JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 8362
ГЛАСОВЕН РАЗВОЈ КАКО ГЛАВЕН ПРЕДУСЛОВ КАЈ РАНОТО СТЕКНУВАЊЕ СПОСОБНОСТ ЗА ЈАЗИК И ГОВОР
Компаративни истражувања и анализи кај деца со нормален слух и кај деца со нарушен слух
Мариан ХОЛМ 1 Nägeleseestrasse 30, D – 79102 Freiburg 2 Германија |
|
VOCAL DEVELOPMENT AS A MAIN CONDITION IN EARLY SPEECH
Comparative observations and analyses of children with normal hearing and children with hearing impairment
Marianne HOLM 1 Laufener Strasse 15, D - 79114 Freiburg 1 Nägeleseestrasse 30, D – 79102 Freiburg 2 Germany |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Целта на ова истражување е очигледен позитивен гласовен развој кај предговорните глуви деца, кои биле подложени на кохлеарен имплант на рана возраст. Прикажаното испитување ги споредува гласовните говорни искази од три деца со пречки во слухот и две деца со нормален слух на возраст од 10 месеци до 5 години. Споредбата на случајните гласовни искази беше спроведени со сонаграмски анализи. Спознавањето на соспствениот глас и туѓите гласови е основен предуслов за континуиран развој на детскиот глас од плач до говор. Во овој развој посебна важна улога играат супрасегменталните фактори како ритмика, динамика и мелодика. |
|
The objective of this research is the evident positive vocal development in pre-lingual deaf children, who underwent a Cochlea Implantation in early age. The presented research compares the vocal speech expressions of three hearing impaired children and two children with normal hearing from 10 months to 5 years. Comparisons of the spontaneous vocal expressions were conducted by sonagraphic analyses. The awareness of the own voice as well as the voices of others is essential for the child’s continuous vocal development from crying to speech. Supra-segmental factors, such as rhythm, dynamics and melody play a very important role in this development. |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Citation:Holm M, Frischmuth S. Vocal Development as a Main Condition in Early Speech and Language Acquisition. J Spec Educ Rehab 2005; 6(1-2):91-98. |
||||
Клучни зборови: глас, развој, говор, јазик
|
Key words: vocal, development, speech, language
|
|||
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding Address: |
||
Мариан ХОЛМ |
|
Marianne HOLM |
||
Paedaudiological speech therapist |
|
Paedaudiological speech therapist |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE