JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 10458
ВАЛДОРФ ПЕДАГОГИЈАТА И ДЕЦАТА
Лена ДАМОВСКА
Филозофски факултет Скопје, Македонија |
|
THE WALDORF PEDAGOGY AND CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATION NEEDS
Lena DAMOVSKA
Faculty of Philosophy Skopje, Macedonia |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Рудолф Штајнер, идејниот творец на Валдорфската педагогија, во првата половина на 20 век, со отворање на првата Валдорфска школа во 1919 година, пред научната јавност ја претстави сопствената филозофија на воспитание, преку еден целосно заокружен воспитно-образовен систем за децата од предучилишно, основно и средно образование. Во изминатиов период, с# до денес, овој по многу нешта оригинален воспитно-образовен модел, успешно се етаблира и применува во голем број земји на светот. Во рамките на Валдорф-педагогијата, на децата со посебни образовни потреби им се посветува особено внимание, со максимално почитување на специфичностите што произлегуваат од потребите кај конкретна категорија деца. |
|
In the first half of the 20th century, with the opening of the first Waldorf School in 1919, Rudolph Steiner who is the ideological creator of the Waldorf pedagogy presented his own philosophy of education before the scholars. This was done by presenting a complete educational system designed for preschool, elementary school and high school children. To date, this educational model that is thought to be original by many of its characteristics, is successfully established and being practiced in many countries throughout the world. Within the framework of the Waldorf Pedagogy, children with special education needs are given the required attention and particularities that result from the needs of a concrete category of children are being respected. |
||
|
|
|
||
Citation:Damovska L. The Waldorf - Pedagogy and Children with Special Needs. J Spec Educ Rehab 2005; 6(1-2):35-42. |
||||
|
||||
Клучни зборови: Валдорф-педагогија, воспитание и образование, антропозофија, евритмија, деца со посебни образовни потреби |
|
Key words: Waldorf pedagogy, education, anthroposophy, eurythmia, children with special education needs. |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding Address: |
||
Лена ДАМОВСКА |
|
Lena DAMOVSKA |
||
Универзитет "Св. Кирил и Методиј# |
|
“Ss Cyril and Methodius” University |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE