JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 7633
ПРОЦЕНКА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА НА ФУНКЦИОНАЛНИОТ ВИД КАЈ СЛАБОВИДНИТЕ ДЕЦА
Даниела ДИМИТРОВА-РАДОЈЧИЌ
Филозофски факултет |
| ASSESSMENT AND REHABILITATION OF FUNCTIONAL VISION IN LOW VISION CHILDREN
Daniela DIMITROVA-RADOJCHIKJ
Faculty of Philosophy |
|
|
|
Даниела Димитрова-Радојчиќ ја одбрани својата докторска дисертација на 23.01.2007 година на Институтот за дефектологија при Филозофскиот факултет Универзитет „Св. Кирил и Методиј“-Скопје пред комисијата во состав: проф. д-р Владимир Радулов, проф. д-р Ристо Петров, проф. д-р Љупчо Ајдински, проф. д-р Горан Ајдински и проф. д-р Зора Јачова. |
| Daniela Dimitrova-Radojcikj defended her doctoral thesis on January 23th, 2007 at the Institute for Special Education and Rehabilitation at the Faculty of Philosophy, University “Ss Cyril and Methodius”-Skopje before the commission cosisted of: Prof. Dr. Vladimir Radulov, Prof. Dr. Risto Petrov, Prof. Dr. Ljupcho Ajdinski, Prof. Dr. Goran Ajdinski and Prof. Dr. Zora Jachova. |
|
|
|
Резиме |
| Abstract |
Слабовидните ученици и учениците со мал остаток на вид се личности кои гледаат, па затоа треба да им помогнеме тие да мислат и да се однесуваат како индивидуи коишто гледаат. Првото објавено истражување за можноста за подобрување на функционалниот вид кај децата со сериозни оштетувања на видот со помош на планирана програма за учење е објавена од страна на Barraga во 1964 година. Базичните идеи произлегуваа од многу дисциплини, како што е на пример перцептивната психологија, теоријата за учење, медицината и едукацијата. Синтетизирањето на овие идеи доведоа до концептуализација на можноста за развој на визуелната перцепција кај децата со визуелно оштетување. |
| The low vision students and practically blind students are seeing persons. We must help them to think and behave as individuals who see. Barraga published the first research findings documenting that visual efficiency could indeed be improved in children with seriously impaired vision through a planned learning program in 1964. Basic facts were organized from many disciplines, such as perceptual psychology, learning theory, medicine, and education. Synthesis of these ideas led to conceptualization of the possibility of a process of visual perceptual development in low vision children. |
|
|
|
Адреса за сепаратите: |
| Address requests for reprint to: |
Даниела ДИМИТРОВА-РАДОЈЧИЌ |
| Daniela DIMITROVA-RADOJCHIKJ |
Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ Филозофски факултет Институт за дефектологија Бул. Крсте Мисирков бб 1000 Скопје, Република Македонија |
| “Ss Cyril and Methodius” |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE