JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 13994
ПСИХОЛОШКА ЕВАЛУАЦИЈА И ТРЕТМАН НА ДЕТЕ СО ХИПЕРКИНЕТИЧКО НАРУШУВАЊЕ – ПРИКАЗ НА СЛУЧАЈ
Институт за здравствена заштита на децата и младите на Војводина, Нови Сад, Србија |
|
PSYCHOLOGICAL EVALUATION AND TREATMENT OF A CHILD WITH HYPERKINETIC DISORDER – CASE REPORT
Tatjana KRSTIKJ1 Olja DUKIKJ2
Institute for Child and Youth Health Care |
||
Примено: 12. 09. 2009 |
|
Received: 12. 09. 2009 |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
|
|
|
||
Хиперкинетичките нарушувања се јавуваат рано во развојот на детето и се карактеризираат со нарушено внимание и хиперактивност во различни средини. Немир во опасни ситуации и дезинхибиција во општествената средина со импулсивно кршење на општествените правила, исто така се често присутни. Иако нарушувањето е концептуализирано како примарно биолошко, потребен е исто така психолошки третман. Психодијагностички и анамнестични наоди се користат како основа за планирањето на третманот. Во однос на индивидуалните разлики помеѓу децата со хиперкинетичко нарушување, точната проценка е круцијална за да се задоволат барањата за успешен индивидуализиран третман со користење на различни опции за третман. Потребна е соработка со родителите и наставниците. |
|
Hyperkinetic disorders occur early in child development and are characterized by disturbed attention and hyperactivity displayed in various environments. Restlessness in dangerous situations and desinhibition in social settings with impulsive violation of social rules, are also commonly present. Although the disorder is conceptualized as being primarily biological, psychological treatment is also needed. Psycho diagnostic and anamnestic findings are used as a basis for treatment planning. With regard to the individual differences between children with hyperkinetic disorder, accurate assessment is crucial in order to meet the requirements for successful individualized treatment using different treatment options. Cooperation with parents and teachers is necessary. |
||
|
|
|
||
Citation:Krstikj T, Dukikj O. Psychological Evaluation and Treatment of a Child With Hyperkinetic Disorder – Case Report. J Spec Educ Rehab 2009; 10(3-4):122-128. |
||||
|
||||
Клучни зборови: хиперкинетичко нарушување, психолошка евалуација, психотерапија, мултимодален пристап |
|
Key words: hyperkinetic disorder, psychological evaluation, psychotherapy, multimodal approach |
||
|
|
|
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding Address: |
||
Татјана КРСТИЌ |
|
Aneta Hristova |
||
Институт за здравствена заштита на децата и младите на Војводина |
|
Institute for Child and Youth Health Care |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE