Трудот претставува обид емпириски да се проследи социо-емоционалната клима во паралелки во кои се применува инклузивна едукација.
Инклузивното образование претставува флексибилна и индивидуализирана поддршка на децата и младите со посебни образовни потреби во рамките на редовните училишта (Ture Jonson, 1994). Инклузивното образование, како интегрална компонента на целиот образовен систем, овозможува соодветна едукација за сите, ги распознава и почитува различните потреби и способности, вклучувајќи ги и различните стратегии на учење.
Флексибилноста на системот се рефлектира врз методите и материјалите што се користат за да им се овозможи на децата со посебни образовни потреби најефикасен пристап до редовните наставни програми.
При изработката на соодветена Наставна програма што ги исполнува целите на инклузивното образование се земаат предвид две гледишта:
-
Потребата од рефлектирање на широките цели на образованието, што треба да се однесуваат на сите деца, без разлика на нивните способности, потреби и видот на училиштето што го посетуваат;
-
Наставната програма мора да прави разлика во способностите, потребите и подготвеноста на секој ученик посебно.
Ефективна наставна програма не само што ги дозволува разликите, туку го истакнува потенцијалот низ процесот на колаборативното учење. Добриот начин на пренесување на наставните содржини ќе зависи од наставниците кои ќе имаат разбирање не само за потребите на нивните ученици и соодветноста на наставните стратегии, туку ќе треба да располагаат со ефективни вештини за управување со училницата, соодветна распределба на изворите, со обврска за целосна партиципација на учениците и внимателна одделенска поддршка.
Инклузивната настава се базира врз активна настава-интерактивно учење, кое во себе вклучува:
-
Функционални наместо фактографски знаења. Во центарот на учењето е сфаќање на поимите, процесите а не помнење на голем број факти. Се инсистира на користење на сите сетила и сите канали за прием на информации.
-
Сеопфатен наместо нагласен когнитивен развој. На социо-емоционалниот и психомоторниот развој им се придава исто значење како и на когнитивниот развој. И тие се третираат комплементарно.
-
Содржини, значајни за актуелниот живот, што ќе му овозможат на детето да го постигне моментниот развоен потенцијал и подобро да се снаоѓа во реалниот свет.
-
Можност за личен избор. Личниот избор на содржини дава повеќе можност за максимално интелектуално и емоционално ангажирање.
-
Холистички приод. Детето го поима светот како целина и затоа програмските содржини најчесто се третираат како меѓусебно поврзани, како дел од големи комплекси.
За организација и реализација на инклузивната настава важно е да се овозможи:
-
Стимулативна средина за учење-материјалите се средени во катчиња за проучување на одделни аспекти на предметот, се обезбедува доволен број на книги, помагала, енциклопедиски изданија;
-
Недирективно-демократско водење на наставата, со што се овозможува интелектуална автономија на ученикот.
-
Учење врз лично искуство, каде што сетилното перципирање е основа за прибирање информации и за стекнување знаења.
-
Диференциран приод во учењето, прокламирана цел на основното образование е оптимален индивидуален развој, каде што се планира работата на секој ученик. Таа му овозможува да ги развива особено оние способности во кои тој е најдобар и преку кои може да се афирмира.
-
Кооперативно учење; ситуации на учење во групи и парови и сл.
|
|
The paper presents an attempt empirically to analyze the socio-emotional atmosphere in the classes where inclusive education is applied.
The inclusive education indicates a flexible and individualized support for children and youth with special needs education in the framework of the regular schools (Ture Jonson, 1994). The inclusive education as an integral component of the whole educational system, enables appropriate education for all, recognizes and respects the different needs and abilities, including various strategies of learning.
The flexibility of the system is reflected of the methods and materials that are used in order to enable the children with special needs education the most efficient approach to regular curriculums.
In preparation of appropriate curriculum which fulfils the aims of exclusive education, two viewpoints are taken into consideration:
-
The need of reflecting the broad objectives of education that should refer to all children, no matter their abilities, needs and kind of school they attend;
-
The curriculum must make distinction in abilities, needs and readiness of each pupil individually.
The effective curriculum not only allows differences, but it points out the potential through the process of collaborative learning. The good way of conveying the teaching contents will depend on teachers who have understandings not only for the needs of their pupils and appropriate teaching strategies, but they should possess effective skills to manage their classroom, appropriate source distribution with obligation for complete pupils’ participation and careful class support.
The inclusive education is based on active teaching-interactive learning which includes:
-
Functional instead of facto-graphic knowledge. It is awareness of ideas, processes, but not remembering a large number of facts in the focus of learning. It is very important the use of all senses and all channels for receiving information.
-
A comprehensive instead of emphasized cognitive development. Both socio-emotional and psycho-motor development are equally considered as cognitive development and they are complementary treated.
-
Contents which are important for current life. Contents which will enable the child to reach his/her immediate developmental potential and to cope better with the real world.
-
The possibility for personal choice. The personal choice of contents gives a greater opportunity for maximal intellectual and emotional engagement.
-
Holistic approach. The child understands the world as a whole and therefore, the program contents are most frequently treated as mutually linked, as a part of huge complexes.
For organization and realization of inclusive teaching, it is important to provide:
-
Stimulating environment for learning- the materials are put in places for research of different aspects of the subject, with sufficient number of books provided, helping devices, encyclopedic issues;
-
Non-directive-democratic conducting of teaching, this way provides intellectual autonomy of the pupil.
-
Learning on personal experience where the sensitive perception is a base for collecting information and for acquiring knowledge.
-
Differentiated approach to learning- proclaimed aim of the elementary education is optimal individual development where work of each pupil is planned, which enables the pupil to develop especially his/her best abilities and which affirm the pupil.
-
Cooperative learning; situation for learning in groups and pairs and so on.
|