JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 51862
СТАВОВИТЕ И МИСЛЕЊАТА НА РОДИТЕЛИТЕ И СТУДЕНТИТЕ ЗА СЕКСУАЛИОТ РАЗВОЈ,
невработен дефектолог 1 |
|
OPINIONS AND ATTITUDES OF PARENTS AND STUDENTS
Bisera MLADENOVSKA1
|
Примено: 09. 01. 2010 |
|
Received: 09. 01. 2010 |
|
|
|
Вовед |
|
Introduction |
|
|
|
Нормалниот тинејџерски, адолесцентен период го опфаќа развојот кој ние го препознаваме како период на почеток на пубертетот, кој продолжува се додека индивидуата не стане способна за независно функционирање во општеството и се додека не почне да презема комплетна одговорност за своите акции и дела (1). Од почетокот на пубертетот, нормалниот адолесцент учи како да се справува со растечко силните сексуални импулси (2,3). Особеноста на сексуалното однесување на лицата со аутизам условена е, меѓу другото, и со нивната неможност на адекватен начин да ги разберат наглите биолошки промени до кои доаѓа во периодот на пубертет и адолесценција. Во овој период се утврдува и дефинитивната сексуална ориентација. На девојчињата почнуваат да им растат градите, појава на влакнавост на гениталната регија и под пазувите, појава на менструален циклус, додека кај момчињата се јавува: растење во висина, зголемување т.е растење на дланките и стапалата, зголемување на мускулната маса, промена на гласот, појава на брада и влакнавост под пазувите и на пубичната регија, како и растење на машкиот полов орган (2). Личната хигиена, преку секојдневно туширање на вагиналната регија, под пазувите е особено значајна. Kај многу млади луѓе со аутизам овие физички промени за време на пубертетот се многу стресни и конфузни (3,4).
Сексуалноста и учењето, и обете започнуваат од раѓањето. Нашата ефикасност како учител на своето дете, ќе зависи во голема мера од нашата удобност и комфор да разговараме токму на овие прашања за сексуалноста (7).
Kога ја знаете социјалната и емоционалната возраст (С/Е) на вашето дете, тоа претставува показател за неговото однесување, што треба да очекувате од него - социјално и емоционално, дали вашето дете е способно да разбере и аналогно на тоа што треба Вие да го подучувате. Особено е важно да ја знаете С/Е возраст да детето за да можете успешно да го едуцирате. Кога ги знаете овие индикатори тогаш вашето дете е спремно за учење. Време е да го Подучувате, Подучувате, Подучувате!!!! (7,8).
|
|
For the normal teenager, adolescence is the period of development starting with puberty, and continuing until the individual has become capable of functioning independently in society, taking full responsibility for his or her own actions (1). From the beginning of puberty, the normal adolescent has to learn to deal with increasingly strong sexual impulses (2,3). The uniqueness of sexual behavior for persons with autism is conditional inter alia, by their inability to appropriately understand the biological changes that occur during the period of puberty and adolescence. During this period the definite sexual orientation has been determined. Girls begin to have growth spurts, develop breasts, pubic and underarm hair, and have vaginal discharge, and boys have: growth spurts, bigger hands and feet, increased muscle mass, deepened voice, facial and underarm hair, and more hair in the pubic area. Their penis and testicles also develop (2). Good hygiene by taking a shower or bath each day, washing your hair, underarms, and vaginal area is increasingly important. Many young people with autism find the physical changes associated with puberty distressing or confusing (3, 4).
Sexuality and learning both begin at birth. Our effectiveness as a teacher of our child will depend greatly on our comfort to discuss about these sexuality questions (7).
Knowing your child’s social and emotional (S/E) age will tell you why your child behaves the way they do, what to expect from your child socially and emotionally, and what your child is capable of comprehending in regards to what you teach them. It is especially important to know your child’s S/E age so that you can educate succesfuly. Once you’re prepared and you have a good handle on what S/E age your child is at and what your child is capable of learning, it’s time to TEACH, TEACH, TEACH! (7, 8).
|
|
|
|
Како да му ги објаснам промените на детето? |
|
How do I explain the changes |
|
|
|
Најдобар начин кај децата со аутизам за да им се објаснат промените кои настануваат на нивното тело е преку визуелен пат. Социјалната приказна е идеален формат за оваа ситуација. Оваа социјална приказна може да биде индивидуализирана само за одреден адолесцент, и да се пишува за сите одделни промени кои индивидуата треба да ги очекува. Мошне корисен наслов за една социјална приказна може да биде: „Јас растам во маж/жена“. Со цел јасно да се изнесат фактите треба да се користат многу дескриптивни реченици. Во наредниот прилог даваме неколку примери на теми кои што треба да бидат опфатени во социјалните приказни:
» Теми за момчиња
Истражувањата за сексуалното однесување кај аутизмот насочуваат на различност во секуалната експресија. Сексуалната експресија кај лицата со аутизам, може лесно да биде погрешно протолкувана како девијантна. Ваквите погрешни мислења може да доведат до загрозување на целите за интеграција во општеството и нивната нормализација.
Неспособност за мастурбација со цел доживување задоволство; поради некоординираност на движењата лицата со аутизам неможат да доживеат сексуално задоволство. |
|
Given the strength in visual skills for individuals with autism spectrum disorder, the information about body changes in puberty is best given visually. A social story is the ideal format for this. These stories can be personalized for the individual adolescent and a separate social story can be written for each of the body changes the individual can expect. A title such as "I’m growing into a man/woman" can be used.
» Topics for puberty social stories for boys:
Surveys of sexual behavior in autism suggest a variety of behavioral expressions. Sexual expression in individuals with autism may easily be mistaken as deviant. Misunderstanding of behavior, poor social skills, and restrictive community standards for sexual expression may influence socialization and normalization for persons with autism.
Inability to Masturbate to Satisfaction: Persons with autism may wish to masturbate but be unable to coordinate movement to achieve satisfaction or feeling ejaculation/orgasm. |
|
|
|
Сексуална едукација |
|
Sexual education |
|
|
|
Сексуалното однесување на лицата со аутизам треба да се следи и да се насочува од најраното детство преку неформална и формална сексуална едукација. Имајќи во предвид дека многу лица со аутизам не зборуваат, нивната информираност во врска со сексуалноста обично се испитува со помош на слики. Сексуалната едукација треба да биде систематизиран процес кој ќе ги опфаќа следниве делови:
|
|
Sexual education should be monitored and directed from the early childhood through formal and informal sex education. Because of the small possibility of communicating with persons with autism, the best way to educate them is by displaying content through pictures. Sexual education for the persons with autism should include:
|
|
|
|
Сексуална злоупотреба |
|
Sexual Abuse |
|
|
|
Лицата со аутизам претставуваат особено вулнерабилна група лица со хендикеп која е изложена на зголемен ризик од сексуална злоупотреба поради фактот што тие не разбираат што им се случува и притоа неможат да се заштитат себеси, не можат да соопштат на соодветен начин дека се злоупотребени. Лицата со аутизам имаат пријатен физички изглед, и притоа не ги разбирааат основните социјални правила, па дури и помалку им се верува доколку и пријават дека биле сексуално злоупотребувани (4,9). |
|
People with autism spectrum disorder are more vulnerable to sexual abuse and are more likely |
|
|
|
Материјали и методи |
|
Materials and methods |
|
|
|
Цел на истражувањето: е да сe испитаат ставовите и мислењата и родителите на децата со аутизам и студентите-дефектолози и да се добијат информации за сексуалното однесување и половиот идентитет на децата со аутизам.
Испитаниците не се изедначени според пол, возраст и ниво на образование. |
|
Research goal:The aim of this research was to present the attitudes, opinions and views of the parents who have children with autism and of the students about sexual development, behavior, and gender identity for persons with autism spectrum disorder.
The examinees were not equal in gender, age, and level of education. The research was conducted in Skopje for the period August 25, 2009, through September 30, 2009. |
|
|
|
Резултати |
|
Results |
|
|
|
Во истражувањето се опфатени вкупно 94 испитаници кои се поделени во три групи. Првата група ја сочинуваат родители на деца со аутизам. Втората 31 родител на деца со ментална ретардација и третата 32 студенти-дефектолози. Во табела 1 може да се види структурата на испитаниците според пол. |
|
The research included 94 subject divided in three groups. In the first group were included 31 parents of children with autism The second group - 31 parents who have children with mental retardation and and in the third were included 32 students-special educators. In table 1 we can see the gender structure of the examinees. |
Табела 1. Распоред на испитаниците според пол |
|
Table 1. The structure of gender |
Слика 1.Јасна претстава за сексуалноста |
|
Figure 1. Having concept about sexuality |
|
|
|
Од наредната табела можеме да видиме колку децата вклучени во истражувањето имаат познавања од областа на сексуалниот развој, односно дури 83,9% од испитаниците одговориле дека нивните деца со аутизам немаат никакви познавања или пак информации, додека пак околу 32% од децата со ментална ретардација имаат нeкакви познавања од оваа област. Тука се забележува постоење на силна статистички значајна разлика помеѓу двете групи во прилог на децата со ментална ретардација. |
|
From the following table we can see whether the children included in this survey have knowledge about sexual development. 83,9% of the examiners said that their children with autism didn’t have any information’s on this topic, whilst approximately 32% of the children with mental retardation have more information about sexuality than the children with autism and there is a statistically important difference in the answers between the examinees. |
Табела 2. Познавања од областа на сексуалниот развој и сексуалното однесување |
|
Table 2. Knowledge/information that children have about sexuality, sexual behavior and development |
Слика 2.Разговор на родителите со своите деца |
|
Figure 2. Getting information from the parents |
|
|
|
Од табела 3 се гледа од каде испитаниците во најголем дел ги добиваат информациите за сексуалноста, сексуалното однесување, и оттука се забележува дека тие информации најмногу ги добиваат од медиумите, додека лицата со ментална ретардација и од разговорите со своите другари-врсници, но сепак сè yште е голем бројот на децата со аутизам кои не добиваат воопшто информации за сексуалноста и сексуалниот развој. Постои силна статистички значајна разлика во одговорите на испитаниците. |
|
From table 3 shows where the children gained information’s about sexuality and sexual bahaviour and it indicates that most of the information the children obtained from the media, but the children with mental retardation have received knowledge from their friends-peers to. But the number of children with autism that have no knowledge about sexuality is still very high. There is a strong statistically significant difference in the answers between the examinees. |
Табела 3. Добивање информации од други извори |
|
Table 3. Getting information about sexuality form another resources |
Од слика бр. 3 може да се види дека децата со аутизам, според мислењето на родителите, не знаат што претставува сексуална врска или пак сексуално однесување. Тие немаат познавање ниту што е тоа контрацепција, несакана бременост, сексуално преносливи болести. Во контролната група 14 (45%) од родителите изјавиле дека нивните деца со ментална ретардација можеби имаат некои делумни познавања за сексуалните односи и однесување, а додека само 5 (16%) од испитаниците имале доволно информации на оваа тема. Резултатите посочуваат на постоење на силна статистички значајна разлика во одгорорите на испитаниците. |
|
In figure 3, it can be noted that the children with autism spectrum disorder, according to the opinions of parents, do not know what sexual relations or sexual behavior is and have no concept or idea of contraception, unwanted pregnancy, or what sexually transmitted diseases are. In the control group, 14 (45%) of the parents said that their children with mental retardation may have some partial knowledge about sex and sexual behavior and even 5 of the subjects, or 16%, have enough knowledge about this subject. The results indicate that there is a strong statistically important difference in the answers between the examinees. |
Слика 3.Знаење за што се тоа сексуални односи, сексуално однесувањe, контрацепција, полово преносливи болести и несакана бременост |
|
Figure 3. Having a concept or idea of sexual relationships, behavior, contraception, sexually transmitted diseases, unwanted pregnancy |
|
|
|
Табела 4. Сексуално образование во училиштата/институциите |
|
Table 4. Sexual education in the schools/institutions |
На следната слика бр. 4 е прикажана појавата на мастурбацијата. Од направените анализи на одговорите, се забележува непостоење на статистички значајна разлика во присуството на овој вид на сексуално однесување кај двете групи испитаници т.е кај децата со аутизам и кај децата со ментална ретардација. Кај 40,3% од сите деца опфатени во истражувањето, била забележана појава на мастурбација, додека пак 48,4% од субјектите никогаш не пројавиле вакво однесување. |
|
Figure 4 shows the occurrence of masturbation (touching the genitals) among those involved in the survey. From the analysis it may be noted that there is no statistically important difference in the presence i.e. the existence of this type of sexual behavior in children with autism or children with mental retardation. About 40.3% of all children expressed masturbation, and about 48.4% of the children included in the research had never displayed this typed of sexual behavior. |
Слика 4.Појава на мастурбација |
|
Figure 4. Appearance of masturbation |
|
|
|
Табела 5. Едукација на родителите |
|
Table 5. Education/training for parents |
Дискусија |
|
Discussion |
||
|
|
|
||
Согласно поставените цели на истражувањето и врз основа на анализата на резултатите се утврди дека: |
|
According to the aims of this research and from the analysis of the results, it may concluded that persons with autism do not have a clear concept or picture about what sexuality means. This shows the fact that even 83.9% of the parents of children with autism responded negatively to |
||
Заклучок |
|
Conclusion |
||
|
|
|
||
Како резултат на севкупната анализа и обработка на овој проблем можеме да заклучиме дека:
|
|
Based on the results of the research we can conclude that these things are important and necessary:
|
||
|
|
|
||
Citation:Mladenovska B, Trajkovski V. Opinions and Attitudes of Parents and Students for Sexual Development, Sexual Behavior and Gender Identity of Persons with Autism in the Republic of Macedonia. J Spec Educ Rehab 2010; 11(1-2):7-24. |
||||
|
||||
Литература / References |
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE