JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 12683
НИВОТО НА РАЗВОЈОТ НА МИСЛОВНИТЕ ОПЕРАЦИИ КАЈ ДЕЦАТА СО ГОВОРНИ ТЕШКОТИИ
Силвана ФИЛИПОВА 1
Завод за рехабилитација на слух, говор и глас - Скопје1
Завод за психофизиолошки нарушувања и говорна патологија „Проф. др. Цветко Брајовиќ“ - Београд |
|
DEVELOPMENTAL LEVEL OF THINKING OPERATIONS AT CHILDREN WITH SPEECH IMPAIRMENTS
Silvana FILIPOVA 1
Institute for Rehabilitation of Speech, Voice and Hearing – Skopje1 |
||
|
|
|||
Резиме |
|
Abstract |
||
Сознајниот процес не е резултат на едноставно акумулирање на перцептивните податоци, моторните акции, вербалните описи и интелигенцијата која ги средува сите тие податоци. ,,За да ги спознае објектите, субјектот треба да дејствува на нив, според тоа и да ги трансформира. Почнувајќи од најелементарните сензомоторни акции до најфините интелектуални операции (формалнологичките) кои сè уште се акции, но интериоризирани и извршувани во мислите, сознавањето е постојано поврзано со акциите или операциите, значи со трансформациите“ (1). |
|
Simple accumulation of perceptive data, motor actions, verbal descriptions and intelligence that manages previously mentioned is not due to cognitive processes. “In order to get familiar with the objects, the subject has to act on them, which means transform them. Starting from the elementary sensory-motor actions, until the finest intellectual operations (formal-logic), which are actions yet, but interiorized and executed in the thoughts, cognition is continuously related to actions and operations, e.g. transformations (1). |
||
Предоперационален стадиум кој започнува од крајот на втората година, се одликува со образување на семиотички средства, образување ориентирани функции и квалитативни идентитети и кој завршува до 7-8-та година. |
|
Pre-operational period - which begins at the end of age of two, characterizes itself with forming of semiotic tools, oriented functions and qualitative identities which ends at the age of 7-8. |
||
|
|
|
||
Citation:Filipova S, Popovska A, Shoster D, Gjurchinovska L. Developmental Level of Thinking Operations at Children with Speech Impairments. J Spec Educ Rehab 2008; 9(3-4):39-50. |
||||
|
||||
Клучни зборови: мисловни операции, конзервација, класификација, серијација, кореспонденција на две низи, говорни тешкотии. |
|
Key words: thinking operations, conservation, classification, serrations, corresponding of two lines, speech disabilities. |
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Coresponding Address: |
Ана ПОПОСКА |
|
Ana POPOSKA |
Завод за рехабилитација |
|
Institution for rehabilitation of speech, |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE