Семејството е незаменлива средина во која детето се формира како личност, во која живее задоволувајќи некои од неговите најважни потреби кои можат да се задоволат само во семејството. Иако ни се чини дека за семејството знаеме сѐ, неговото научно проучување не е едноставно, така што во оваа област постојат низа неразрешени прашања и проблеми – почнувајќи од историскиот развој на семејството, преку неговата структура и функција, односите кон општеството, внатрешните односи и динамика. Сѐ она што важи за семејството и улогата на родителите во развојот на детето што не е попречено во развојот, важи и за родителите кои имаат дете со пречки, со тоа што родителите на ова дете имаат и специфични проблеми кои другите родители ги немаат или ги немаат во толкав обем, тежина и разновидност. Детето со пречки во развојот од родителот бара многу повеќе време и внимание во споредба со детето без пречки.
Родителите кога ќе дознаат дека нивното дете има пречки во развојот, животот целосно им се менува и тие ќе мораат да се справат со многу стресови. Многу истражувања покажуваат дека овие родители доживуваат поголем стрес отколку родителите на децата без пречки во развојот (1–7). Пред сѐ, тие мораат да ги променат очекувањата кои ги имале за своето дете, да се справат со дополнителните финансиски трошоци (плаќање на лекови, дополнителни третмани, приватни часови, превоз), како и со социјалната стигма поврзана со попреченоста на нивното дете (8–10). Многу често едниот родител (најчесто мајката) е принуден да се откаже од работата поради потребата од интензивна грижа за детето. Дел од нив можеби ќе се соочат и со социјална изолација од поширокото семејство, соседите и пријателите (11– 13).
На многу родители им се потребни месеци, а на некои и години додека да се помират со фактот дека имаат дете со пречки во развојот. Таа состојба и кризата што настанува, тешко може да се спречи, но можат да се олеснат тешкотиите на родителите. Ним им е потребна емотивна поддршка и информираност. Ова е процес кој долго трае. Семејството е прво кое треба да го прифати детето со пречки во развојот.
За повеќето родители искуството да се израсне дете со пречки во развојот е многу стресно. Други, се справуваат со проблемот создавајќи нереална слика (било да е позитивна или негативна) или ги занемаруваат ограничувањата кај нивното дете. Постојат и родители кои реално ја прифаќаат состојбата на детето и се посветени, весели, имаат надеж, самодоверба и гордост (3, 4, 14, 15). Bower и Hayes во 1998 година истакнувале дека семејствата на децата без и со пречки во развојот имаат повеќе заеднички карактеристики отколку разлики (16).
Употребата на позитивните стратегии за справување со стресот влијае на намалување на стресот кај родителите на децата со пречки во развојот (17). Според Lustig, оние семејства кои ја реформулираат попреченоста на своето дете на позитивен начин и себеси се сметаат како компетентни, а не како пасивни актери, имаат подобро семејно прилагодување (18). Сè повеќе родители на децата со пречки во развојот, покрај стресот, реферираат дека доживеале и лична трансформација (19).
Во својата анализа на објавените истражувања за природата и структурата на позитивни перцепции на семејствата со деца со пречки во развојот, Hastings и Taunt (20) ги сумираат како: (1) задоволство/сатисфакција во обезбедување грижа за детето, (2) детето како извор на радост/среќа, (3) чувство дека направиле најдобро за детето, (4) споделување љубов со детето, (5) обезбедување можност за детето да учи и да се развива, (6) зајакнување на семејството и/или бракот, (7) дава нова цел во животот, (8) развој на нови вештини, способности или нови можности за кариера, (9) станува подобра личност (повеќе внимателна, помалку себична, повеќе толерантна), (10) зголемена лична сила или самодоверба, (11) проширена социјална и општествена соработка, (12) зголемена духовност, (13) изменета перспектива на животот (на пример: она што е важно во животот, поголема свесност за иднината) и (14) живеење со побавно темпо.
Најновите истражувања за семејствата на децата со пречки во развојот се однесуваат на можните стратегии за подобрување на квалитетот на животот на родителите и нивните деца, а не на негативните ставови кон инвалидноста (21). Нашето истражување делумно е насочено кон испитување на овие ставови, бидејќи кај нас овие прашања досега не се истражени.
|
|
The family is an irreplaceable environment where the child is formed as a person, where he/she lives satisfing some of his/her most important needs that can be satisfied only within the family. Although we sometimes feel that we know everything about the family, its scientific background is not simple at all, therefore there is a list of unresolved questions and problems – starting from the historical family development all the way to its structure and function, the relations towards the society, the internal relations and dynamics. Everything that is valid for family and parents’ role in the development of the child without any disabilities, is also valid for parents of child with developmental disabilities, in addition to which these parents have other specific problems that other parents do not have or they have them much less. A child with developmental disabilities requires a lot more time and attention from its parent in comparison to other children.
Parents’ lives are turned upside down at the moment they find out that they have a child with developmental disabilities and they have to cope with a lot of stress. A lot of researches state that these parents experience bigger stress than the parents of normal children (1-7). At first, they have to alter their expectations about their child, to cope with the additional financial issues (paying for medicine, additional treatments, tutoring, transportation), as well as social stigmatization related to their child’s disability (8–10). Quite often one of the parents, usually the mother, must quit her job because of providing an intensive child’s care. Some of them might face a social isolation by their family, neighbors and friends (11–13).
A lot of parents need months and some of them even years to accept the fact that they do have a child with developmental disabilities. The condition and the crisis that occur are very hard to be prevented; however the parents’ difficulties could be facilitated in a way. They need a lot of emotional support and information. It is a process that takes a long time. The family is the first that needs to accept the child with developmental disabilities.
For most of the parents the experience of raising a child with disabilities is extremely stressful. Others try to cope with the problem by creating a surreal image (no matter if it is a positive or a negative one) or they ignore the disabilities of their child. There are also parents who really accept their child’s state and they are dedicated, cheerful and they have a lot of self-confidence and pride (3, 4, 14, 15). In 1998, Bower and Hayes pointed that families of children with and without developmental disabilities have more common characteristics than differences (16).
Usage of positive strategies for dealing with the stress, affects reducing the stress in parents of children with developmental disabilities (17). According to Lustig, those families which reformulate their child’s disability in a positive way and consider themselves as competent, have better family adaptation (18). More and more parents of children with developmental disabilities refer that beyond stress, they also have experienced a personal transformation (19).
In their own analysis of the published research studies about the nature and structure of the positive perceptions of the families with children with developmental disabilities, Hastings and Taunt (20) summarized as: (1) pleasure / satisfaction in providing care for the child, (2) the child as a source of joy / happiness, (3) feeling that they did the best for the child, (4) sharing love with the child, (5) providing possibilities for child’s learning and growth, (6) strengthening the family and/or marriage, (7) gives a new life goal, (8) development of new skills, capabilities or new career opportunities, (9) becomes a better person (more careful, less selfish, more tolerant), (10) increased personal strength and self-confidence, (11) extended social and societal cooperation, (12) increased spirituality, (13) changed life perspective (e.g. what is important in the life, more aware for the future) and (14) living with slower beat.
Recent research studies about the families of children with developmental disabilities refer to the possible strategies for improvement of the life quality of the parents and their children, and not to the negative attitudes toward the disability (21). Our study is partially directed towards examination of these attitudes, because in our country these questions have not been investigated yet.
|
Во истражувањето беа опфатени 31 родител на 31 дете со пречки во развојот кои се едуцираат во посебни училишта, односно имаат сериозни интелектуални, визуелни или моторни нарушувања. Од нив, 22 (71%) беа мајки и 9 (29%) татковци, на возраст од 23 до 58 години (40,25+6,73 години). Повеќето од родителите се во брак (29 или 93,5%). Дваесет анкетирани родители или 64,6% имаат завршено средно образование, шест (19,3%) основно, четири (12,9%) високо и еден (3,2%) вишо образование. Со цел да го утврдиме социоекономскиот статус на овие семејства, родителите беа запрашани дали тие и нивните брачни партнери се во работен однос. Од анкетираните 9 татковци, вработени се 6 (66,6%), а од 22 анкетирани мајки, 5 (22,7%) се во работен однос. Збирно, од 29 потполни семејства, кај 9 (31%) семејства вработени се и двајцата родители, кај 11 семејства или 38% работи само едниот родител и кај останатите 9 семејства (31%) невработени се и двајцата родители. Останатите двајца самохрани родители се невработени.
|
|
Thirty one parents and 31 children with developmental disabilities who go to special primary schools and have serious intellectual, visual and motor impairments were included in the research. 22 of them (71%) were mothers and 9 (29%) were fathers at the age between 23 and 58 years (40,25+6,73 years). Most of the parents were married (29 or 93,5%). 20 of the inquired parents or 64,6% have high school degrees, 6 (19,3%) have elementary school degrees, 4 (12,9%) have BA and 1 (3,2%) have junior college degree. In order to determinate the social-economic status of these families, the parents were asked whether they or their spouses are employed. 6 of 9 inquired fathers were employed (66,6%) and from 22 inquired mothers, 5 were employed (22,7%). In total, from 29 complete families, in 9 families (31%) both of the parents are employed; in 11 families (38%) only one parent is employed and in the other 9 families (31%) both parents are unemployed. The other 2 single parents are unemployed.
|
За потребите на истражувањето користевме посебно изготвен прашалник составен од 22 прашања поделени во три дела. Првиот дел се состоеше од четири прашања на кои родителите требаше да одговорат: дали знаат какви пречки во развојот има нивното дете; кога, кој и како им соопштил за попреченоста на нивното дете. Во вториот дел беа користени само 7 прашања од прашалникот FSCI (Family Stress and Coping Interview) (Интервју за справување со стресот во семејството), со цел да се измери степенот на стрес кај семејствата (22). Од родителот се бараше да го рангира степенот на стрес за секое прашање посебно, користејќи ја Петстепената Ликертова скала. Во третиот дел за утврдување на степенот на поддршка на родителите користевме дел, односно 11 од 45-те прашања од FSS (Family Support Scale) (Скала за процена на поддршката во семејството) (23). Родителите требаше да го рангираат степенот на поддршка со користење на Четиристепената Ликертова скала (0 - никаква; 1 - повремена; 2 - голема; 3 - многу голема). Причини зошто не беа користени комплетните оригинални прашалници (FSCI и FSS) се непостоењето на соодветни ресурси за поддршка на семејствата на децата со пречки во развојот (на пример, недоволно развиена мрежа на рана интервенција, професионална поддршка на семејството и др.), како и културните и социјалните специфичности на семејствата во нашата држава. Откако родителите се согласија да учествуваат, им беа поделени прашалници со претходно објаснување на целта и постапката на истражувањето.
|
|
For the research’s needs, a specially prepared questionnaire with 22 questions divided in three sections, was used. The first section included four questions that parents needed to answer: do they know what kind of disabilities their child has; when, who and how were they informed about their child's situation? In the second section there were only 7 questions from the FSCI questionnaire (Family Stress and Coping Interview), in order to examine the stress level (22). The parents were asked to rate the stress for each question, using the five level Likert Scale (0- it was not stressful, 1 – a little stressful, 2 – stressful, 3 – very stressful and 4 – extremely stressful). In the third section for confirming the level of support, we used part of the questions i.e. 11 questions out of 45 were taken from the FSS (Family Support Scale) (23). Parents were supposed to rate the support level by using the four level Likert Scale (0 – no support at all; 1 – rare support; 2 – big support, 3 – very big support). Lack of adequate resources for support of the families of children with developmental disabilities (e.g. insufficient developed network of early intervention, professional support for the family) as well as cultural and social specificities of the families in our country, are the main reasons why complete original questionnaires (FSCI and FSS) were not used in the research. After the parents confirmed their participation in the research, they were given the questionnaires with a previous explanation of the aim and the methods of the research.
|