Перцепцијата е психички процес со чија помош стануваме свесни за присутните предмети со целокупноста на нивните својства и особини врз основа на нивното делување на нашите сетила, по што настанува целосна слика на предметот. (1)
Постојат малку дефиниции за визуелната перцепција. Frostig и David (1964) ја дефинираат визуелната перцепција како способност да се препознае и дискриминира визуелниот стимул и истиот да се интерпретира поврзувајќи го со претходното искуство.
|
|
Perception is a psychical process by which we become aware of the present objects with the totality of their characteristics and features on the basis of their activity on our senses, after which the whole picture of the object is created. (1)
There are a few definitions of the visual perception. Frostig and David (1964) define the visual perception as an ability to identify and discriminate the visual stimulus and to interpret it by connecting it with previous experience.
|
Значи, интерпретацијата на визуелните стимули се одвива во мозокот, а не во очите. Овој став тие го објаснуваат со следните зборови: Кога некој ги воочува на пример четирите страни на квадратот, сензорниот впечаток се јавува во очите, но препознавањето на формата се врши во мозокот. (2)
Слична дефиниција за визуелна перцепција дава и Зовко (1988), според кој: Визуелната перцепција е способност која не вклучува само примање на надворешните сензорни информации, туку и способност за идентификација и интеграција на овие информации, во зависност од искуството на субјектот. Овој процес на идентификација и интеграција се одвива во мозокот, а не во органот за вид. (3) Pagliano (1994) ја дефинира визуелната перцепција како способност да се разберат и интерпретираат сите примени визуелни информации. Поради тоа што визуелната перцепција е повеќе поврзана со способноста за учење отколку со состојбата на окото, тој се сложува дека децата и покрај слабиот вид, можат да учат. (4)
Периодот на максимален визуелно-перцептивен развој се одвива од три до седум, односно седум и пол години. (5) Според некои автори и развојни теории, особено оние кои го опишуваат нормалниот когнитивен развој или пак оние кои се однесуваат на проблемите на визуелната перцепција кај децата со тешкотии во развојот или проблеми во учењето, визуелната перцепција се наоѓа помеѓу чувството и когнитивноста, (5, 6) но во истовреме и одделно од нив.
Визуелната перцепција е интерактивен процес кој во себе содржи: примање на информации од визуелниот систем; интерсензорна интеграција на визуелните информации и нивна когнитивна анализа. Компонентите од овој процес не функционираат независно, туку влијаат и зависат едни од други. Визуелната перцепција зависи од функционирањето на ЦНС, особено од кортикалните структури. Со созревање на детето се зголемува брзината, значењето и комплексноста на визуелните информации. (7)
Порано, се сметало дека визуелната перцепција е модел на пасивно отсликување, но новите истражувања покажуваат дека таа е изразит пример на активност за време на перцепцијата.
Еден од најегзактните докази за ова тврдење се сознанијата за улогата на очните движења при перцепцијата. Кораќ во тој контекст вели: „Исказите за перцепција се секогаш искази за човековата постојана активност.“ (8) Имено, визуелната перцепција не претставува пасивно примање на визуелните информации, туку активен процес помеѓу детето и неговата средина. Врз основа на своето претходно искуство, детето учи селективно да го насочува своето внимание кон визуелните информации, да ги сортира и организира истите.
|
|
Consequently, the interpretation of the visual stimuli is carried out in the brain, not in the eyes. They explain this with the following words: When someone sees for example the four sides of the square, the sensory impression is made in the eyes, but the identification of the form is carried out in the brain. (2)
Similar definition of the visual perception is given by Zovko (1988): The visual perception is an ability that includes not only reception of external sensory information but also the ability to identify and integrate this information, depending on the experience of the subject. This identification and integration process is carried out in the brain, not in the organ of sight. (3) Pagliano (1994) defines the visual perception as “an ability to understand and interpret all the received visual information”. Because the visual perception is linked rather with the ability to learn than with the condition of the eye, he agrees that the children can learn despite their low vision. (4)
The period of maximal visual perceptive development takes place from three to seven or seven and a half years of age. (5) According to some researchers and developmental theories, especially those which describe the normal cognitive development or those that refer to the problems of visual perception of children with development disabilities or learning problems, the visual perception is between the sense and cognition, (5, 6) but at the same time different from them as well.
The visual perception is an interactive process which involves: reception of information from the visual system, inter-sensory integration of the visual information and their cognitive analysis. The components of this process do not function independently but rather influence each other and are mutually dependent.
Visual perception depends on the functioning of the central nervous system (CNS), especially on the cortical structures. By maturation of the child the speed, the significance and the complexity of the visual information is increased. (7)
In the past it was considered that the visual perception is a model of passive reflection, but the recent researches have shown that it is an outstanding example of activity during the perception.
One of the most exact proofs for this claim is the findings for the role of the eye movements during the perception. In this context Korac says: “The accounts of perception always are accounts of the human’s permanent activity”. (8) Namely, the visual perception does not represent passive reception of visual information, but an active process between the child and its environment. On the basis of previous experience the child learns to selectively direct its attention toward the visual information, to sort it and organize it.
|
Целта на овој труд е да утврдиме дали постои статистички значајна разлика помеѓу хронолошката возраст и визуелно-перцептивната возраст кај учениците со посебни образовни потреби.
Примерокот го сочинуваа вкупно 85 ученици, и тоа 20 со визуелно оштетување (ВО), 45 со лесна ментална ретардација (ЛМР) и 20 со церебрална парализа (ЦП).
Инструмент за проценка-
Го користевме MVPT -R (Motor-free visual perception test-revised) (9) тестот кој се состои од 40 задачи, поделени во пет групи. Првата група се состои од задачи за „визуелна дискриминација“ каде ученикот од презентирани 4 фигури треба да избере одредена фигура. Во втората група се наоѓаат задачи за „разликување на фигура од заднина“ во кои ученикот треба да пронајде одредена фигура која може да биде помала, поголема, потемна или искривена од претходно прикажаната. Третата група ја сочинуваат задачи за „визуелна меморија“. Во оваа група задачите се презентирани на две страни. На првата страна е презентирана фигурата која треба да се пронајде на втората страна на која има прикажано четири фигури. Во четвртата група или „визуелно соединување“ ученикот треба да ја пронајде фигурата која доколку се доцрта би била иста на фигурата која е прикажана во првиот ред.
Во петтата група задачи, „просторни односи“, од презентирани 4 фигури, детето треба да пронајде 1 фигура која е различна.
Иако овој тест се спроведува за околу 10 минути, тој не е временски тест и на ученикот треба да му се даде доволно време за да избере еден одговор (15 секунди).
Мерење-Испитувачот ги нотира одговорите на детето на соодветното место на табелата за одговори. Потоа, врз основа на добиените резултати се одредува визуелно перцептивниот коефициент и се воочува дали истиот е во склад со хронолошката возраст на ученикот. За таа цел се користи посебна табела. При статистичката анализа на податоците е користен t-тест.
|
|
The objective of this work is to determine whether there is a statistically important difference between the chronological age and the visual-perceptive age at students with special educational needs.
The sample was consisted of 85 students in total, out of which 20 with visual impairment (VI), 45 with mild mental retardation (MMR) and 20 with cerebral palsy (CP).
The assessment instrument-we used MVPT-R (Motor-free visual perception test-revised) (9) which consists of 40 tasks divided in 5 groups. The first group covers tasks for “visual discrimination” where out of 4 presented figures the student should choose a particular figure. In the second group there are tasks to “differentiate a figure from the background” where the student should find a particular figure which can be smaller, bigger, darker or distorted from the one previously presented. The third group is consisted of tasks for “visual memory”. In this group the tasks are presented on two pages. The first page shows the figure that needs to be found on the second page which shows four figures. In the fourth group or the “visual unification” the student needs to find the figure which, if its lines are drawn completely, will be the same as the figure shown in the first row.
In the fifth group, “spatial relations”, out of 4 figures presented, the child should find 1 figure that is different.
Although the time frame for this test is approximately 10 minutes, it is not a time test and the student should be given sufficient time to pick one answer (15 seconds).
Measurement-the researcher notes the answers of the child on an appropriate place of the answers table. Then on the basis of the acquired results the visual-perceptive coefficient is determined and an assessment is made whether it is congruent with the student’s chronological age. For this purpose a separate table is used. During the statistical data analysis the t-test was used.
|