JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 70870
СТУДИСКА ПОСЕТА ВО ХРВАТСКА Розалија ДАВКОВСКА Филозофски факултет |
|
A STUDY VISIT TO CROATIA Rozalija DAVKOVSKA Institute of Special Education and Rehabilitation |
Примено: 16.06.2010 |
|
Recived: 16.06.2010 |
На покана на здружението „Трисомија 21“ од Загреб, група од 17 последипломци од Институтот за дефектологија, предводени од раководителот на ННК проф. д-р Владимир Трајковски, остварија студиска посета на неколку установи во Република Хрватска во периодот од 6–9. VI 2010 година. |
|
By an invitation of the association “Trisomiy 21”- Zagreb, a group of 17 postgraduate students from the Institute for Special Education, led by the head of the educational Scientific Council Prof. Dr. Vladimir Trajkovski, made a study visit to several institutions in the Republic of Croatia within the period between 06.06.2010 to 09.06.2010. |
07.06.2010 |
|
07.06.2010 |
На 7. VI 2010 г. се оствари посета на едукациско-рехабилитацискиот факултет во Загреб. На оваа посета од страна на деканката проф. д-р Драженка Блажи беше даден краток опис за историјатот и работата на факултетот. Факултетот има 7 отсеци распоредени во трите профили: Логопедија, Социјална педагогија и Едукациска рехабилитација. Се студира според Болоњскиот модел 3+2+3, од 2005 година па наваму. |
|
On this date a visit to the Faculty of Education-Rehabilitation in Zagreb was attained. During this visit, Prof. Dr. Drazhenka Blazhi gave a brief description of the history and work of the faculty. The faculty has seven sections arranged in three profiles: Speech therapy, Social pedagogy and Educational rehabilitation. The studies are fulfilled in accordance with the Bologna process 3 +2 +3 pattern since 2005. |
|
||
|
||
08.06.2010 |
|
08.06.2010 |
Следниот ден, 8. VI 2010 г., се остварени посети во Задар и тоа во посебното основно училиште ,,Воштарница“ и Универзитетот во Задар. Во посебното основно училиште ,,Воштарница“ работи стручен тим составен од 17 дефектолози, 4 наставници за предметна настава, 4 стручни соработници, 1 кинезотерапевт, 7 останати соработници. Вкупниот број на ученици е 63 кои се распоредени според тежината на нарушувањето. Во училиштето се образуваат деца со лесна, умерена и тешка ментална ретардација, деца со аутистичен спектар на нарушување. На Универзитетот во Задар беше остварена куса посета на Еразмус координаторот на Филозофски факултет, проф. д-р Владимир Трајковски, со Еразмус координаторот на Универзитетот во Задар, проф. д-р Маја Колега и проректорот за меѓународна соработка проф. д-р Сречко Јелушиќ. Договорена е идна соработка и размена на студенти и професорски кадар во областите кои се поклопуваат. Од проректорот беше најавен заеднички докторски студиум по библиотекарство, а поддржан од Европската комисија преку проект. |
|
The following day visits were made in Zadar, in the special primary school "Voshtarnica" and The University of Zadar. A team of 17 special teachers works in the special primary school "Voshtarnica". Four of the teachers are teaching subjects, four are assistants, one works with Chinese therapy and the remaining seven are associates. The 63 students that are visiting this institution are allocated in groups depending of the severity of their disorder. The school educates children with mild, moderate and severe mental retardation, as well as children with autistic spectrum disorder. Prof. Dr. Vladimir Trajkovski, the Erasmus coordinator of the Faculty of Philosophy maintained a brief visit with the Erasmus coordinator at the University of Zadar Prof. Dr. Maya Kolega and the pro-rector for international cooperation Prof. Dr. Srechko Jelushikj in the University of Zadar. They have reached an agreement for future cooperation and exchange of students and professional staff within the areas of common interest for both universities. The pro-rector announced joint doctoral studies in librarian, a project supported by the European Commission. |
09.06.2010 |
|
09.06.2010 |
На 9. VI 2010 г., студиската посета повторно продолжи во Загреб. Во овој ден посетени се две институции и тоа: Центар за аутизам – Загреб и Центар за рехабилитација - Загреб, подрачна единица ,,Слобоштина“ .
|
|
During this day of the study trip to Zagreb were visited two institutions; the Center for Autism-Zagreb and the Rehabilitation Center - Zagreb, Regional Office "Sloboshtina".
|
Адреса за кореспонденција: Розалија ДАВКОВСКА Универзитет ,,Св. Кирил и Методиј“ |
|
Corresponding Address: Rozalija DAVKOVSKA University "Ss Cyril and Methodius" |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE