JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 7358
ПРОГРАМСКА СТРУКТУРА НА ОСНОВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА УЧЕНИЦИTE СО МОТОРНИ Факултет за специјална едукација и рехабилитација, Белград, Србија |
THE CURRICULUMS OF THE ELEMENTARY EDUCATION FOR STUDENTS WITH MOTOR DISABILITIES
|
|||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Образованието на учениците со моторни попречености претставува една од важните детерминанти на нивната понатамошна успешност во животот. Со самото образование, меѓу другото, ги подготвуваме за квалитетен и самостоен живот. Основното образование, односно почетното ниво на школување, е еден од условите кој подоцна ќе им овозможи професионално оспособување и интеграција во општествената средина. Учениците со моторни попречености, во однос на другите способности и можности на основното училиште, образование и воспитание добиваат врз основа на два наставни плана и програми: редовен и специјален (изменет и модифициран). Без оглед на организираната форма на образование и видот на наставниот план и програма, целта и задачите на програмата на основното образование се исти за сите ученици. Со основното и средното образование настојуваме да ги подготвиме сите ученици за заеднички живот и работа во иста општествена средина. |
|
The education of the students with motor disorders presents one of the most important determinants of their further success in life. By educating them, among other things, we prepare them for more qualitative and independent life. The elementary education, as the first or the initial level of education, is also one of the conditions that will enable them professional qualification and the integration in the society. Regarding their other abilities and possibilities, the students with motor disorders acquire elementary education by two types of curriculum: regular and special (changed and modified). Regardless of the organizational form of education and the type of curriculum, the goals and tasks of the programs of the elementary education are the same for all the students. Within elementary and the secondary education we insist on preparing all the students for life and work in the same community. |
||
|
|
|
||
|
||||
Citation:Chukikj R, Odovikj G, Eminovikj F. The Curriculums of the Elementary Education for Students with Motor Disabilities. J Spec Educ Rehab 2007; 8(1-2):71-89. |
||||
|
||||
Клучни зборови: наставна програма на основното образование, воспитно-образовна работа, ученици со моторни попречености. |
|
Key words: the elementary curriculum, educational work, the students with motor disorders. |
||
|
|
|
||
Adresa za separatite: |
|
Address requests for reprint to: |
||
Фадиљ ЕМИНОВИЌ |
|
Fadilj EMINOVIKJ |
||
Универзитет во Белград Факултет за специјална едукација и рехабилитација
Високог Стевана 2 |
|
Belgrade University The Faculty for Special Education and Rehabilitation
Visokog Stevana 2 |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE