JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 20716
УЛОГАТА НА ДЕФЕКТОЛОГОТ ВО ПРОЦЕСОТ НА ИНКЛУЗИЈА ВО РЕДОВНИТЕ ОСНОВНИ УЧИЛИШТА
Филозофски факултет |
|
THE ROLE OF THE SPECIAL TEACHER IN THE PROCESS OF INCLUSION IN THE REGULAR PRIMARY SCHOOLS
Faculty of Philosophy |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Престои голема одговорност и обврска од дефектологот и целиот стручен тим кои треба да го води инклузивниот процес, зато што проблемот на едукација на учениците со посебни образовни потреби е сериозен, бара темелен пристап, постојана стручна помош, тимска работа, континуирано усовршување на тимот, наставниците и на дефектолозите. Треба континуирано да почнеме да ги припремаме дефектолозите за работа во редовните основни училишта. Таа припрема треба да биде директна подршка во практиката, одржување на работилници и семинари, размена на мислења и развивање на понатамошни стратегии за унапредување на инклузивниот процес. Дефектологот во текот на едукацијата на учениците со посебни образовни потреби има задача да реализира повеќе активности: подготовка на учениците, проценка на психомоторен развој, евалуација на постигнатите резултати кај учениците, прилагодување на програмските содржини за работа, индивидуална работа, помош на наставникот и сл. Од голема важност секако претставува соработката на целиот стручен тим во инклузивниот процес и работата со родителите. |
|
The responsibilities and obligations of the special educators and the professional team that have to perform the process of inclusion is of a great importance, due to the fact that the education of children with special education needs is a serious issue which requires comprahensive approach, constant professional assistance, team work, contionuous in-service team training, as well as teacher and special educator training. Special educators should be trained for working in the regular schools. The training has to be carried out through direct support in practice, workshops and seminars, exchange of attitudes and development of further strategies for improvement of the process of inclusion. The special teacher, while teaching children with special education needs, has to realize a lot of activities such as: students’ preparation, assessment of the psychomotor development, evaluation of the students’ achieved results, adaptation of the curricula, individual work, assistance to the mainstream teachers etc. Thus, the cooperation between the professional team and the parents is very important in the process of inclusion. |
||
Citation:Ajdinski G. The Role of the Special Teacher in the Process of Inclusion in the Regular Primary Schools. J Spec Educ Rehab 2007; 8(1-2):5-14. |
||||
|
||||
Клучни зборови: Инклузија, инклузивен процес, интеграција, ученици со посебни образовни потреби, развојни проблеми, едукација, индивидуална работа, проценка на психомоторен развој, стручен тим, наставни програми. |
|
Key words: Inclusion, inclusive process, integration, students with special education needs, developmental problems, education, individual work, assessment of psychomotor development, professional team, curricula. |
||
|
|
|
||
Адреса за сепаратите: |
|
Address requests for reprint to: |
||
Горан АЈДИНСКИ |
|
Goran AJDINSKI |
||
Универзитет „Св. Кирил и Методиј” |
|
University "St. Cyril and Methodius"
Institute of Special Education and Rehabilitation |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE