JSER Policies
JSER Online
JSER Data
	Frequency: quarterly
	ISSN: 1409-6099 (Print)
	ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 12951
 
| 
					 
						САМО-РЕГУЛАТИВНИ СТРАТЕГИИ  
						ЗА ОРАЛНА КОМУНИКАЦИЈА КАЈ ДЕЦАТА СО ОШТЕТЕН СЛУХ 
						 
						Алоис ГЕРГУТ 
						Лоредана ПАДУРАРУ  
						  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						SELF-REGULATION STRATEGIES OF ORAL COMMUNICATION IN CHILDREN WITH HEARING IMPAIRMENT 
						 
						Alois GHERGUT 
						Loredana PADURARU 
						  | 
			||
| 
					 
						 
						Примено: 10.05.2011 
						Прифатено: 01.06.2011 
						UDK: 159.946.3-056.264-053.2 
						  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						 
						Recived: 10.05.2011 
						Accepted: 01.06.2011 
						Original article 
						  | 
			||
| 
					 
						Резиме  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						Abstract   | 
			||
| 
					 
						  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						  | 
			||
| 
					 
						Ова истражување ги идентификува стратегиите за самоуправување кои се користени од страна на глувите деца со цел да се направи нивниот говор поразбирлив. За да постигнат самоконтрола при говорење, децата со тешко оштетен слух не само што треба да имаат висока интелегенција, туку и способност ефективно да читаат од уста, а исто така и внатрешна мотивација. Поради ова постојат многу деца со високо ниво на интелегенција, а со просечни способности за читање од усни и други со пониско ниво на интелегенција, но со добра способност за читање од усни. Овие разлики исто така зависат и од степенот на оштетеност на слухот. Меѓу стратегиите за саморегулирање кои се користат од страна на децата, кои постигнуваат разбирлив говор, се наоѓаат и: когнитивните и метакогнитивните стратегии, мотивациските стратегии, итн. Овие резултати се важни при креирање на терапевтски активности, каде факторот на разбирливост на говорот е од клучно значење за социјална интеграција на децата со оштетен слух.  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						The study identifies some self-regulation strategies used by deaf children in order to make their speech more intelligible. To achieve self-control while speaking, the child with severe hearing loss needs not only a high level of intelligence, but also an effective lip-reading capability and a strong intrinsic motivation. This is the reason why there are many cases of children with a high level of intelligence, but with a mediocre lip-reading capability and others with a lower level of intelligence, but with a good lip-reading capability. These differences also depend on the degree of hearing loss. Among the self-regulation strategies used by the children that achieve an intelligible speech are: the cognitive and meta-cognitive strategies, the motivational strategies etc. These results are important while designing the therapeutic activities, and especially the speech intelligibility factor being crucial in the social integration of those children with hearing impairment.   | 
			||
| 
					 
						  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						  | 
			||
| 
					 Citation:Ghergut A, Paduraru L. Self-Regulation Strategies of Oral Communication in Children with Hearing Impairment. J Spec Educ Rehab 2011; 12(3-4):7-24. doi: 10.2478/v10215-011-0008-4  | 
				||||
| 
					 
  | 
				||||
| 
					 
						Клучни зборови: загуба на слух, читање од усни, саморегулирање  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						Keywords: hearing loss, lip-reading, self-regulation 
						  | 
			||
| 
					 
						  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						  | 
			||
| 
					 
						Адреса за кореспонденција: 
						Алоис ГЕРГУТ 
						Американски универзитет Alexandru Ioan Cuza 
						Факултет за психологија и образовни науки 
						Одделение за дефектологија 
						Toma Cozma Street, no. 3, Iasi, 700554,  
						Романија 
						Е-пошта: alois@uaic.ro  | 
				
					 
						  | 
				
					 
						Address for correspondence 
						Alois GHERGUT 
						 
						Faculty of Psychology and Educational Sciences, 
						Special Education Department, 
						 
						 
						 E-mail alois@uaic.ro 
						  | 
			||
Share Us
Journal metrics
- 
			
 SNIP 0.059 - 
			
 IPP 0.07 - 
			
 SJR 0.13 - 
			
 h5-index 7 - 
			
Google-based impact factor: 0.68 
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
 - RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
 - EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
 - INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
 - AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
 - THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
 - REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
 - DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
 - HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
 - DIAGNOSTIC AND TREATMENT OPTIONS IN AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS – AN OVERVIEW
 
    













