JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 15949
ПРИДОБИВКИТЕ ОД РАНО ИЗЛОЖУВАЊЕ НА ЗНАКОВНИОТ ЈАЗИК
Љубица ПРИБАНИЌ
Универзитет во Загреб, Хрватска |
|
THE BENEFIT OF EARLY EXPOSURE TO SIGN LANGUAGE
Ljubica PRIBANIKJ
University of Zagreb, Croatia |
||
Примено: 02. 07. 2009 |
|
Received: 02. 07. 2009 |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Раното дијагностицирање и интервенција денес се признаени како неоспорни права на глувите и наглувите деца и нивните семејства. Семејството на глувото дете мора исто така да има пристап до сите информации за општиот развој на нивното дете и до посебни информации за оштетувањето на слухот, можностите за комуникација и лингвистичкиот развој на глувото дете. |
|
Early diagnosis and intervention are now recognized as undeniable rights of deaf and hard-of-hearing children and their families. The deaf child’s family must have the opportunity to socialize with deaf children and deaf adults. The deaf child’s family must also have access to all the information on the general development of their child, and to special information on hearing impairment, communication options and linguistic development of the deaf child. |
||
Културолошкиот пристап кон глувоста ги нагласува трите неопходни компоненти во развојот на глувото дете: 1. стимулирање на рана комуникација користејќи природен знаковен јазик во семејството и интеракција со глувата заедница; 2. двојазично/бикултурно образование и 3. обезбедување права на глувото дете за користење на услуги на висококвалитетни преведувачи во текот на нивното образование од градинка до универзитет. Овој нов поглед на феноменологијата на глувоста значи дека средината треба да се промени за да се задоволат потребите на глувото лице, а не спротивно. |
|
The cultural approach to deafness emphasizes three necessary components in the development of a deaf child: 1. stimulating early communication using natural sign language within the family and interacting with the Deaf community; 2. bilingual / bicultural education and 3. ensuring deaf persons’ rights to enjoy the services of high quality interpreters throughout their education from kindergarten to university. This new view of the phenomenology of deafness means that the environment needs to be changed in order to meet the deaf person’s needs, not the contrary. |
||
|
|
|
||
Citation:Pribanikj Lj, Milkovikj M. The Benefit of Early Exposure to Sign Language. J Spec Educ Rehab 2009; 10(3-4):28-39. |
||||
|
||||
Клучни зборови: знаковен јазик, културолошки пристап, комуникација помеѓу глуво/со здрав слух дете и мајка |
|
Key words: sign language, cultural approach, deaf/hearing mother - infant communication
|
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding Address: |
Љубица ПРИБАНИЌ |
|
Ljubica PRIBANIKJ |
Универзитет во Загреб |
|
University of Zagreb |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE