JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 8123
СИНТАКСИЧКИТЕ СПОСОБНОСТИ НА ДЕВОЈЧЕ СО ВИЛИЈАМСОВ СИНДРОМ
Диана АРАПОВИЌ1, ВишнаПРАЊИЌ2
Едукациски и рехабилитациски факултет1 |
|
THE SYNTACTICAL ABILITY OF A YOUNG GIRL WITH WILLIAMS SYNDROME
Diana ARAPOVIKJ 1, Vishnja PRANJIKJ 2
Faculty of Education and Rehabilitation Sciences1 |
||
|
|
|
||
|
|
UDK: 376.36-055.25 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Ова истражување е изведено на девојче со Вилијамсов синдром, чија синтаксичка способност е тестирана во текот на 22 месеци, од возраст на 9 години и 3 месеци до 11 години и 1 месец. Претпоставката беше дека девојчето со Вилијамсов синдром ќе има помала синтаксичка способност од децата со нормален развој, но слична на децата со специфично јазично оштетување (СЈО) и дека во својот говор таа ќе постигне подобри резултати во финалното тестирање. Синтаксата е анализирана врз основа на фундаментална варијабла на повторување реченици, која се состои од пет подваријабли: буквално повторување реченици, повторување реченици со испуштање зборови, неграматичко повторување на реченици, реченици со изменета содржина, реченици кои не се повторуваат. Констатирана е разлика меѓу синтаксичката способност на девојчето со Вилијамсов синдром и децата со специфично јазично оштетување. Исто така, при финалното тестирање девојчето постигна подобри резултати отколку при првичното тестирање. |
|
This research was carried out on a young girl with Williams syndrome, whose syntactical ability was tested longitudinally over a period of 22 months, from age 9 years and 3 months to 11 years and 1 month. The assumption was that the girl with Williams syndrome would have poorer syntactical ability than children with regular development, but similar to children with specific language impairment (SLI) and that in all tasks she would achieve better results in the final testing. Syntax was analyzed on the basis of the fundamental variable of repeating sentences, which consisted of five sub-variables: literal repetition of sentences, sentences repeated with omissions, ungrammatical repetition of sentences, sentences with altered content, sentences not repeated. A statistical difference was found between the syntactical ability of the girl with Williams’ syndrome and children with normal development in all tested sub-variables, and her results were the same as in children with specific language impairment. Moreover, in the final testing the girl achieved better results than in the initial test. |
||
|
|
|
||
Citation:Arapovikj D, Pranjikj V. The Syntactical Ability of a Young Girl with Williams Syndrome. J Spec Educ Rehab 2008; 9(1-2):29-40. |
||||
|
||||
Клучни зборови: Вилијамсов синдром, синтаксичка способност, специфично јазично оштетување |
|
Key words: Williams’ syndrome, syntactical ability, specific language impairment |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Диана АРАПОВИЌ |
|
Diana ARAPOVIKJ |
||
Едукациски и рехабилитациски факултет |
|
Faculty of Education and Rehabilitation Sciences |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE