JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 14742
РАСТРОЈСТВА ВО ОДНЕСУВАЊЕТО
Зоран КИТКАЊ1
1 Филозофски факултет, |
|
BEHAVIORAL DISORDERS IN ADOLESCENTS WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITY
Zoran KITKANJ1 Emilija GEORGIEVA2
1Faculty of Philosophy, |
||
Примено: 28.06.2013 |
|
Recived: 28.06.2013 |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
|
|
|
||
Адолесцентите со интелектуална попреченост поради дефицитот во своето интелектуално функционирање се изложени на поголем ризик од појава на разни облици на растројства во однесувањето. |
|
Adolescents with intellectual disabilities, due to deficits in their intellectual functioning, are exposed to even greater risk of developing various forms of behavioral disorders. |
||
Цел: да се утврди ризикот од појава на растројства во однесувањето кај адолесцентите со лесна интелектуална попреченост. |
|
Goal: to determine the risk of emergence of behavioral disorders in adolescents with mild intellectual disability. |
||
Примерок: адолесценти (211) со лесна интелектуална попреченост, воспитно-образовниот кадар во посебните средни училишта (39) и членови на стручниот тим (5). |
|
Respondents: adolescents (211) with mild intellectual disability, educational staff in special secondary schools (39) and members of the expert team (5). |
||
Методи: дескриптивен метод, метод на компаративна анализа. |
|
Methods: descriptive method, method of comparative analysis |
||
Постапки: анкетирање и полуструктуирано интервју со воспитно-образовниот кадар и стручниот тим. |
|
Procedures: survey and semi-structured interviews with the educational staff and expert team. |
||
Статистичка обработка на податоците: Windows-програмот R x C за анализа на табели на контингенција и тестот Fisher Exact, а како сигнификантни беа земени разликите на ниво на значајност од p<0.05. |
|
Statistical data processing: Windows Tool R x C for contingency tables analysis and Fisher Exact Test, and as significant were considered the differences with significance level of p<0.05. |
||
Резултати: Со статистичка обработка на податоците констатиравме дека училишниот успех влијае на појавата на несакано однесување (p<0.001). |
|
Results: with the statistical data processing we came to the conclusion that the school achievements affect the emergence of undesired behavior (p<0.001). |
||
|
|
|
||
Заклучок: Констатиравме дека кај учениците се јавуваат различни форми на растројства во однесувањето за чии последици истите не се доволно информирани и многу ретко самоиницијативно започнуваат разговор за проблемот. Растројствата во однесувањето кај оваа категорија на ученици е мултифакторски условено, и тоа од видот на згрижување, временскиот престој во ученичкиот дом, училишните постигнувања, возраста и полот. |
|
Conclusion: we came to the conclusion that different forms of behavioral disorders appear in students and they haven’t been sufficiently informed about the possible consequences and they rarely voluntarily initiate conversation in respect of the problem. The behavioral disorders in this category of students are conditioned by multiple factors by the type of housing, the duration of the period in a student home, the school achievements, the age and the sex. |
||
|
|
|
||
Citation: Kitkanj Z, Georgieva E. Behavioral Disorders in Adolescents with Mild Intellectual Disability. J Spec Educ Rehab 2013; 14(3-4):7-21. doi: 10.2478/jser-2013-000810.2478 |
||||
Клучни зборови: нарушувања во однесувањето, адолесценција, интелектуална попреченост |
|
Key words: behavioral disorder, adolescence, mild intellectual disability |
|
|
|
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding address: |
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE