JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 2625
СЕКСУАЛНА ЕДУКАЦИЈА НА ЛИЦАТА СО МЕНТАЛНА РЕТАРДАЦИЈА
Здружение за Down-ов синдром, Загреб ¹ |
|
SEXUAL EDUCATION FOR PERSONS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
Aleksandar KARANFILOSKI ¹
Association for Down Syndrome-Zagreb 1 |
|
|
|
Нормален сексуален развој |
|
Normal sexual development |
Кога се зборува за сексуалноста на МР лица, се истакнува нивното намалено интелектуално функционирање, а се заборава на општите законитости на сексуалниот развој (1). Дури и најсофистицираните родители и професионалци имаат проблеми со спознанието за сексуалноста на нивните деца. Но, сепак децата своите први знаења ги добиваат преку прашања до своите родители, учители, сите оние кои учествуваат во животот на овие деца (2). Тие се однесуваат на:
Горе наведените прашања секогаш се користат за детерминирање на однесувањата кај детето кои се типични и очекувани, или пак за согледување на фактот дека детето е сексуално злоупотребувано и има полов проблем. За правилно да се протолкуваат овие прашања, секако професионалното лице треба да има соодветни познавања за нормалниот сексуален развој. Тука значајно е да наведеме дека сексуалниот развој започнува со самото раѓање. Дури кај некои деца е присутно и за време на интраутерината матурација. На пример, општо познат е фактот дека фетусот може да си го цица прстот или ножниот палец. |
|
When we talk about sexuality in children with MR, we point out their level of intellectual functioning which is lower, and often forget for the basic lows of sexual development (1). Even the sophisticated parents and professionals have problems with the knowledge on the sexuality of their children. But still, children experience their first knowledge by questioning their parents, teachers, and all people that are involved in their life (2). They are related to these:
These questions are always used to determine children’s behavior that is typical and expected, or to see the facts that children are sexually abused and have personal problems. In order to understand these questions properly, professionals must have appropriate knowledge for normal sexual development. It’s crucial to say that sexual development begin with birth, even in some children it is present during the intrauterine maturation. For example, it is a well known fact that fetus can suck their finger or toe. |
|
|
|
Сексуална едукација на лица |
|
Sexual education of children |
Секој поединец има потреба да има можност за изразување на својата сексуална природа. Тоа е аргументирано во контекст на остварувањето на основните човекови права на секоја индивидуа, земајќи предвид дека со овој акт, сè повеќе ќе се запознаваат со значајноста на нивниот сексуален развој кој е во сооднос со социјалната средина. Тоа е еден од основните сегменти на животот кој секое лице се стреми да го задоволи.
Ставовите на родителите се различни, во однос на тоа од кој пол дете (машко/женско) оставаат во институцијата. Родителите на момчињата се сложуваат дека нивното дете треба да биде запознаено и едуцирано на горенаведенава тема. Но, спротивно на тоа родителите на припадничките од женскиот пол се против каков било сексуален контакт на нивните деца. Затоа по институциите ова прашање сè уште е табу тема за која нема одредено начин според кој сево ова ќе се разреши. Ова е карактеристично за Македонија како држава, бидејќи во други развиени општества овој проблем е решен и на лицата со ментална ретардација им е овозможено да ги задоволуваат своите сексуални нагони. |
|
Every person has a need to explore his sexual nature. That’s noted in context of achieving basic human rights of every individual, and this increases the importance of knowing their sexual development, which is in correlation with the behavior in social places. That is one of the basic segments of life that is every person’s goal in life.
Opinions of the parents are different and related to the gender of the children (male, female), that they leave in institutions. Parents of male child agree that their child should be educated in this subject. But, parents of the female child oppose this opinion and are opposing every sexual contact of their child. That’s why institutions do not have any criteria on this mater. This is specific for a country such as Macedonia because in the developed countries this issue is resolved, and people with disabilities are allowed to satisfy their sexual urges. |
|
||
|
|
|
Важноста на едукацијата за развој на социјалните особини |
|
Importance of education in the development of social skills |
Во однос на градењето на нормална хумана врска, од витално прашање за децата со ментална ретардација е да имаат можност да практицираат социјални активности кои се одобрени и прифатени од општеството (3). Следново што ќе го наведеме се однесува на едукацијата на деца со ментална ретардација и нивна изградба во луѓе кои ќе можат да креираат нормална врска. Ќе го земеме предвид фактот дека и сите ние ги учиме правилата на општеството во кое живееме. Понекогаш, кога сме биле деца, имаме направено грешки. Но, сме биле корегирани од нашите родители или други. Дури сме биле и казнувани. Пријателите ни се лутеле поради нешта кои сме ги кажале или направиле. Поради овој позитивен фидбек кој сме го добивале, сме се едуцирале. За жал, овој фидбек недостасува кај лицата со ментална ретардација. Некои луѓе овој факт го толкуваат дека тие не можат да ги научат основите на социјалното позитивно однесување. Додека други велат, дека основниот проблем претставува социјалната изолација, па затоа сега се запрашуваме: Како може да има фидбек од средината кај лицата со ментална ретадација со толку мала застапеност на социјализацијата? Но мора да наведеме дека социјалните особини не се појавуваат преку ноќ (4). Тие се развиваат со многу години опсервација, дискусија, пракса, и секако конструктивен фидбек од средината. |
|
In building normal human relations, vital questions for children with mental retardation are the possibilities for practicing social skills and activities that are proven by society (3). What we are going to mention next refers to education of children with mental retardation and development of people that can create their one normal relation in the society. We take the fact that we also learn the rules of the society we live in. Sometimes, when we were kids we made mistakes. But, we have been corrected by our parents or others. We have even been punished. Friends have gone mad at us for things we have said or done. Due to the positive feedback we have developed we have gained knowledge. This feedback fails for people with disabilities. Some people understand this fact that people with disabilities cannot learn positive social behavior. Others say that the basic problem is the social isolation, and we ask ourselves:
How can there be a positive feedback from the society of people with mental retardation when there is little inclusion in the society? |
|
||
|
|
|
Сексот како појава кај лицата |
|
Sex in people |
Сексуалната едукација на општо верување се кажува дека треба да биде дел од учењето на младиот човек и витален дел за утврдување на здрав сексуален идентитет (5). Се поставува прашањето зошто тогаш толку малку луѓе со ментална ретардација имаат пристап до него?
Всушност, родителите на децата кои имаат ретардација, може да се плашат дека нивните деца се потенцијални цели на сексуална злоупотреба. Или пак, мислат дека нивните деца не можат да имаат правилна сексуална експресија. |
|
But, parents who have kids with mental disability feel that their children can be potential targets for sexually abuse. Or, feel like their children cannot properly express their feelings. |
Методологија на истражување |
|
Research methodology |
Предмет на ова истражување е степенот на сексуалната едукација на лицата со умерена и лесна ментална ретардација. Со оглед на нивните карактеристики, тие се недоволно развиени како социјални личности и однесувањето во средината е без контрола на своите нагони, со што се општествено неадаптирани и неприфатени. Не само тоа, туку сево ова влијае на односите меѓу нив кои се со искривена перцепција на реалноста. |
|
The subject of this research is a meager level of sexual education of people with moderate and mild mental retardation. They are not yet developed properly as social persons, and social skills are not in level with instincts, that make them socially unacceptable. Not just that, but this influences on their relations which are with bad perception of the reality. |
|
|
|
Примерок |
|
Example |
Во ова истражување опфатени се три групи од по 31 член во нив. Групите не се изедначени по возраст и пол и се избрани по пат на случаен примерок.
|
|
In this research three groups are taken with 31 members each. Groups are the same by age and gender and they are picked up by casual choice.
|
|
|
|
Инструменти на истражување |
|
Research instruments |
|
|
|
|
|
|
Анализа и дискусија на резултатите |
|
Analysis and discussion of the results |
|
|
|
Табела 1. Социјална интеграција |
|
Table 1. Social integration |
Табелата 1 ги покажува дистрибуциите на социјално интегрирани / неинтегрирани деца. Кај умерената МР голем е бројот на социјално добро неинтегрирани деца од двата пола (90%). Во овој контингент доминираат женските деца (61%). |
|
Table 1 shows the distribution of social integrated and not well integrated. With moderate MR number of social not well integrated children is larger (90%). Female are at numbered (61%). |
|
|
|
Табела 2. Дистрибуција на испитаниците според коефициентот на разбирањена односите со општествената средина |
|
Table 2. Distribution of children by coefficient of understanding relations in society |
|
Кај групата деца со умерена МР најголем дел (45%) има деца кои не ги разбираат добро односите со нивната околина. Меѓу нив повеќето се девојчиња (71%). Во 35% од децата коефициентот на разбирање на односите е меѓу 70 и 99%. Во оваа група има повеќе машки деца (64%). Добро разбирање (коефициент од 100%) е регистрирано кај 6 деца (3 машки и 3 девојчиња). |
|
The group of children with MR (45%) is children that do not understand well relations in society. Among them more are female (71%). In 35% of children coefficient of understanding is between 70 and 99%. In this group there are more male children (64%). Well understanding (coefficient of 100%) is registered in the results of 6 children (3 male and 3 female). |
Табела 3. Самосвест кај двете испитувани групи |
|
Table 3. Self-consciousness by both groups |
Од табелата 3 може да се забележи дека во групата деца со умерена МР има во најголем дел (48%) деца кои се во амплитуда на коефициентот на самосвест помеѓу 70 и 99%. Само 4 деца од оваа група имаат тотална самосвест (100%) за општествено-ризични состојби. Три од нив се машки деца. |
|
In table 3 we can notice that group of children with moderate MR have highest part (48%) children that are in interval of 70 and 99%. Only 4 children from this group have total self-consciousness (100%). Three of them are male. |
|
|
|
Табела 4. Мислење на испитаниците во врска со женската хомосексуалност |
|
Table 4. Opinion of children about female homosexuality |
Во случајот со ставот на испитаниците кон женската хомосексуалност не се покажа статистички сигнификантна асоцијацијата на нивните мислења и видот на МР (c2=2.45; DF=1; p>0.05). |
|
In the case of the opinion of children related to female homosexuality, there was no statistically significant association with their opinion and the kind of MP (c2=2.45; DF=1; p>0.05). |
|
|
|
Заклучоци |
|
Conclusion |
|
|
|
Кај групата деца со умерена МР најголем дел (45%) има деца кои не ги разбираат добро односите со нивната околина. Меѓу нив повеќето се девојчиња (71%). Во 35% од децата коефициентот на разбирање на односите е меѓу 70 и 99%. Во оваа група има повеќе машки деца (64%). Добро разбирање (коефициент од 100%) е регистрирано кај 6 деца (3 машки и 3 девојчиња).
|
|
|
|
Потреба од програма за сексуална едукација |
|
Need of program for sexual education |
Програма за сексуална едукација на лица со ментална ретардација (цели и активности).
Во овој дел од програмата опфатени се следниве програмски цели: Воведување во светот на комуникацијата. Активности и форми преку кои се реализира оваа цел се:
Изградба на позитивен полов идентитет. Оваа цел е разработена со следниве содржини:
Препознавање и именување на телесните полови карактеристики. Оваа цел се постигнува преку запознавање на следниве телесни одлики:
Стекнување темелни знаења за половиот развој се постигнува со запознавање на:
Разбирање на менструацијата. Поединости кои се однесуваат на оваа цел:
Диференцирање облици на полово однесување, т.е. друштвени норми и вредости кои се поврзани со нив:
Разликување примерно од непримерно однесување:
Разбирање на бременоста и раѓањето. За да се постигне целта, лицата со МР се запознаваат со следниве состојби:
Запознавање со начините за превенција од бременост:
Подигнување на свеста за половите болести. Содржини кои ја поддржуваат целта се:
Разбирање на брачните улоги и препознавање на составните делови на добриот заемен однос. Целта ќе се постигне преку следниве содржини:
Разбирање на одговорноста од родителските улоги:
Подигање на свеста за своето достоинство. За да се постигне саканата цел - сексуална едукација на лицата со МР, неопходно е и да се подигне свеста за своето достоинство. Тоа би се постигнало преку следниве содржини:
Препознавање на потенцијално опасни ситуации и заштита од злоупотреба. Содржини кои едуцираат во оваа насока се:
|
|
Program for sexual education for children with disability (goals and activities)
Introducing the world of communication. Performed activities:
Forming positive gender identity. This goal is represented with the following activities:
Recognizing gender body activities. This goals is represented with the following activities:
Forming basic knowledge for gender development. This goal is represented with the following activities:
Knowledge for menstruation. This goal is represented with the following activities:
Making difference in forms of gender behavior, social norms and values that are related. This goal is represented with the following activities:
Making difference between correct and incorrect behavior. This goal is represented with following activities:
Knowledge for pregnancy. This goal is represented with the following activities:
Introducing the ways of pregnancy prevention. Activities that are performed:
Raising consciousness of gender illness. Activities that are performed:
Knowledge of marital status and recognizing parts of good relations. Activities that are performed:
Knowledge of parents’ responsibilities. Activities that are performed:
2. Protection of dignity
Recognizing dangerous situations and protection of sexual abuse. Activities that are performed:
|
|
|
Citation:Karanfiloski A, Trajkovski V. Sexual Education for Persons with Disabilities. J Spec Educ Rehab 2008; 9(1-2):55-66. |
||||
|
||||
Литература / References |
|
|
||
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE