JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 9036
ГРАМАТИЧКО-СИНТАКТИЧЕН
ДЕФИЦИТ КАЈ ДЕЦА СО
СПЕЦИФИЧНО ЈАЗИЧНО
НАРУШУВАЊЕ
Неда МИЛОШЕВИЌ¹,
Миле ВУКОВИЌ²
Институт за психо-физиолошки и говорни оштетувања „Професор д-р Цветко Брајовиќ“, Белград ¹
Белградски универзитет – Факултет за специјална едукација и рехабилитација, Белград² |
|
GRAMMAR AND SYNTACTIC DEFICIT
IN CHILDREN WITH SPECIFIC
DEVELOPMENTAL LANGUAGE IMPAIRMENT
Neda MILOSHEVIKJ¹,
Mile VUKOVIKJ²
Institute for Psycho - Physiological and Speech Disorders “Professor Dr. Cvetko Brajovic”, Belgrade¹
|
||
Примено: 19.04.2011
Прифатено: 06.06.2011
UDK: 159.946.3-056.264-053.2
159.922.72-056.264 |
|
Recived: 19.04.2011
Accepted: 06.06.2011
Original article
|
||
Апстракт |
|
Abstract |
||
|
|
|
||
Специфичното јазично оштетување во основа вклучува нарушување на говорот и јазикот во развојот на интелигентни деца, без засегање на слухот и видливи невролошки оштетувања. И покрај потврдата за присуство на граматичко-синтактички дефицит како карактеристика на специфичните јазични нарушувања, тие не се испитуваат соодветно. Поради многубројни варијации во клиничката манифестација и формите на специфичните јазични нарушувања, постои потреба за детална анализа на граматичко-синтактичките дефицити кај деца со дијагноза на говорно - јазично нарушување. Цел на студијата е анализа на граматичко-синтактички дефицит кај деца кои имале специфично јазично нарушување и нетипични ЕЕГ промени. Материјал и методи: Целиот примерок вклучува 30 пациенти од Институтот за психо-физиолошки и говорни оштетувања „Професор д-р Цветко Брајовиќ“. Согласно наодите на невролозите, примерокот беше поделен во две групи. Користен тест за специфични јазични нарушувања е тест дескрипција на сликата. Резултатите се обработени со помош на методи на дескриптивната статистика. Резултати: Врз основа на дескриптивната |
|
Specific language disorders include primary speech and language disorder developing in intelligent children without hearing damaged and visible neural damage. Even the fact of grammatical-syntactically deficits as characteristic of specific language disorders, they are not properly examined. Because of numerous variations in clinical manifestation and expression of specific language disorders, there is need for specific analysis of grammatical-syntactically deficits in children who had diagnoses of speech - language disorders. The aim of study was to analyse the grammatical-syntactically deficits in children who had diagnoses of speech - language disorders according to non- specific EEG changes. Material and methods: The entire sample included 30 patients from the Institute for Psycho - Physiological and Speech Disorders “Professor dr. Cvetko Brajovic”. The sample was divided in the two groups by the findings of neurologists. The tests used for specific language disorders were: test decrypting of picture. The results were processed by methods of descriptive statistics. Results: Based on the descriptive |
||
|
|
|
||
Citation:Miloshevikj N, Vukovikj M. Grammar and Syntactic Deficit in Children with Specific Developmental Language Impairment. J Spec Educ Rehab 2011; 12(3-4):50-58. doi: 10.2478/v10215-011-0011-9 |
||||
|
||||
Клучни зборови: специфично јазично нарушување, граматичко-синтактички дефицит, неспецифични ЕЕГ промени
|
|
Key words: specific language disorders, grammatical-syntactic deficits, non-specific EEG changes |
||
|
|
|
||
Неда МИЛОШЕВИЌ
Никола Стефановиќ 3 15
11000 Белград, Р Србија email: nneda83@hotmail.com |
|
Neda MILOSEVIKJ
Nikola Stefanovikj 3 15
11000 Belgrade, R. Serbia email: nneda83@hotmail.com |
||
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE