JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 6730
ВЛИЈАНИЕТО НА МЕНТАЛНАТА РЕТАРДАЦИЈА ВРЗ МЕНТАЛНАТА РЕПРЕЗЕНТАЦИЈА И МОТОРНАТА ИЗВЕДБА
Факултет за специјална едукација и |
|
THE INFLUENCE OF MENTAL RETARDATION ON MENTAL REPRESENTATION AND MOTOR EXECUTION
Goran NEDOVIKJ
Faculty for Special Education and |
||
Примено: 27.01.2010 |
|
Recived: 27.01.2010 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
|
|
|
||
Изучувањето на феноменот на менталната репрезентација е од релативно понов датум и главно се врзува за когнитивно-психолошката рамка, но и за оние истражувачки правци кои можат да се категоризираат под „мозок и однесување“. Досегашните истражувања беа ориентирани кон здрави или анимални модели и беа насочени кон испитувањето на значењето на когнитивните функции и влијанија на околината врз менталната репрезентација. Нашиот обид беше на иста линија, во слична но понова насока. Ние го тестиравме придонесот на когнитивните функции врз модел на ментално ретардирани испитаници. За таа прилика употребивме две групи движења (нетранзитивни и транзитивни – од и кон телото). Со цел да го испитаме влијанието на созревањето и образованието, како примерок земавме испитаници на возраст од 16–19 години. Резултатите од истражувањето ни покажаа дека сите испитаници имаат пад на вредноста на постигнувањата во однос на максималниот можни правилни движења; како и дека имаат повеќе проблеми кога беа во прашање задачи со замислени објекти (транзитивни движења) и дека постарите испитаници имаат подобри резултати од помладите. |
|
The study of the cognitive phenomena “mental representation” is a relatively new field, though it is connected to past framework of cognitive psychology and can be attributed to previous research targeted at “brain and behavior.” All researches leading up to this point has been oriented toward healthy or animalistic models, directed toward examining the significance of cognitive functions and its influence on the subject of mental representation. Along these same lines, this research was geared in a similar but newer direction. We tested the contribution of cognitive functions over a group of examinees who are mentally retarded. Toward that end, we used two groups of movements (non-transitive and transitive, from and toward the body). With the purpose of examining the influence of maturation and education, examinees were sampled to be diagnosed with mental retardation between the ages of 16 to 19. The results from the research showed that all the examinees had a significant fall of accomplishments in relation to the maximum possible correct movements. Also, examinees encountered more problems when given assignments with imaginary objects (transitive movements). Finally, we found that older examinees had better test results than the younger ones. |
||
|
|
|
||
Citation:Nedovikj G, Rapaikj. The Influence of Mental Retardation over Mental Representation and Motor Execution. J Spec Educ Rehab 2010; 11(3-4):31-42. |
||||
|
||||
Клучни зборови: ментална репрезентација, |
|
Key words: mental representation, |
||
|
|
|
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Address for correspondence: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE