ICDP PROGRAME |
Нергис РАМО АКЃУН,
Ристо ПЕТРОВ1
|
|
Nergis RAMO AKGJUN,
Risto PETROV1 |
Филозофски факултет,
Институт за дефектологија, Скопје1
|
|
Faculty of Philosophy,
Education and Rehabilitation, Skopje1 |
Примено:30.03.2011
Прифатено: 16.05.2011
UDK: 159.942.5-053.2:376
364-787.3-053.5(083.97) |
|
Recived: 30.03.2011
Accepted: 16.05.2011
Original article
|
|
|
|
Резиме |
|
Abstract |
|
|
|
Во работата со учениците со посебни образовни потреби с¡ повеќе се истакнува потребата од сензитивност во комуникацијата со нив. Размената на емоции помеѓу детето и дефектологот, како и начинот на кој дефектологот одговара на истите се клучни за понатамошниот развој на емоциите кај детето. Токму затоа, целта на нашето истражување беше да ја утврдиме потребата од примена на посензитивна комуникација во работата со учениците со умерена интелектуална попреченост, следејќи ги емотивно-експресивните принципи на ICDP програмата. Согласно со поставената цел, предмет на ова истражување беше да добиеме сознанија за нивото на сензитивното комуницирање во нашиот посебен образовен систем, преку самопроцена на дефектолозите, како и процена од страна на родителите и учениците со умерена интелектуална попреченост. Примерокот беше составен од три групи: дефектолози, родители и ученици со умерена интелектуална попреченост. Секоја група беше составена од дваесет испитаници, со вкупен број 60. Статистичката обработка на податоците од Според тоа, нашиот главен заклучок укажува дека учениците со умерена интелектуална попреченост чувствуваат потреба од по-голема сензитивност во комуникацијата и интеракцијата со дефектолозите, во текот на реализацијата на воспитно-образовните активности во нашиот посебен образовен систем. |
|
While working with pupils with special educational needs, the necessity of compassion while communicating with them is more obvious. The exchange of emotions between the child and the special educator, as well as the way the special educator responds to them, is fundamental for the further development of their feelings. For this reason, the goal of our research was to confirm the necessity of more sensitive communication while working with pupils with moderate intellectual disability following the emotional-expressive principles of the ICDP program. According to the defined goal, the subject of this research was to gather information regarding the level of sensitive communication in our special educational system, trough special educators' self-evaluation procedure and evaluation of pupils with moderate intellectual disability and their parents. The representative sample was consisted of three groups: special educators, pupils with moderate intellectual disability and their parents. Every group was consisted of twenty examinees or in total the research included 60 participants. The statistical data Based on the results, the main conclusion is that during the educational activities in the special educational system, the pupils with moderate intellectual disability have needs for greater sensitivity in the communication and interaction with their special educators. |
|
|
|
Citation:Ramo N, Petrov R. Senzitive Comunication with Children with Moderate Intellectual Disability Trough the Emotional-Expresive Principles of The ICDP Programe. J Spec Educ Rehab 2011; 12(3-4):25-32. doi: 10.2478/v10215-011-0009-3 |
||||
|
||||
Клучни зборови: сензитивна комуникација, умерена интелектуална попреченост, емотивно-експресивни принципи, ICDP програма.
|
|
Key words: sensitive communication, moderate intellectual disability, emotionally-expressive principles, ICDP program. |
Адреса за кореспонденција:
Ристо ПЕТРОВ
Универзитет „Св. Кирил и Методиј“
Филозофски факултет
Институт за дефектологија
Крсте Мисирков бб, 1000 Скопје
Република Македонија
e-mail: risto@fzf.ukim.edu.mk |
|
Corresponding Address:
“Ss Cyril and Methodius” University
Faculty of Philosophy
Krste Misirkov bb, 1000
e-mail: risto@fzf.ukim.edu.mk |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE