JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 8609
ПРАКТИЧНА ПРОГРАМА ЗА РЕХАБИЛИТАЦИЈА
Сузана КРАЈНЦ ЈОЛДИЌ
Центар за едукација и рехабилитација на
|
|
REHABILITATION PRACTICAL PROGRAMME
Suzana KRANJC JOLDIKJ
Centre for Education and Rehabilitation of Physically Handicapped Children and Adolescents Kamnik, Slovenia
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Заводот за оспособување на деца и младинци со физичка попреченост, Камник (понатаму во текстот ЗУИМ) изведува верификувана или одобрена од државата практична програма за рехабилитација. Програмата е наменета на сите млади луѓе кои завршиле основно образование, но не можат да го продолжат редовното школување по програмите за средно образование. Програмата содржи неколку еквивалентни делови: образование, практична работа, обука за работа, здравство, терапевтски, психолошки и други активности. За секој почетник во првиот месец на образованието, членовите на оперативниот тим креираат индивидуализирана програма која вклучува индивидуализирана училишна работа, индивидуализирана програма за обука и други експертски активности. Програмата може да трае максимум 6 години, меѓутоа може да заврши порано, кога оперативниот тим ќе смета дека обуката не е веќе потребна. Напредокот на еден млад човек е најважната работа, па ако нема напредок, обуката се прекинува. Обуката на младите луѓе во практичната програма за рехабилитација е само почеток. Земјата ќе треба да размислува за социјалните претпријатија кои ги има низ целиот свет, на пример во скандинавските земји и во САД. |
|
Centre for Education and Rehabilitation of Physically Handicapped Children and Adolescents Kamnik (Zavod za usposabljanje invalidne mladine Kamnik; hereinafter: ZUIM) perform verified or state-approved programme the Rehabilitation practical programme. The programme is intended for all those young people, who have completed primary school education, but cannot continue regular schooling in secondary school programmes. The programme consists of several equivalent parts: education, practical work, training work, health, therapeutic, psychological, and other activities. For every beginner in the first month of education members of the operative team create an individualized programme, which includes individualized school work, individualized training programme, and other expert activities. The programme can last for 6 years maximum, it can however be completed earlier, when the operative team feels the training is no longer necessary. Progress of a young person is what matters the most, and if there is no progress, the training is brought to an end. Training of young people in the Rehabilitation practical programme is only the beginning. The country will have to start considering social enterprises, which are found elsewhere in the world, for example in Scandinavian countries and in the USA. |
||
|
|
|
||
Citation:Kranjc Joldikj S. Rehabilitation Practical Programme. J Spec Educ Rehab 2007; 8(1-2):47-52. |
||||
|
||||
Клучни зборови практична програма за рехабилитација, деца и мадинци со оштетувања на моториката и со хронични болести, индивидуализирана програма |
|
Key words: Rehabilitation practical programme, children and young people with mobility impairments and with chronic illnesses, individualized programme. |
||
|
|
|
||
Адреса за сепаратите: |
|
Address requests for reprint to: |
||
Сузана КРАЈНЦ ЈОЛДИЌ |
|
Suzana KRANJC JOLDIKJ |
||
Шешќе 78/а |
|
Šešče 78/a |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE