JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 9715
СТЕПЕНОТ НА СУБЈЕКТИВНОТО ТРПЕНИЕ НА РЕАКЦИЈАТА ОД СОГОВОРНИКОТ – РЕДУКЦИЈА НА ГРУПНИОТ СТАЦИОНАРЕН ТРЕТМАН
Јелена ТАДИЌ 1, |
|
SUBJECTIVE DISTRESS CAUSED BY CO-SPEAKERS’ REACTIONS – REDUCTION DURING STATIONARY GROUP TREATMENT
Jelena TADIC1,
Institute for Psychophysiological Disorders and Speech Pathology ’Prof. Dr Cvetko Brajovic’, Belgrade, Serbia1 |
||
Примено: 23. 09. 2009 |
|
Received: 23. 09. 2009 |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
|
|
|
||
Пелтечењето е нарушување што претставува мултидимензионален проблем и веројатно постои од постанакот на човечкиот род. Врз зачестеноста и тежината на пелтечењето имаат влијание различни фактори. Меѓу нив значајна улога имаат сложеноста на говорниот исказ, брзината на зборувањето и емоционалната реакција на говорникот врз комплетната говорна ситуација и на другите соговорници. Цел: прикажување на резултатите на двонеделниот интензивен групен стационарен третман на возрасно лице што пелтечи, тежината на пелтечењето и степенот на субјективното трпение на реакцијата од соговорникот на почетокот и крајот на третманот. Субјекти: група од 25 возрасни лица што пелтечат. Методологија: на почетокот и на крајот на стационарниот третман испитувана е говорната состојба што содржи: броење, набројување, повторување на реченицата, читање на басни од 100 збора, прераскажување на прочитан текст и говорење на слободна тема. Во исто време е испитуван степенот на субјективниот стрес од реакцијата на соговорникот. Резултат: Постигнат е позитивен резултат во редукцијата на дисфлуентноста во говорот, како и позитивен резултат во редукцијата на стресот од реакцијата на соговорникот. Во трудот се прикажани во детали резултатите и импликациите врз натамошното истражување и третман. |
|
Stuttering is a disorder that represents multifunctional problem. It probably exists since the beginning of mankind. Its’ frequency and severity are influenced by different factors. Among the most significant ones are the complexity of statement, speaking speed, and speakers’ emotional reaction to the whole speech situation and other co-speakers. Goal: To present the results of two-weeks intensive group stationary treatment of adults who stutter, especially stuttering severity and level of subjective distress caused by co-speakers’ reactions in the beginning and at the end of the treatment. Subjects: A group of 25 adults who stutter. Methodology: At the beginning and at the end of the group stationary treatment speech status was taken, consisting of counting, enumerating, repeating the sentences, reading a 100-word tale, retelling the read text, and conversation on a free subject. In the same time, subjective distress caused by 13 different co-speakers reactions was estimated. Results show that very positive results are achieved in the reduction of speech disfluences, as well as moderate reduction of subjective distress caused by co-speakers’ reactions. In the paper the results are shown in more details, and, subsequently, implications for further research and treatment. |
||
|
||||
|
|
|
||
Citation:Tadikj J, Shoster D, Dobrota Davidovikj N, Jovanovikj Simikj N. Subjective Distress Caused by Co-Speakers’ Reactions – Reduction During Stationary Group Treatment. J Spec Educ Rehab 2010; 11(1-2):39-52. |
||||
|
||||
Клучни зборови: пелтечење, групен стационарен третман, субјективен стрес, реакции на соговорници |
|
Key words: stuttering, group stationery treatment, subjective stress, co-speakers’ reactions
|
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding Address: |
Јелена ТАДИЌ |
|
Jelena TADIC |
Захумска 40/11 |
|
Zahumska 40/11 |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE