JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 7647
ДИЈАГНОСТИКА БАЗИРАНА ВРЗ ДОКАЗИ ПРИ НАРУШУВАЊА НА ГЛАСОТ: ТЕОРЕТСКИ ПРЕГЛЕД И МОДЕЛ
|
|
EVIDENCE-BASED ASSESSMENT OF VOICE DISORDERS: A THEORETICAL OVERVIEW AND MODEL
|
Добринка ГЕОРГИЕВА1
Ана СТЕФАНОВСКА2
|
|
Dobrinka GEORGIEVA,1
Ana STEFANOVSKA2 |
Југозападен универзитет (ЈЗУ),
Благоевград, Бугарија1,
Студент на магистерски студии, (ЈЗУ),
Благоевград, Бугарија2 |
|
Blagoevgrad, Bulgaria1,
Master degree student, SWU,
Blagoevgrad, Bulgaria2 |
Примено: 15.12.2010
Прифатено: 04.02.2011
UDK: 159.946.3:376-056.264(497.2)
|
|
Recеived: 15.12.2010
Accepted: 04.02.2011
Review article
|
Резиме |
|
Abstract |
Oваа статија ја разгледува реалната парадигма за практиката базирана врз докази за ефективност во логопедијата и особено дијагностиката базирана врз докази при нарушувањата на гласот. Една од главните цели на овој труд е да се дефинираат нарушувањата на гласот според мултидимензионалниот концепт на Меѓународната класификација на функционирањето, попреченоста и здравјето на Светската здравствена организација. Со примена на компаративниот метод, ние се обидуваме да докажеме дека традиционалната дијагностика на нарушувања на гласот во логопедијата, билa главно од перспектива на логопедите и никогаш од позицијата на клиентот. Инсистираме за воведување и прифаќање на дефинитивни, основани, златни стандарди за дијагностика и терапија на гласот, во Бугарија.
|
|
This article deals with the current paradigm of evidence-based practices of the Speech Therapy (Speech language pathology), especially diagnosing based on evidences of voice disorders. One of the main goals of this article is to define voice disorders according to the World Health Organization’s ICF multidimensional concept. Using a comparative method, this study attempts to prove that traditionally, the assessment outcomes of voice disorders in the Speech Therapy have been largely based on the speech therapist’s point of view and never on the client’s position. The research insists on establishing and adopting definitive gold standards, with respect to voice assessment and therapy in Bulgaria. |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Citation:Georgieva D, Stefanovska A. Evidence-Based Assessment of Voice Disorders: a Theoretical Overview and Model. J Spec Educ Rehab 2011; 12(1-2):32-39. doi: 10.2478/v10215-011-0003-9 |
||||
|
||||
Клучни зборови: нарушувања на гласот; практика базирана врз докази за ефективност; дијагностика |
|
Key words: voice disorders; evidence-based practice; assessment |
||
|
|
|
||
Адреса за контакт:
Добринка ГЕОРГИЕВА
Југозападен универзитет
Катедра „Логопедија“
Ул. „Иван Михајлов“ 66
2700 Благоевград, Бугарија
E-mail: doby_logo@abv.bg |
|
Corresponding address
Dobrinka GEORGIEVA
South West University
Department of Speech Therapy
66, Ivan Mihailov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
E-mail: doby_logo@abv.bg
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE