1. Вовед
|
|
1. Introduction
|
|
|
|
Фонологијата се занимава со проучување на системот на звуци кој постои во одреден јазик, а фонетиката се занимава со проучување на физичката карактеристика на говорните звуци, независно од нивното значење и функција (1). Фонолошките вештини вклучуваат манипулација на фонолошките состојки на изговорените зборови, како што се мешање, сегментирање и римување. Различни истражувачи открија дека децата кои научиле добро да читаат, можат да римуваат на четиригодишна возраст и можат да мешаат и сегментираат орално презентирани зборови и звуци до крајот на прво одделение (2). Голем број на лонгитудинални истражувања открија дека децата со сиромашна фонолошка свест се соочуваат со ризикот да развијат пречки при читањето пред да започнат да учат читање (3). Точноста на читањето е предодредена од страна на рани фонолошки и јазични вештини (4).
Врската меѓу фонолошката свест и учењето читање е двострано: фонолошката свест е предуслов за учење читање и од друга страна учењето читање овозможува понатамошен развој на фонолошка свест (5).
Резултатите од различните истражувања покажаа дека фонолошката свест не се развива спонтано сама по себе, таа зависи делумно од писменоста (6). Кога детето учи да чита тоа мора да биде способно да ги распознава фонемите кои ги составуваат изговорените зборови со цел да разбере дека тие одделни звучни единки можат да бидат претставени со букви или група на букви, такви се графемите во правописот. Доколку детето не успее да го совлада фонемското сегментирање, ќе му биде тешко течно да чита и пишува (7). Во последните 15 години беше сметано дека дефицитарното фонолошко процесирање претставува главна причина за потешкотиите при читањето и пишувањето (8). Повеќето случаи на пречки при читање се појавуваат поради потешкотии во процесот на препознавање на зборот. Овие тешкотии се јавуваат поради дефицит во процесот на фонолошко кодирање, каде шемите на зборови се трансформирани во фонолошките кодови (9).
Дислексијата вклучува дефицит во јазичниот систем, посебно на нивото на фонолошки модул. На децата со дислексија им треба повеќе време да прочитаат соодветна фонема, дури и понекогаш додека зборуваат, овие деца изговорат фонема многу слична на онаа која имале намера да ја изговорат. Кај децата со дислексија има недостаток од фонолошка свест, така што тие се соочуваат со тешкотија да забележат дека основните звуци-фонеми ги сочинуваат сите говорни и пишани зборови (10).
Поголемиот дел од студиите поврзани со фонолошките вештини кај децата со дислексија се спроведени во земји каде што се зборува англискиот јазик како мајчин јазик. Босанскиот јазик е карактеризиран со фонетска азбука, во која секоја буква одговара на еден глас, а во англискиот јазик има помалку доследни врски помеѓу гласовите и буквите за разлика од многу други јазици; на пример пишаната секвенца ough може да биде изговорена на десет различни начини (11). На студентите им треба повеќе време да го читаат течно англискиот јазик отколку било кој друг јазик (12). Главната цел на оваа студија беше да се испитаат фонолошките способности кај децата со потешкотии во читањето на јазик каде секоја фонема е претставена со графема по определен фонолошки принцип; каде фонемите и графемите се дефинирани како најмали единки кои овозможуваат разликување на значења помеѓу писмен и говорен јазик; и каде фонетските принципи доминираат, а зборовите се напишани на истиот начин на кој се изговорени.
|
|
Phonology deals with the system of sounds that exist within a specific language, whereas phonetics deals with the physical reality of the speech sounds, independently of their meaning and function (1). Phonological skills involve the manipulation of phonological constituents of the spoken words in tasks such as blending, segmenting and rhyming. Different researchers reported that children who learn to read well can rhyme at the age of four and they can blend and segment orally presented words and sounds by the end of first grade (2). A number of longitudinal studies found that children who show poor phonological awareness before they have learned to read are at risk of developing a reading disability (3). Reading accuracy is well predicted by early phonological and language skills (4). The relationship between phonemic awareness and learning to read is a two-way process: phonemic awareness is a precondition for learning to read and learning to read facilitates further progress of phonemic awareness (5). Results of different studies showed that phonemic awareness does not develop itself spontaneously, but it partly depends on the literacy (6). When the child learns to read, he/she must be able to detect phonemes that make up spoken words in order to understand that these separate sound units can be represented by letters or group of letters, that is, graphemes in the written language. If the child has not mastered phoneme segmenting, it will be very difficult for him/her to achieve reading and writing fluency (7). In the past 15 years, it has been considered that deficient phonological processing represents the main cause of reading and writing difficulties (8). Most cases of reading disabilities arise because of difficulties in the process of word recognition. These difficulties occur due to deficiencies in the processes of phonological coding, where letter patterns are transformed into phonological codes (9).
Dyslexia involves deficiency within the language system, especially at the level of a phonological module. Children with dyslexia need more time to retrieve appropriate phonemes and sometimes while speaking these children retrieve a phoneme that sounds similar to the one they intended to pronounce. The children with dyslexia lack phonemic awareness and they experience difficulty noticing basic sounds – phonemes that make up all spoken and written words (10).
The majority of studies about phonological skills among children with dyslexia have been conducted in English speaking countries. The Bosnian language is characterized with a phonemic alphabet, where each letter corresponds to one sound. The English language has fewer consistent relationships between sounds and letters than many other languages; for example, the letter sequence ough can be pronounced in 10 different ways (11). It takes longer for students to become completely fluent readers of English than of many other languages (12). The main purpose of this study was to examine phonological abilities among children with reading difficulties in a language where each phoneme is represented by grapheme following a phonemic principle. The phonemes and graphemes are defined as the smallest units that enable differentiation of meaning between written and spoken language; and phonemic principle dominates and words are written in the way they sound.
|
|
|
|
2. Методи
|
|
2. Methods
|
|
|
|
2.1. Примерок
Примерокот за истражување е составен од ученици од трето и четврто одделение од основните училишта во општините Тузла и Живинице, помеѓу 9 и 10 годишна возраст. Децата со пречки во читањето беа избрани според следните критериуми: логопедско испитување, применување на соодветен инструмент и мислење на учителите. Идентификувањето на деца со пречки во читањето беше спроведено со материјали за потврдување на способноста на читање (едно-минутен испит на гласно читање, Листа на зборови за потврдување на читачките способности и разбирање на материјалот за читање. Примерок за контрола на испитаници беше добиен со метод на еквивалентни парови- еквивалентност по пол, хронолошки редослед на возраст (+/- 3 месеци) и образование на родителите на групата деца со дислексија и дисграфија. Испитаниците од контролната група беа испитани со исти говорни дијагностички процедури како и децата со тешкотии во читањето и пишувањето. Примерокот за испитување е составен од 15 деца со пречки во читањето и 15 деца без пречки во читањето. Сите деца имаа средна интелектуална способност.
|
|
2.1. Subject sample
The subject sample is consisted of 3rd and 4th grade pupils in primary schools from the Municipalities of Tuzla and Živinice, between 9 and10 years old. The children with reading difficulties were identified according to the following criteria: speech examination, application of appropriate instruments and their teacher’s opinion. Identification of children with reading difficulties was conducted with the following materials for verification of reading skills: One-minute exam of loud reading, List of words for verification of reading skills and comprehension of the read material. The sample of control subjects was obtained using the method of equivalent pairs – equality by sex, chronological age (+/- 3 months) and education of the parents of the group of children with dyslexia and disgraphy. The control subjects were examined by the same speech diagnostic procedure as the children with reading and writing disabilities. The examined sample consisted of 15 children with reading disabilities and 15 children without reading disabilities. All children had average intellectual abilities.
|
|
|
|
2.2.Варијабили за оценување на
фонолошките вештини
Во текот на оценувањето на способностите ние ги испитавме само оние специфични компоненти кои директно влијаат на доброто читање и пишување. Групата од четири задачи овозможи преопознавање на постоечки фонолошки способности кај децата со пречки во читањето:
а) Аудитивна дискриминација на звуци во зборови
1. АД_ЗВУК − аудитивна дискриминација на звуци во даден збор
б)Аудитивна перцепција на јазични единки во низа на други единки
1. ПОВРЗАН_З – перцепција на даден збор во низа на семантички поврзани зборови;
2. НЕПОВРЗАН_З – перцепција на даден збор во низата на семантички неповрзани зборови;
3. АЦ_ТЕКСТ – перцепција на даден збор во низа на семантички неповрзани зборови;
в) Фонолошка синтеза на звуци во зборови
1. ДВОСЛОГ – фонолошка синтеза на звуци во двосложен збор;
2. ЕНДОСЛОГ – фонолошка синтеза на звуци во едносложен збор;
3. ПОВЕЌЕСЛОГ – фонолошка синтеза на звуци во повеќесложен збор;
г) Фонолошка анализа и синтеза
1. ПОЧЕ_ГЛАС – извлекување на почетниот глас од зборот
2. СРЕ_ГЛАС – извлекување на средниот глас од зборот
3. КРА_ГЛАС – извлекување на крајниот глас од зборот
4. БР_ГЛАС – идентификација на неколку гласови во даден збор;
5. ИРПГГГ – идентификација на ред и позиција на гласови во зборовите во однос на други зборови
|
|
2.2. Variables for evaluation of the
phonological skills
During the evaluation of phonological abilities, we examined only those specific components which directly influence the success in mastering reading and writing. A set of four tasks enabled the identification of present phonological abilities among children with reading disabilities:
a) Auditory discrimination of sounds within words
1. AD_SOUND – Auditory discrimination of sounds within words
b) Auditory perception of language units in the string of other units
1. CONNECT_W – perception of given word in the string of semantically connected words;
2. UNCONNECT_W – perception of given word in the string of semantically unconnected words;
3. AC_TEXT – perception of given word in the text.
c) Phonemic synthesis of sounds within words
1. TWOSYLL – phonemic synthesis of sounds within two-syllable word;
2. ONESYLL – phonemic synthesis of sounds within one-syllable word;
3. MULTISYLL – phonemic synthesis of sounds within multi-syllable word;
d) Phonemic analysis and synthesis
1. INIT_SO - extraction of initial sound in the word
2. MED_SO - extraction of medial sound in the word
3. FIN_SO - extraction of final sound in the word
4. NR_SOUND - identification of number of sounds within given word;
5. IOAPSWW - identification of order and position of sound within words in relation to other sounds
|
|
|
|
2.3. Метод на истражување и инструменти за мерење кои беа користени во испитувањето
„Дијагностички сет за испитување на способностите за говорење, употреба на јазикот, читање и пишување кај децата“ беше користен за испитување на фонолошките способности, дел кој е поврзан со испитувањето на условот на јазичниот систем кај учениците кои имаат пречки при читањето и пишувањето – фонолошки процес.
|
|
2.3. Method of the study and measuring instruments used for assessment
We used "The diagnostic set for examination of speech, language, reading and writing abilities of the children", for examination of their phonological abilities, part related to examination of the conditions of a language system of students with reading and writing disabilities - Phonemic processes.
|
|
|
|
2.4. Аудитивна дискриминација на звуци во состав на зборови
Состојбата на фонолошката дискриминација на акустично поврзаните фонеми кои ја одредуваат семантиката на зборот, беше испитана на следниот начин: ние баравме од детето внимателно да ги слуша речениците кои вклучуваа еден неточен збор и да ја најде грешката, на пример да се замени неточниот збор со семантички точен збор. Секоја од речениците вклучија еден збор кој семантички не беше соодветен за таа реченица, но беше автоматски поврзан со семантички точен збор. Детето ја дослуша целата реченица, го сегрегира семантички неточниот збор и го замени со точниот збор, преку промена на еден акустички поврзан глас. Испитувачот го забележуваше испуштениот глас и за секој испуштен глас беше даден еден поен.
|
|
2.4. Auditory discrimination of sounds
within words
The condition of phonemic discrimination of acoustically related phonemes which determine the word semantics was examined in the following way: we requested that the child listen attentively to the sentences which included one incorrect word and then correct the errors; i.e. to replace the incorrect word with a semantically correct one. Each of the sentences included one word which semantically did not correspond to this sentence, but it was acoustically related to a semantically appropriate word. The child listened to the whole sentence, segregated the semantically incorrect word and replaced it with the correct one by changing one acoustically related sound. The examiner noted the sound that the child omitted, and for each omitted sound one point was assigned.
|
|
|
|
2.5 Аудитивна перцепција на јазичната единка во низа на други единки
Аудитивното внимание (перцепцијата) беше испитана на следниот начин: испитаникот бараше од детето внимателно да ги слуша низата на зборови изговорена од испитувачот и да плесне со рацете при препознавање на дадениот збор. Испитувањето беше спроведено преку восприемање на специфичниот збор во низата на семантички поврзани зборови и во низата на семантички неповрзаните зборови.
Потоа се бараше од детето внимателно да го слуша дадениот текст и да плесне со рацете при слушање на даден збор. Ако детето плесне со рацете веднаш по слушањето на дадениот збор, му беа доделени три поени, доколку детето плесне со рацете со закаснување – два поени, а доколку детето не го забележеше дадениот збор, не му се доделуваа поени.
|
|
2.5 Auditory perception of language unit in the sequence of other units
Auditory attention (perception) was examined in the following way: the examiner requested that the child carefully listen to the word sequence pronounced by the examiner and clap his/her hands upon hearing the given word. The examination was performed by perceiving the specific word in the string of semantically related words and in the string of semantically unrelated words. Afterward, we requested that the child carefully listen to the given text and to clap hands upon hearing the given word. If the child clapped his/her hands immediately after hearing the given word, 3 points were assigned. If the child clapped his/her hands with a delay, 2 points were assigned and if the child did not perceive the given word, no points were assigned.
|
|
|
|
2.6 Фонетска синтеза на звуци во
зборови
Способноста да се синтезираат одделни звуци во еден збор беше испитана на следниот начин: испитувачот ги изговори изолираните звуци еден по еден и беше побарано од детето да го погоди зборот и да го изговори истиот. Во едноличен ритам, испитувачот ги изговори јасно звуците еден по еден. Започна со двосложни зборови, а потоа премина на едносложни и повеќесложни зборови. За секој точен одговор беше даден еден поен.
|
|
2.6 Phonemic synthesis of the sounds
within words
The ability to synthesize separated sounds into one word unit was examined in the following way: the examiner pronounced isolated sounds one by one and requested from the child to guess the word and to pronounce it. In uniform rhythm, the examiner clearly pronounced sounds one by one. We started with two-syllable words, then went on to one-syllable and multi-syllable words. One point was assigned for each correct answer.
|
|
|
|
2.7 Фонолошка анализа и синтеза
Испитувањето на сите фази на фонолошка анализа на зборови продолжи на следниот начин:
а) Сепарација на почетни, медијални и крајни звуци во зборот
Испитувачот му ги читаше зборовите на детето и бараше од детето да крене карта со знакот + или – во зависност од ситуацијата дали дадениот звук е на почетокот, на средина или на крајот на зборот или не е. Испитувачот најпрво вежбаше со детето со цел да провери дали детето ја разбрало задачата или не. За секоја точно извршена задача беше доделен еден поен.
б) Идентификација на број на звуци во даден збор
Испитувачот ги постави картите на масата обележани од 1 до 9. После тоа, испитувачот му објасни на детето дека тоа треба да ја извлече картата со бројот на звуци во дадениот збор. Ако детето не можеше да го определи бројот на звуци во зборот, испитувачот се обиде да ја олесни задачата читајќи му на глас на детето кое во истовреме треба да го помести својот прст на редниот број. За секоја точно изведена задача беше даден еден поен.
в) Идентификација на редот и позицијата на звукот во зборовите поврзан со други звуци
Испитувачот му ја демонстрираше на детето сликата и шемата на зборот и бараше од детето да обележи (да ја обои) во шемата позицијата на дадениот глас. Ако детето не беше способно ментално да ја определи позицијата на бараниот глас, испитувачот ја олеснуваше задачата преку силно изговарање на гласовите и во исто време да го помести прстот на кругот на шемата. За секоја точно изведена задача беше даден еден поен.
|
|
2.7 Phonemic analysis and synthesis
The examination of all stages of phonemic word analysis was conducted in the following way:
a) Separation of initial, medial and final sound in the word
The examiner was reading the words to the child and requested that the child raise cards with the signs + or –, depending on the situation, whether the given sound is at the beginning, in the middle or at the end of the word or not. The examiner first practiced with the child in order to check whether the child understood the task or not. One point was assigned for each correctly performed task.
b) Identification of number of sounds within a given word
The examiner placed the cards on the table numbered from 1 to 9. After that, the examiner explained to the child that he/she is supposed to pull out the card with the number of sounds in a given word. If the child was not able to determine the number of sounds in the word, the examiner tried to facilitate the task by offering the child to read aloud and at the same time to move his/her finger on the ordinal numbers. For each correctly performed task, one point was assigned.
c) Identification of order and position of the sound within words in relation to other sounds
The examiner demonstrated to the child the picture and scheme of the word and requested from the child to mark (colour) in the scheme the position of a given sound. If the child was not able to mentally determine the position of the requested sound, the examiner facilitated the task by offering the child to pronounce the sounds aloud and at the same time to move his/her finger on the circles of the scheme. For each correctly performed task, one point was assigned.
|
|
|
|
2.8 Метод и анализа на податоците
SPSS за MS WINDOWS 10.0 и STATISTICA за WINDOWS 4.5 беа користени за процесирање на податоците. Основната статистика беше пресметана за сите варијабли по групи. Разликата помеѓу групите беше одредена преку т-тест и дискриминативна анализа.
|
|
2.8 Methods of data analysis
SPSS for MS WINDOWS Release 10.0 and Statistica for Windows Release 4.5. were used for data processing. Basic statistics were calculated for all variables by groups. The differences between the groups were determined by t-test and discriminate analysis.
|
|
|
|
3. Резултати
|
|
3. Results
|
|
|
|
Анализата на резултатите во Табела 1 покажува дека средна вредност на варијаблите кои се однесуваат на аудитивна дискриминација на звуците во зборовите кај децата со пречки во читањето беше 16,13, а кај децата без пречки беше 1,33. Оценувањето на аудитивното внимание го вклучи восприемањето на даден збор во низата на семантички поврзани и неповрзани зборови и зборови во текст. Средната вредност на варијаблите кои се однесуваат на восприемање на даден збор во секвенцата од семантички поврзани зборови кај децата со пречки во читањето беше 2,40, во низата на семантички неповрзани зборови беше 1,93, а во текстот средната вредност беше 2,00. Средната вредност за сите варијабили поврзани со оценување на аудитивното внимание кај децата без пречки беше 3,00, затоа може да се заклучи дека тие деца имаат силно аудитивно внимание. Средната вредност на варијабилите поврзани со синтеза на звуци во двосложни зборови беше 3,80, за синтеза на едносложни и повеќесложни зборови беше 3,53. Може да се заклучи дека децата со пречки имаа најдобар резултат за синтезирање на звуци во двосложни зборови. Во споменатите задачи, децата без пречки во читањето постигнаа максимални резултати. Средна вредност за децата со пречки во читањето, кај варијаблите поврзани со сепарација на почетните гласови, во склоп со дадениот збор беше 37,13, за сепарација на медијалните звуци во склоп на дадениот збор беше 33,40 и за сепарација на крајниот звук во склоп на зборот, средната вредност беше 42,60. Најдобри резултати беа добиени за варијаблите поврзани со сепарирање на крајниот звук во склоп на зборот. Децата без пречки во читањето исто така постигнаа најдобри резултати за варијаблата поврзана со сепарација на крајниот звук во склоп на зборот. Средна вредност за децата со пречки во читањето за варијаблите поврзани со идентификација на број на звуци во составот на даден збор беше 7,20. Оценувањето на способностите детето да ги поврзе сликите соодветно со предметите и да ја обележи позицијата на даден звук во шемата покажа средна вредност на оваа варијабила кај децата со пречка во читањето од 6,47. Средната вредност на варијаблата поврзана со идентификација на број на звуци во состав на даден збор кај децата без пречки во читањето беше 8,00, а средната вредност на варијаблата поврзана со идентификација на редот и позицијата на звукот во склоп на зборот поврзан со други звуци беше 7,00. Стандардната девијација за двете варијабили беше 0,00. Може да се заклучи дека сите субјекти без некои потешкотии постигнаа максимални резултати за две споменати варијабли.
|
|
The analysis of the results displayed in Table 1 indicate that the mean value of the variable pertaining to auditory discrimination of sounds within words in children with reading disabilities was 16,13, whereas in children without disabilities it was 1,33. The assessment of auditory attention involved in the perceiving of given word in the string of semantically connected and unconnected words and words within a text. The mean value of variables pertaining to the perceiving of a given word in the sequence of semantically connected words among children with reading disabilities was 2,40. The mean value in the string of semantically unconnected words was 1,93 and within the text the mean value was 2,00. The mean value for all variables related to assessment of auditory attention for children without disabilities was 3,00, therefore it can be concluded that those children had strong auditory attention. The mean value for the variable related to synthesis of sounds within two-syllable words was 3,80, for synthesis of one-syllable and multi-syllable words was 3,53. It can be concluded that the children with reading disabilities had the best scores for synthesis of sounds within two-syllable words. In the mentioned tasks, children without reading difficulties achieved maximum results. The mean value of the variable related to separation of initial sound within the word, obtained from the children with reading disabilities was 37,13. The value of the variable for separation of medial sound within the word was 33,40 and the variable for separation of final sound within a word had a mean value of 42,60. The best results were obtained from the variables related to separation of final sound within a word. The children without reading difficulties also achieved the best results for the variable related to the separation of a final sound within a word. The mean value for the children with reading difficulties for the variable related to identification of number of sounds within a given word was 7,20. The assessment of the abilities related to the identification of order and position of the sound within a word was performed by demonstrating seven pictures for the subject. It was then requested from him/her to mark in the scheme the position of the given sound. The mean value of that variable among children with reading difficulties was 6,47. The mean value for variables related to identification of number of sounds within a given word among children without reading difficulties was 8,00. The mean value for the variable regarding the identification of order and position of the sound within a word in relation to other sounds was 7,00. The standard deviation for both variables was 0,00. It can be concluded that all the subjects without any difficulty achieved maximum results for the two mentioned variables.
|
Табела 1. Основни статистички параметри за оценување на фонолошките вештини
|
|
Table 1. Basic statistical parameters for assessment of the phonological skills
|
|
|
|