| 
             На 29. 08. 2011 на Филозофскиот факултет се одржа успешен семинар на тема „Рана    интервенција – превентива и предизвици во раното детство“, тема која денес привлекува голем интерес со цел да се постигне подобар    квалитет во животот на едно семејство. Овој семинар беше проследен со    огромно задоволство и внимание од голем број лица кои директно или    индиректно се инволвирани во раната интервенција. Свои изложувања    презентираа врвни и искусни професионалци од Австрија, Германија и    Македонија, создавајќи простор за отворена дискусија и дијалог преку кои се    пренесоа искуства и мислења за подобрување на оваа проблематика во    нашата земја. 
            Вовед во семинарот даде проф. д-р Лена Дамовска која    е редовен професор на Институтот за педагогија. Веднаш по неа проф. д-р    Манфред Претис се заблагодари на присутните и го потенцира своето    задоволство за реализацијата на овој стручен собир и ажурноста на    присутните кон оваа тема. На крајот од воведниот дел проф. д-р Владимир Трајковски,    кој беше воедно и главниот организатор, ги поздрави присутните и им се заблагодари    на сите предавачи за нивната беспрекорна мотивација и желба во несебичното    ширење на своите знаења кон научниот аудиториум. Првото предавање беше реализирано од проф. д-р Манфред Претис кој работи како професор по    трансдисциплинарна рана детска интервенција на Медицинскиот факултет во    Хамбург, Германија. Неговото излагање беше со наслов „Семејствата пред се: заедничка    соработка со родителите“ преку која се потенцира круцијалната потреба    од вклученоста на родителите во развојот на своето дете.  Оваа ангажираност доведува до креирање на    средина која ќе претставува „прозорец на    можности“, поле каде ќе доминираат практичните стимулации како најважен    елемент во раната интервенција. Се стави акцент и на потребата од формирање    на доверителна комуникација и интеракција помеѓу родителите и    професионалниот тим, со цел да се создаде партнерство на соработка кое    доведува до позитивни резултати. Од своето искуство тој пренесе дека во    добро развиените земји постојат мноштво различни програми за рана    интервенција, а со тоа родителите имаат и приложени опции да изберат која е    најсоодветна, додека ова во Македонија за жал сè уште претставува само неостварена    потреба.      
            Понатаму свое излагање имаше проф. д-р Зонс Армин кој е професор по    специјална едукација на Универзитетот за применети науки во Хортхаузен.    Своите излагања ги пренесе низ темата „Легални основи на рана детска    интервенција: Каква соработка ни е потребна“. Тој даде еден опис на    законите во Германија и некои исходи кои биле добиени од истражувањето на    Кигс. Исто така даде и информации за Законот за извршување на рехабилитацијата    како и за центрите кои се одговорни за имплементирање на процесот за рана    интервенција. Тој истакна дека постојат центри за рана помош кои се во    центарот на интересот на семејството со цел подобро согледување и работење со    детето, со вклучен интердисциплинарен тим и најчесто се педагошки    фокусирани.   
            На крајот од првиот дел од семинарот своето излагање го имаше проф.  Хартунг Анет која работи како професор по    рана детска интервенција. Таа зборуваше на тема „Семеен фокус во практиката“ во која презентира реални    практични примери од секојдневниот живот со која таа се сретнала во својата    работа во текот на аплицирањето на раната интервенција. Таа потенцира дека    семејството како  единка секогаш    треба да се гледа како една целина каде што ќе постои поголемо стимулирање    за користење на различни услуги кои ќе бидат најсоодветни за подобро нивно    функционирање.   
            Во вториот дел од овој научен собир прва презентираше проф. д-р Лена    Дамовска на тема „Колку    се инклузивни ЕЦИ-услугите во Македонијa“. Со оваа тема уште еднаш се посочи денешната потреба во    Македонија од овие услуги кои сепак претставуваат важен домен во раната    интервенција и превентива на децата во текот на училишната едукација. Раната    интервенција во нашата земја сè уште е на почетно, донекаде и незадоволително    ниво, бидејќи родителите како обезбедувачи на примарната грижа не признаваат    дека имаат проблем, што доведува до соочување со посериозни тешкотии кога    самата интервенција се аплицира во подоцнежниот период на развој.    Користејќи го своето искуство се потврдија ставовите на присутните дека имплементацијата    на инклузивните услуги во нашата земја се на ниво на „бебешки чекори“,    потенцирајќи уште еднаш дека Р. Македонија има потреба од стручни лица-дефектолози    во полето на образованието. Овој дефицит како и недоволната информираност на    родителите од двете страни доведува до тоа да нашата земја има уште многу да    работи за да се постигнат реални и задоволителни резултати.  
            Понатаму свое излагање имаше д-р сци. Александра Димова која има специјализирано    во раната превентивна интервенција кај ранливите деца во контекст на    ментални нарушувања кај родителите, а во моментов работи како психијатар    во Австрија. Нејзиното излагање беше на тема „Нови целни групи во ЕЦИ: деца    на ментално ранливи родители“ низ која нагласува дека децата кои    живеат со родител/и кои имаат одредено психијатриско нарушување се    ризични и целни групи за започнување на ран интервентен процес. Таа ја    изнесе оваа загрижувачка состојба на која мора да се делува со цел да се    создаде место и време за порана превентива. Се потенцира потребата од тим    кој треба сериозно да работи на оваа сè поризична група на млади лица    нагласувајќи ја неопходноста од формирање и одржување на една здрава и нормална    средина за развој. Се прикажаа реалните бариери со кои професионалците се    соочуваат со оваа група родители, имајќи предвид дека  признавањето на потребата од помош тешко    се реализира. Со цел  да се редуцираат    овие пречки  треба посовремено да се    делува за да се превенира.  
            На крајот својата презентација ја изнесе проф. д-р Владимир Трајковски    кој е вонреден професор и доктор по медицина на Институтот за    дефектологија во Скопје. Тој зборуваше на тема „Рана детска интервенција на    аутизмот“ и даде еден поинаков осврт во раната интервенција    насочувајќи се кон децата со первазивното развојно растројство аутизам кое,    за жал, има сè поголема застапеност во Р. Македонија. Тој презентираше    за услугите на раната интервенција кои се значајни за лицата со аутистичниот    спектар на нарушувања кои доведуваат до олеснување на финансиските    притисоци на семејствата, како и постигнување на некој подобар квалитет. Низ    своето презентирање ги потенцира сеопфатните програми како TEACCH-програмата    која има за цел да ја опфати комуникацијата, перцепцијата, имитацијата,    социјалните и моторните вештини. Потоа беше спомнат моделот на Денвер кој е    развоен пристап базиран на игра, како и АБА-програмата која е сеопфатна и    содржи процедури за идентификување на причините кои влијаат на однесувањето.    Раната интервенција е изведена од тим со константна  родителска соработка, стратегии за    решавање на проблемите во однесувањето и интензивна работа со детето.       
            На крајот од овој семинар се остави простор за мали дискусии од страна на    присутните, кои бараа мислења и примери за процесот на рана интервенција, како е во    другите држави или нивни сугестии како би можело некои работи да се    подобрат во кое било професионално поле кое се занимава со оваа проблематика.    Навистина овој стручен собир беше во интерес на многу лица кои заземаа    активни улоги стремејќи се кон постигнување на резултати кои не би биле    само вербална констатација, туку основа за практична примена во својата    работа. Уште еднаш се докажа дека постои интерес за дополнување на    своето знаење и дури и слободните празнични денови не претставуваа пречка    за да се направи професионално надградување. 
             | 
            
               
             | 
            
             On the 29.08.2011,    at the Faculty of Philosophy was held a successful seminar with the topic    "Early intervention: prevention and challenges in the early    childhood", a subject that nowadays attracts great interest. The    seminar had a goal to achieve better life quality for families. It was    followed with great pleasure and attention by a large number of participants,    who were directly or indirectly involved in the early intervention. Leading    and experienced professionals from Austria,    Germany and Macedonia    held presentations which created atmosphere for open discussion and dialog.    This resulted with many shared experiences and opinions for improvement of    this issue in our country.     
            The introduction was brought by Prof. Dr. Lena Damovska,    a full time professor at the Institute     of Pedagogy. Afterwards,    Prof. Dr. Manfred Pretis showed gratitude to the guests for their attendance    and emphasized his great pleasure for the realization of this scientific    gathering and the diligence of the participants to this subject. At the end    of introductory part the main organizer of the seminar, Prof. Dr. Vladimir    Trajkovski, welcomed the audience and thanked the guest speakers for their    impeccable motivation and desire in their unselfish expansion of knowledge    among the attendees. The first lecture was presented by Prof. Dr.    Manfred Pretis, a professor for trans-disciplinary early childhood    intervention at the Faculty of Medicine in Hamburg, Germany.    In his presentation, “Family before everything else: common    collaboration with parents”, he emphasized the crucial need for    parents involvement in their child’s development. This engagement leads to    creation of environment that will represent “window of opportunity”, filed were practical stimulation will    dominate as most important element in the early intervention. Accent was    placed on the need of creating confidential interaction and communication    between the parents and the professional team, in order to form a    collaborative partnership that results with positive outcomes. By his own    experience he explained that in the developed countries there are many    different programs for early intervention from which parents can choose the    most appropriate one. While in Macedonia unfortunately this is    still an unfulfilled need.        
            The following presentation was given by Prof. Dr.    Zons Armin, a professor for special education at the University for Applied    Sciences in Harthausen.    His lecture was titled as “Legal basis for early child intervention:    What kind of collaboration is necessary for us”. He gave a    description of the legislations in Germany and some outcomes from    Kiggs’s research. He also presented the laws for performance of    rehabilitation and the centers that are responsible for the implementation of    early intervention. He noted that there are centers for early help that are    family centered aiming for better insight and work with the child, involved    interdisciplinary team and manly pedagogical focus.  
            At the end of the first part in this seminar, a presentation was    given by Prof. Dr. Annette Hartung, a professor for early childhood    intervention. She discussed the “Family focus in practice”, presenting a real practical examples from the everyday life, which she    experienced during the application of early intervention. She emphasized that    the family as one unit always needs to be seen as a whole, where higher    stimulations need to be present for the use of different services, using the    ones that are most relevant for their better function.  
            The first presentation in the second part of the    scientific gathering was given by Prof. Dr. Lena Damovska on the topic “To    what extend are being inclusive the EIC services in Macedonia”.    This subject once more expressed the need of these services in Macedonia,    very important domain in the early prevention and intervention during the    education. The early intervention in our country is still at the beginning or    on unsatisfactory level. First of all, the parents as primary care givers    deny they have problem causing difficulties when the intervention is applied    in the letter developmental period. Her experience agreed with the views of    the attendees, meaning that the implementation of the inclusive services in    our county is still on a level of “baby steps”. This means that Macedonia    has the need of professionals-special educators in the field of education.    The deficiency of staff, as well as the insufficient knowledge of the parents    indicates that our country has a lot to do in order to reach realistic and    sufficient results.   
            Further statement was given by Dr. Aleksandra    Dimova, expert in early intervention for vulnerable children in the context    of mental disorders among their parents, who at the moment works as a psychiatrist in Austria. Her presentation had the    topic “New target groups in the EIC: children of mentally vulnerable    parents”.  She emphasized that    children who live with parent/s that have some psychiatric disorder are at a    risk and are target groups for initiation of early interventional process.    She presented this alarming condition which needs immediate resolution in    order to create place and time for early prevention.  The need for a team to work seriously with    this riskier by the day group of young individuals and the need of creation    and the maintenance of healthy and normal developmental environment was    emphasized. Real barriers that professionals are facing with this group of    parents were shown, taking into consideration that the necessary help is    achieved with great difficulty. In order to reduce these obstacles, an    earlier preventive action is important to be started. 
            Prof. Dr.Vladimir Trajkovski, M.D., Ph.D.,    associate professor at the Institute    of Special Education and    Rehabilitation in Skopje    gave the final presentation. He discussed the topic “Early childhood intervention    of children with Autism”, giving various reviews of early    intervention of children with pervasive developmental disorder Autism, a    disorder that has unfortunately increase in Macedonia. He presented the    services of early intervention that are important for the children with    autistic spectrum disorders which are responsible for additional financial    pressure within the family, as well as the achievement of some better    quality. Trough his presentation, he emphasized the comprehensive programs    such as the TEACCH program that aims to obtain communication, perception,    imitation, social and motor skills. The Denver    model was mentioned as a developmental approach based on the comprehensive ABA program which    contains procedures for identification of the reasons that influence the    behavioral swings. The early intervention is provided by a team obtaining    continuous parental collaboration and strategies for solving problems in the    behavior and intensive work with the child.  
            At the very end of this seminar, discussion was    initiated, where the attendees were asked to share opinions and examples for    early intervention and the principles in other countries, or their    suggestions for improvement in any professional field that handles this    issue. Indeed, this scientific gathering attracted the attention of many    visitors that took active parts aiming to achieve some results that will not    stay only verbal, but create basis for practical use in their work. One more    time was proven that there is an interest for knowledge improvement and even    the public holidays were not an obstacle for professional upgrading. 
             |