JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 11582
ЕФЕКТИТЕ ОД ТЕРАПИЈАТА СО ПОМОШ НА КОЊИ ВО ПОДОБРУВАЊЕТО НА ПСИХО-СОЦИЈАЛНАТА СПОСОБНОСТ КАЈ ДЕЦАТА СО АУТИЗАМ
Центар за образование и рехабилитација „Mједеница“ |
|
THE EFFECTS OF EQUINE-ASSISTED THERAPY IN IMPROVING THE PSYCHO-SOCIAL FUNCTIONING OF CHILDREN WITH AUTISM
Haris MEMISHEVIKJ
Center for education and rehabilitation “Mjedenica” |
||
Примено: 18.06.2010 |
|
Recived: 18.06.2010 |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Целта не ова истражување беше да ги испита ефектите од краткотрајната терапија со помош на коњи, како додатен дел на моделираната терапија за децата заболени од аутистичен спектар. Во испитувањето беа вклучени четири деца co аутистичен спектар, две момчиња и две девојчиња помеѓу 8 и 10 годишна возраст. Сите деца посетуваа посебно образование во Сараево, Босна и Херцеговина. Терапија со помош на коњи беше спроведувана еднаш во неделата, во должина од десет недели. Резултатите ги покажаа позитивните ефекти на терапијата кои се појавија кај две од вкупно четирите испитувани деца, мерена со помош на листа за проверка за мерење на третманот на аутизам. Беа забележани подобрувања во доменот на говорот, социјализацијата, чувствително-когнитивната свест и здравственото однесување. Авторите препорачуваат поширока употреба на овој терапевтски модалитет во психолошко-едукативниот третман на децата со аутистичен спектар. |
|
The goal of the present study was to examine the effects of short-term equine-assisted therapy as a complementary therapy modality for children with autism spectrum disorders (ASD). There were four children in the study, two boys and two girls from ages 8 to 10 years, with ASD included in this study. All of the children were attending a special education school in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. The equine-assisted therapy sessions took place once a week for a period of 10 weeks. The results of the study revealed positive effects the therapy had in two of the four children as measured by the Autism Treatment Evaluation Checklists (ATEC). The improvement was reported in the domains of speech, socialization, sensory/ cognitive awareness and health/behavior. The authors propose a more widely use of this therapeutic modality in the psychoeducational treatment of children with ASD. |
||
|
|
|
||
Citation:Memisevic H, Hodzic S. The Effects of Equine-Assisted Therapy in Improving the Psycho-Social Functioning of Children with Autism. J Spec Educ Rehab 2010; 11(3-4):57-67. |
||||
|
||||
Клучни зборови: аутистичен спектар, терапија со помош на коњи,листаза мерење на третманот на аутизам. |
|
Key words: autism spectrum disorders, equine-assisted therapy, Autism Treatment Evaluation Checklists |
||
|
|
|
||
Автор за кореспондирање: Харис МЕМИШЕВИЌ
Центар за образование и рехабилитација „Mједеница“ |
|
Corresponding author: Haris MEMISEVIKJ
Center for education and rehabilitation ‘Mjedenica’ |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE