JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 9541
ПРОЦЕНКА НА ВИЗУЕЛНАТА ПЕРЦЕПЦИЈА КАЈ УЧЕНИЦИТЕ СО ПОСЕБНИ ОБРАЗОВНИ ПОТРЕБИ
Наташа ЧИЧЕВСКА-ЈОВАНОВА
Филозофски факултет |
|
ASSESSMENT OF VISUAL PERCEPTION IN STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Natasha CHICHEVSKA-JOVANOVA
Faculty of Philosophy |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Во овој труд се презентирани сознанијата добиени од проценката на визуелната перцепција кај учениците со посебни образовни потреби. Во истражувањето беа опфатени вкупно 85 ученици со посебни образовни потреби, и тоа: 20 со оштетен вид, 20 ученици со церебрална парализа и 45 ученици со лесна ментална ретардација. За проценка на визуелната перцепција го користевме MVPT-R (Motor-freevisualperceptiontest-revised) тест. Истражувачките податоци покажуваат дека учениците имаат статистички помала визуелно перцeптивната возраст отколку што индицира нивната хронолошката возраст. |
|
This article presents the results acquired from the assessment of the visual perception in students with special educational needs. The research covered in total 85 students, out of which 20 with visual impairment, 45 with mild mental retardation and 20 with cerebral palsy. To assess the visual perception we have used the MVPT-R (Motor-free visual perception test-revised). The research data shows that the students have statistically lower visual perceptive age than their chronological age indicates. |
||
|
|
|
||
Citation:Chichevska-Jovanova N, Dimitrova-Radojichikj D. Assessment of Visual Perception in Students with Special Educational Needs. J Spec Educ Rehab 2007; 8(3-4):59-66. |
||||
|
||||
Клучни зборови: ученици со посебни образовни потреби, визуелна перцепција. |
|
Key words: students with special educational needs, visual perception. |
Адреса за сепаратите: |
|
Address requests for reprint to: |
Наташа ЧИЧЕВСКА-ЈОВАНОВА |
|
Natasa CHICHEVSKA-JOVANOVA |
Универзитет „Св. Кирил и Методиј” |
|
University "St. Cyril and Methodius" |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE