JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 2053
ПРОЦЕНКА НА ВИЗУЕЛНАТА ПЕРЦЕПЦИЈА КАЈ УЧЕНИЦИТЕ СО ПОСЕБНИ ОБРАЗОВНИ ПОТРЕБИ
Наташа ЧИЧЕВСКА-ЈОВАНОВА
Филозофски факултет |
|
ASSESSMENT OF VISUAL PERCEPTION IN STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Natasha CHICHEVSKA-JOVANOVA
Faculty of Philosophy |
Вовед |
|
Introduction |
Перцепцијата е психички процес со чија помош стануваме свесни за присутните предмети со целокупноста на нивните својства и особини врз основа на нивното делување на нашите сетила, по што настанува целосна слика на предметот. (1) |
|
Perception is a psychical process by which we become aware of the present objects with the totality of their characteristics and features on the basis of their activity on our senses, after which the whole picture of the object is created. (1) |
Значи, интерпретацијата на визуелните стимули се одвива во мозокот, а не во очите. Овој став тие го објаснуваат со следните зборови: Кога некој ги воочува на пример четирите страни на квадратот, сензорниот впечаток се јавува во очите, но препознавањето на формата се врши во мозокот. (2) Еден од најегзактните докази за ова тврдење се сознанијата за улогата на очните движења при перцепцијата. Кораќ во тој контекст вели: „Исказите за перцепција се секогаш искази за човековата постојана активност.“ (8) Имено, визуелната перцепција не претставува пасивно примање на визуелните информации, туку активен процес помеѓу детето и неговата средина. Врз основа на своето претходно искуство, детето учи селективно да го насочува своето внимание кон визуелните информации, да ги сортира и организира истите. |
|
Consequently, the interpretation of the visual stimuli is carried out in the brain, not in the eyes. They explain this with the following words: When someone sees for example the four sides of the square, the sensory impression is made in the eyes, but the identification of the form is carried out in the brain. (2) One of the most exact proofs for this claim is the findings for the role of the eye movements during the perception. In this context Korac says: “The accounts of perception always are accounts of the human’s permanent activity”. (8) Namely, the visual perception does not represent passive reception of visual information, but an active process between the child and its environment. On the basis of previous experience the child learns to selectively direct its attention toward the visual information, to sort it and organize it. |
|
||
|
|
|
Материјал и методи |
|
Material and methods |
Целта на овој труд е да утврдиме дали постои статистички значајна разлика помеѓу хронолошката возраст и визуелно-перцептивната возраст кај учениците со посебни образовни потреби. Мерење-Испитувачот ги нотира одговорите на детето на соодветното место на табелата за одговори. Потоа, врз основа на добиените резултати се одредува визуелно перцептивниот коефициент и се воочува дали истиот е во склад со хронолошката возраст на ученикот. За таа цел се користи посебна табела. При статистичката анализа на податоците е користен t-тест. |
|
The objective of this work is to determine whether there is a statistically important difference between the chronological age and the visual-perceptive age at students with special educational needs. Measurement-the researcher notes the answers of the child on an appropriate place of the answers table. Then on the basis of the acquired results the visual-perceptive coefficient is determined and an assessment is made whether it is congruent with the student’s chronological age. For this purpose a separate table is used. During the statistical data analysis the t-test was used. |
|
||
|
|
|
Резултати |
|
Results |
Добиените резултати ги споредивме во однос на: пол, хронолошка возраст и типот на задачата. |
|
We compared the acquired results with the reference to the sex, the chronological age and the type of the task. |
|
|
|
Табела 1. Постигнувањата на испитаниците според пол и вид на оштетување |
|
Table 1. Achievements of students by sex and type of impairment |
|
Кај сите испитаници од машки пол, без разлика на видот на оштетувањето, е констатирана статистички помала визуелно перцептивната возраст (ВПВ) отколку што индицира нивната хронолошка возраст (ХВ). |
|
At all male students regardless of the impairment type a statistically significant difference is found in regard to the chronological age and the visual-perceptive age. |
|
|
|
Табела 2. Постигнувањата на испитаниците според полот и видот на оштетувањето |
|
Table 2. Achievements of students by sex and type of impairment |
Слични резултати се добиени и кај испитаниците од женски пол. Иако не постои статистички значајна разлика меѓу вкупната хронолошка возраст на женските и машките испитаници, како и меѓу нивната вкупна визуелно перцептивна возраст, резултатите покажуваат дека разликата помеѓу ХВ И ВПВ е поголема кај женските испитаници и изнесува 6,53 години, а кај машките истата изнесува 5,76 години. Меѓутоа, не е констатирано статистички значајна разлика помеѓу овие две разлики (p>0,05). |
|
Similar results are obtained with the female students. Although there is not a statistically significant difference between the chronological age of the male and female students and the visio-perceptive age of the male and female students, still the results show that the difference between the chronological age and the visio-perceptive age for the male students is 5.76 years, while the girls averagely lag behind for 6.53 years in the visio-perceptive development (p>0,05). |
|
||
|
|
|
Табела 3. Компарација на постигнувањата според возраста кај ученици со визуелно оштетување |
|
Table 3. Comparison of the achievements by age at students with visual impairment |
|
Во табелата 3 се прикажани постигнувањата на испитаниците со визуелно оштетување на тестот MVPT во однос на хронолошката возраст. На возраст од 6 до 11 години беа вкупно 5 испитаника. Разликата меѓу нивната ХВ и ВПВ изнесуваше 4,32 години. Во втората група на испитаници (од 11.1 до 18 години), оваа разлика изнесуваше 7,72 години. Со примена на t-тестот, констатирано е дека просечната ВПВ на испитаниците од 11.1 до 18 години е статистички поголема отколку на испитаници од 6 до 11 години. Значи, иако ВПВ не е во корелација со хронолошката возраст на испитаниците, сепак таа се подобрува со возраста кај учениците со визуелно ошететување. |
|
Table 3 shows the achievements of students with visual impairments on the test MVPT in regard to chronological age. At the age of 6 to 11 there were 5 students. The difference between CA and PA was 4.32 years. In the second group of students (from 11.1 to 18 years), this difference was 7.72 year. By using the t-test, we could conclude that the average PA of students from 11.1 to 18 year was statistically bigger than of students at the age of 6 to 11 years. Thus, although PA is not in correlation with CA of the students, it increases with the age in students with visual impairments. |
|
|
|
Табела 4. Компарација на постигнувањата според возраста кај учиниците со церебрална парализа |
|
Table 4. Comparison of the achievement by age at students with cerebral palsy |
Од табелата број 4 може да се види дека вкупната просечна хронолошка возраст кај испитаниците со ЦП до 11 години изнесува 7.85, а за испитаниците од 11.1-18 години е 13.54 (разлика 5.67 години). |
|
Table 4 shows the achievement of the students with cerebral palsy on the MVPT test in regard to the chronological age. It can be seen that the total average chronological age for students until 11 years of age is 7.85, while for the students from 11.1-18 years of age is 13.54 (5.67 years difference). |
Просечната ВПВ за испитаниците до 11 години изнесува 4.35, а кај испитаниците до 18 години изнесува 4.87 (разлика 5 месеци). Со компарација на ВПВ помеѓу овие две групи на испитаници може да заклучиме дека со возраста не се подобруваат визуелно-перцептивните способности кај учениците со ЦП. |
|
The average visio-perceptive age for students until 11 years of age is 4.35, and for the students until 18 years of age is 4.87 (5 months difference). By comparing the visio-perceptive age between these two groups of students we can conclude that with the age the perceptive abilities of the students do not improve. |
|
|
|
Табела 5. Компарација на постигнувањата според возраста кај учиниците со лесна ментална ретардација |
|
Table 5. Comparison of the achievements by age at students with mild mental retardation |
Од табелата 5 може да се види дека вкупната просечна хронолошка возраст кај испитаниците со лесна ментална ретардација до 11 години e 9.33, а за испитаниците од 11.1-18 години е 12.15 (разлика 2.82 години). Просечната ВПВ за испитаниците до 11 години e 4.84, а кај испитаниците до 18 години изнесува 4.55 (разлика-0.29 дена).
Ова може да биде и причината поради која тие имаат најголемо заостанување во визуелно-перцептивниот развој на помала возраст. |
|
From the table 5 it can be seen that the total average chronological age for students with a mild mental retardation until 11 years of age is 9,33, while for the students from 11,1-18 years of age is 12,15 (2,82 years difference). The average visio-perceptive age for students until 11 years of age is 4,84 while for the students until 18 years of age is 4,55 (difference-0,29 days).
This might be the reason why they have the greatest lagging behind in visio-perceptive development at earlier age. |
|
||
|
||
Слика 1.Компарација на постигнувањата според типот на задачи кај учeниците со посебни образовни потреби |
|
Picture1. Comparison of the achievements accord of type of items at students with special education needs |
|
|
|
Од сликата 1. може да се види дека испитаниците покажаа најслаби резултати при решавањето на задачите од 4. група во која тие требаше да пронајдат одредена фигура помеѓу 4 недовршени фигури. Имено, од вкупно 13 задачи во оваа група, испитаниците со визуелно оштетување успешно решиле во просек 6.35 задачи, испитаниците со ЦП 4,95 задачи а испитаниците со ЛМР 5.42 задачи. |
|
From Picture 1. We can see that the lowest results student’s shows when they completed items from group 4, in which they must find some figure between 4 uncompleted figures. From 13 items in this group, students with visual impairment (VI) has average achievements of 6,35 items, students with CP 4,95 items and students with MMR 5,42 items. |
|
|
|
Заклучок |
|
Conclusion |
Максималниот развој на визуелно-перцептивните способности кај слабовидните деца е од голема важност, зашто повеќе од три четвртини од учениците со визуелно оштетување, дури и
оние кои имаат и друго оштетување, имаат некој остаток на вид кој може да биде од корист. |
|
The maximum development of visio-perceptive abilities in children with poor vision is of a great importance, because more than three third of students with visual impairment, even those who have other impairments, have some left vision which can be functional. Visio-perceptive problems are often connected to other cortical problems such as mental retardation and cerebral palsy. When this connection has been identified, it is important not to isolate the visio-perceptive deficit from the other problems. While analyzing the evaluation it should be determined whether the weak results of the visio-perceptive estimation are primarily conditioned by lack of visio-perceptive abilities or it is a reflection of common cognitive difficulties, inappropriate visio-perception, or weak motor abilities. |
|
Citation:Chichevska-Jovanova N, Dimitrova-Radojichikj D. Assessment of Visual Perception in Students with Special Educational Needs. J Spec Educ Rehab 2007; 8(3-4):59-66. |
||||
|
||||
Литература / References |
|
|
||
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE