JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 16237
АФАЗИЈА И МЕНИНГОЕНЦЕФАЛИТИС – СТУДИЈА НА СЛУЧАЈ
Ана ЛЕКО,
Универзитет во Загреб |
|
APHASIA AND MENINGOENCEPHALITIS – A CASE STUDY
Ana LEKO,
University of Zagreb |
Примено: 15. 09. 2009 |
|
Received: 15. 09. 2009 |
Вовед |
|
Introduction |
|
|
|
Афазијата предизвикана од менингоенцефалитис е многу ретка. Освен јазикот, читањето и пишувањето имаат многу важно место во сечиј живот во нашето секојдневно високо техничко општество. Луѓето стануваат свесни за оваа важност кога ќе се соочат со проблеми со техниките на читање и пишување. |
|
Aphasia caused by meningoencephalitis is very rare. Apart from the language, reading and writing have very important place in everyone’s life in our daily highly technical society. People become aware of this importance when they start to have problems with reading and writing skills. |
|
|
|
Приказ на случајот |
|
Case report |
|
|
|
Учесник |
|
Participant |
Џ.К., 26 годишно деснорако момче, студент со медицинска историја на менингоенцефалитис, беше предмет на ова истражување. Тој помина четири месеци во болница за инфективни болести. После тоа тој беше преместен во специјална болница за медицинска рехабилитација каде остана 4 месеци. |
|
JK, a 26-year-old, right handed male student with a medical history of meningoencephalitis was the subject of the current study. He spent four months in Hospital for Infective disease. After that he was transferred to Special hospital for medical rehabilitation where he stayed for 4 months. |
|
|
|
Резултати |
|
Results |
|
|
|
ЏК постигна подобри резултати во третата проценка во сите анализирани варијабли, освен една варијабла - Препознавање на зборови (табела 1). Во втората проценка Џ.К. имаше 27 замени, 7 пропусти и 6 додатоци, додека во третата проценка тој имаше 3 замени и 2 додатока без пропусти, но тој направи една вербална парафазија. |
|
JK obtained better results in the third assessment in all the analysed variables, except one variable Word Recognition (Table 1). In the second assessment JK had twenty seven substitutions, seven omissions and six additions, while in the third assessment he had three substitutions and two additions without omissions, but he made one verbal paraphasia. |
|
|
|
Табела 1. Резултати од точните одговори во втората и третата проценка |
|
Table 1. Results of the correct answers in the second and third assessment |
|
Пример 1. Втора проценка |
|
Example 1. Second assessment |
Пример 2. Трета проценка |
|
Example 2. Third assessment |
Пример 3. Втора проценка |
|
Example 3. Second assessment |
Пример 4. Трета проценка |
|
Example 4. Third assessment |
Пример 5. Втора проценка |
|
Example 5. Second assessment |
Пример 6. Трета проценка |
|
Example 6. Third assessment |
||
|
|
|
||
Дискусија и заклучок |
|
Discussion and conclusion |
||
|
|
|
||
За време на третата проценка Џ.К. често самиот забележуваше грешка додека го спелуваше истиот збор неколкупати. Тоа беше негов начин на самоконтрола и тој исто така се обиде да ги корегира грешките на тој начин. Многу често овие корекции резултираа со додавање на букви, замени и пропусти. Според добиените резултати и прикажаните грешки може да заклучиме дека нашиот испитаник веројатно имаше графемичко тампон-нарушување. |
|
During the third assessment, JK often noticed an error himself while he was spelling the same word for a few times. It was his way of self-control and he also tried to correct errors in that way. Most often, these corrections resulted with letter additions, substitutions and omissions. According to the obtained results and presented errors we may conclude that our examinee probably has Graphemic Buffer Impairment. |
||
|
|
|
||
Citation:Leko A, Prizl Jakovac T. Aphasia and Meningoencephalitis – a Case Study. J Spec Educ Rehab 2009; 10(3-4):103-109. |
||||
|
||||
Литература / References |
|
|
||
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE