РАЗВОЈ НА ФИНАТА МОТОРИКА И ВИЗУЕЛНО-МОТОРНАТА ИНТЕГРАЦИЈА КАЈ ДЕЦАТА НА ПРЕДУЧИЛИШНА ВОЗРАСТ
Харис МЕМИШЕВИЌ,
Селмир ХАЏИЌ
Центар за едукација
и рехабилитација „Мједeница“
Сараево, Босна и Херцеговина
|
|
DEVELOPMENT OF FINE MOTOR COORDINATION AND VISUAL-MOTOR INTEGRATION IN PRESCHOOL CHILDREN
Haris MEMISEVIC
Selmir HADZIC
Education and Rehabilitation
Center "Mjedenica"
Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
|
Фината моторна координација и визуелно-моторната интеграција се добар индикатор за целокупното ниво на детското функционирање. Тие се, исто така, добар показател на подоцнежните академски постигнувања на детето (1). Визуелно-моторната интеграција е многу важна за социјалното и емоционалното прилагодување во училиштето (2). Покрај академските постигнувања, социјалното и емоционалното прилагодување, фините моторни вештини, исто така, се неопходни за бројни секојдневни активности, како што се: облекувањето, јадењето, држењето и манипулацијата со предмети итн. Соодветниот развој на фината моторика зависи од неколку фактори, вклучувајќи ги: созревањето на централниот нервен систем (ЦНС), тонусот и силата на мускулите. На исто ниво, вештините на визуелно-моторната интеграција зависат од: неоштетените визуелно-моторни способности, фината моторна координација, пречките во моториката и одржливото внимание (3). Кај многу стекнати и развојни пречки, како што се интелектуалните пречки, трауматични мозочни повреди, предвреме родени деца, деца со Tourette синдром и сл., се забележува недостатокот на фина моторика и недостатокот на визуелно-моторна интеграција (4,5). Една од главните задачи на специјалните едукатори/професионални терапевти и рехабилитатори (исто така познати како дефектолози) во работата со предучилишни деца е проценката на фините моторни вештини и нивната последователна рехабилитација. (Ре)хабилитацијата се состои од подобрување на фините моторни вештини со посебно внимание на координацијата и манипулацијата око–рака (6). Придобивките од навремената интервенција во развојот на фините моторни вештини се добро документирани, а од нив произлегува генералниот принцип: колку порано се започне со интервенција толку се подобри придобивките за децата (7, 8).
Овој труд е дел од едно пошироко истражување спроведено во Кантон Сараево за да се процени бројот на децата од предучилишна возраст со пречки во развојот на моториката и говорот. Резултатите од преваленцијата и ефектот на половите врз отстапувањата во говорот и јазикот и врз визуелно-моторната интеграција ќе бидат објавени во Списанието за професионална терапија, училишна и рана интервенција (Journal of Occupational Therapy, Schools and Early Intervention) (9).
Во овој труд ги претставуваме ефектите на возраста врз развојот на координацијата на фината моторика и визуелно-моторната интеграција кај предучилишните деца во Кантон Сараево, Босна и Херцеговина (БиХ). Ова е прво истражување што ги проучува развојните движења на фините моторни вештини кај предучилишните деца во БиХ користејќи ги психометрискиот звук и валидните инструменти.
|
|
Fine motor coordination and visual motor integration are a good indicator of a child's overall level of functioning. They are also a good predictor of the child’s later academic achievement (1). Visual motor integration is very important for social and emotional adjustment to school (2). Besides academic achievement, social and emotional adjustment, fine motor skills are also necessary for numerous everyday activities such as dressing, eating, holding and manipulating objects etc. Proper fine motor development depends on several factors including: Central Nervous System (CNS) maturation, muscle tone and strength. In the same line, visual-motor integration skills depend on intact visual-motor abilities, fine motor coordination, motor inhibition and sustained attention (3). Fine motor skills deficits and Visual-motor integration deficits are present in a number of acquired and developmental disabilities such as intellectual disability, traumatic brain injury, preterm children, children with Tourette syndrome etc. (4, 5).
One of the major tasks of special educators/occupational therapists and rehabilitators (also known as defectologists) in the work with preschool children is assessment of the fine motor skills and their subsequent rehabilitation. The (re)habilitation consists of improvement of the fine motor skills with special attention given to eye-hand coordination and manipulation (6). The benefits of a timely intervention on the development of fine motor skills are well documented, with the general principle being the earlier we start the intervention the better are the outcomes for the children (7, 8).
The current study is a part of a larger research conducted in Canton Sarajevo to estimate the number of preschool children with deficits in motor and speech development. The results on the prevalence and effects of sex on speech and language disorders and visual motor integration are to be published in Journal of Occupational Therapy, Schools and Early Intervention (9).
In this study we present the effects of age on the development of fine motor coordination and visual-motor integration and the relationship between age, fine motor coordination and visual-motor integration in preschool children in Canton Sarajevo, Bosnia and Herzegovina (BiH). This is the first study to examine the developmental trends of fine motor skills in preschool children in BiH using psychometrically sound and valid instruments.
|
Примерокот опфаќа 276 деца на возраст од 3 до 6 години (средна возраст од 4,58; СД=0,93), кои посетуваат редовни градинки во Кантон Сараево. Децата беа поделени во четири возрасни групи: 1. 44 деца од 2,8 до 3,6 години, 2. 90 деца од 3,7 до 4,5 години, 3. 86 деца од 4,6 до 5,5 години и 4. 56 деца од 5,6 до 6,5 години. Евиденцијата за едукацијата на децата содржи информации за медицинскиот и психообразовниот статус на децата. Според оваа евиденција, децата од примерокот немаат никакви познати сензорни (слушни или визуелни) оштетувања или невролошки оштетувања, а исто така немаат ниту интелектуални пречки, според мерката на коефициентот на интелигенција, коефициентот на интелигенција да е помал од 70.
|
|
The sample comprised 276 children aged 3 to 6 (mean age 4.58, SD=0.93), both sexes (150 boys, 126 girls), attending regular kindergardens in Canton Sarajevo. Children were categorized into four age groups: 1. children between 2.8-3.6 years (N=44), 2. children between 3.7-4.5 years (N=90), 3. children between 4.6-5.5 years (N=86) and 4. children between 5.6-6.5 years (N=56). Children’s educational records contained information on medical and psycho-educational status of the children. According to these records, the children in the sample did not have any known sensory (hearing or visual) impairment or neurological impairment and the children in the sample did not have intellectual disability as measured by an IQ score of less than 70.
|
Од 27 јавни градинки во Кантон Сараево, 11 беа случајно одбрани, а беа дистрибуирани 500 барања за согласност до родителите на децата што ги посетуваат овие градинки. Беа вратени 320 потпишани одобрувања, и тие деца беа проценувани. Професионалните терапевти/специјалните едукатори со додатни дипломи од психологија и професионална терапија ги проценуваа моторните вештини на децата. Непотполните податоци не се вклучени во анализата, така што имавме примерок од вкупно 276 деца. Прво, на децата им беше даден Бериевиот ВМИ-тест и добиените резултати беа употребени за последователните анализи за да се процени ефектот на возраста. Координацијата на фината моторика беше проценета со тестот на Lafayette Purdue, а времето за завршување на тестот беше земено како зависна варијабла.
|
|
Out of 27 public kindergardens in Canton Sarajevo, 11 were randomly selected and 500 consent forms were distributed to parents of children attending these kindergardens. Total of 320 signed consent forms were returned and these children were assessed. Occupational therapists/special education teachers with advanced degrees in psychology, and occupational therapy assessed the children’s motor skills. Incomplete data were not included in the analysis, leaving us with the total sample of 276 children. First, children were given Beery VMI test and the raw scores were used in subsequent analysis in order to assess the effects of age. Fine motor coordination was assessed with Lafayette Purdue test and the time to complete the test was used as a dependant variable.
|
Визуелно-моторната интеграција беше проценета со помош на Бериевиот ВМИ-тест за визуелно-моторната интеграција, 6-то издание - скратена форма (10). Тоа е широко употребуван тест со многу добри психометриски можности (корелација: подели на половина - за оние возрасни групи што варираат меѓу 0.86-0.93 и алфа-коефициентот за внатрешна конзистентност варира меѓу 0.81-0.89). Бериевата ВМИ е креирана за проценка на степенот до којшто поединците можат да ги интегрираат нивните визуелни и моторни способности. Истражувањето покажува дека Бериевата ВМИ е културолошки слободен тест и како таков е погоден за целите на ова истражување. Добиените необработени резултати од Бериевата ВМИ беа искористени за анализа. Повисоките резултати покажуваат подобри перформанси.
Lafayette тестот со перфорирана табла е искористен за проценка на фините моторни вештини, за моторната координација и умешност. Таа содржи 25 дупки во коишто децата треба да ги стават стапчињата. Времето за завршување на задачата беше земено како зависна варијабла. Пониските резултати укажуваа на подобри перформанси.
|
|
Visual-motor integration was assessed using the Beery VMI- Test of Visual Motor Integration 6th Edition- Short Form (10). It is a widely used test with very good psychometric properties (split-half correlation for these age groups varies between 0.86-0.93 and alpha coefficient of internal consistency varies between 0.81-0.89). The Beery VMI is designed to assess the extent to which individuals can integrate their visual and motor abilities. Research indicates that Beery VMI is almost culture free test and as such was convenient for the purposes of this study. Raw scores of Beery VMI were used for the analysis. Higher scores indicate better performance.
Lafayette Pegboard test is used for assessment of fine motor skills, motor coordination and dexterity. It consists of 25 holes in which children need to place the pegs. Time to complete the task was used as a dependant variable. Lower scores indicate better performance.
|
За целите на овој труд се употребија описната и дедуктивната статистика. Резултатите од Бериевата ВМИ и координацијата на фината моторика ги споредивме со возрасната категорија со АНОВА. Планираните споредби беа изведени подоцна за да се види дижењето на разликите. За подобро да се разбере развојот на визуелно-моторната интеграција, изведовме регресиска анализа со возраста, така што резултатите од Lafayette перфорираната табла беа во еден блок (метод на „влез“). На крај, односот меѓу Beery ВМИ, Lafayette перфорираната табла и возраста беа пресметани со Пирсоновиот коефициент на корелација. За сите тестови беше употребено алфа-ниво од 0.05. Податоците беа анализирани со компјутерската програма SPSS v.13 за Windows.
|
|
Descriptive and inferential statistics were used for the purposes of the study. We compared the results of Beery VMI and fine motor coordination in relation to the age category with ANOVA. Planned comparisons were performed afterwards to see the trend for the differences. In order to gain a better understanding of the development of visual-motor integration, we performed a regression analysis with age and Lafayette Pegboard scores being in the one block (enter method). Finally the relationships between Beery VMI, Lafayette Pegboard and age were calculated by using the Pearson correlation coefficient. An alpha level of 0.05 was used for all tests. Data were analyzed with the computer program SPSS v.13 for Windows.
|