JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 13876
ПРОЦЕСОТ НА ОДДЕЛУВАЊЕ И ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЈА КАКО ФАКТОР НА РИЗИК ВО ПСИХОСОЦИЈАЛНИОТ РАЗВОЈ НА ЛИЦАТА СО ФИЗИЧКА ПОПРЕЧЕНОСТ
Симона Р. ОЖЕК
Центар за едукација и рехабилитација на физички хендикепирани деца и младинци Камник, Словенија |
|
THE PROCESS OF SEPARATION AND INDIVIDUATION AS THE RISK FACTOR IN PSYCHOSOCIAL DEVELOPMENT OF PERSONS WITH PHYSICAL DISABILITIES
Simona R. OZHEK
Centre for Education and Rehabilitation of Physically Handicapped Children and Adolescents Kamnik, Slovenia |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Процесот на одделување и индивидуализација е развоен психолошки процес, кој се случува во различни фази од детскиот развој во првите три години од животот. Овие фази ги вклучуваат нормалната аутистичка фаза, нормалната симбиотска фаза, фазата на одделување-индивидуализација (со потфазите диференцијација, практикување и повторен приод, на пат кон постојаност на предметите) и конечното одделување и психолошкото раѓање на човековото дете. Непречената транзиција низ развојните фази води кон воспоставување на психолошката структура на човековото младенче, што значи дека тоа достигнува автономија и независност, т.е. станува индивидуа. За децата кои се родени со физичка попреченост, а ги зачувале своите интелектуални капацитети (т.е. кај мозочната парализа, мускулната дистрофија итн.), исполнувањето на процесот е загрозено, бидејќи нивниот развој е заглавен во нормалната симбиотска фаза заради два вида фактори. Првата група презентира фактори за физичка попреченост (т.е. неспособност да се движи, стекнува независни искуства, и затоа-немоќ да се оддели од Предметот), додека втората група ги претставува реакциите на овој застој (т.е. претераната заштита која понатаму ги спречува обидите да се оддели од Предметот).
Клучни зборови: процес на одделување и индивидуализација, деца и младинци со физичка попреченост, развој на психолошката структура, независност и автономија.
|
|
The process of separation and individuation is a developmental psychological process, which takes place at various phases of child development within his first three years of life. These phases include the Normal Autistic Phase, the Normal Symbiotic Phase, the Separation-Individuation Phase (with sub-phases Differentiation, Practicing and Rapprochement, On the Way to Object Constancy) and the Final Separation and Psychological Birth of the Human Infant. Undisturbed transition through the developmental phases leads to the establishment of psychological structure in the human infant, which means that he reaches autonomy and independence, thus becoming an individual. For children which were born with physical disabilities and have their intellectual capacities preserved (i.e. in cerebral palsy, muscular dystrophy etc.), the fulfilment of this process is endangered, because their development was stuck at the Normal Symbiotic Phase due to two types of factors. The first group represents factors of physical disability (i.e. impossibility to move, obtain independent experiences and, consequently, the inability to detach from the Object), while the second group represents reactions to this hindrance (i.e. overprotection, which further thwarts attempts to detach from the Object).
Key words: the process of separation and individuation, children and youths with physical disabilities, development of psychological structure, independence and autonomy. |
||
Citation:Ozhek RS. The Process of Separation and Individuation as the Risk Factor in Psychosocial Development of Persons with Physical Disabilities. J Spec Educ Rehab 2007; 8(1-2):33-41. |
||||
|
||||
Адреса за сепаратите: |
|
Address requests for reprint to: |
||
Симона Р. ОЖЕК |
|
Simona R. OŽEK |
||
Мошкричева 34 1000 Љубљана, Словенија e-mail: simona.ozek@guest.arnes.si |
|
Moškričeva 34 1000 Ljubljana, Slovenia e-mail: simona.ozek@guest.arnes.si |
||
|
|
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE