JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 56604
СПРОВЕДУВАЊЕ НА ИНТЕГРАЦИЈАТА НА ДЕЦАТА СО ПОСЕБНИ ОБРАЗОВНИ ПОТРЕБИ ВО РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА
Љупчо АЈДИНСКИ
Филозофски факултет Скопје, Македонија |
|
REALIZATION OF INTEGRATION OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS EDUCATION IN THE REPUBLIC OF MACEDONIA
Ljupcho AJDINSKI
Skopje, Macedonia |
Во периодот на организираниот пристап, во трудот се изнесени сите активности во создавањето предуслови за успешна интеграција (изведување различни проекти за интеграцијата, раната интервенција, деинституционализацијата, вонинституционалното згрижување и др). |
|
During the period of organizational approach, the paper includes all the activities in creation of preconditions for successful integration (realization of different projects for integration, early intervention, deinstitutionalization, non-institutional care and so on). |
|
||
|
||
|
|
|
А) ДЕФИНИЦИИ ДАДЕНИ |
|
A) DEFINITIONS GIVEN |
Од многубројните дефиниции ќе спомнеме само неколку:
Фурнбул и Султа-1979: Според нив, интеграцијата претставува одење кон нови интегративни облици, а не укинување на старите. (3) |
|
Among numerous definitions, we will mention some:
Furnbul and Sulta-1979: According to them, the integration means walking towards new integrative forms and not revoking the old ones. (3) |
|
|
|
Б) ДЕФИНИЦИИ ВО МЕЃУНАРОДНИТЕ |
|
B) DEFINITIONS IN INTERNATIONAL |
Во Стандардните правила за изедначување на можностите на инвалидните лица (1993) (Правило број 6) е наведено:
Во извештајот на УНЕСКО од Саламанка за специјалното образование (1994), покрај другото, се наведува:
Ваквата ориентација наметнува голем број алтернативни модели за интеграција на ваквите деца, што се препорачуваат и нудат во стручната литература, а голем дел од нив се применуваат во определени земји во светот, како што се: американскиот, британскиот, германскиот, италијанскиот, шведскиот, словенечкиот, хрватскиот, македонскиот и други модели. |
|
In the Standard rules for equalization of possibilities of people with disabilities (1993) (Rule 6) is stated:
In UNESCO Report from Salamanca on special needs education (1994) besides other things is stated:
This kind of orientation imposes a great number of alternative models of integration of these children, suggested in the professional literature a great number of them are applied in certain countries in the world, such as: American, British, German, Italian, Swedish, Slovenian, Croatia, Macedonian and other models. |
|
|
|
ИСКУСТВАТА ВО РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА ВО ИНТЕГРАТИВНИТЕ ПРОЦЕСИ, СПРОВЕДЕНИ НИЗ ЦЕЛОКУПНИОТ СИСТЕМ НА РЕХАБИЛИТАЦИЈАТА |
|
THE EXPERIENCES IN THE REPUBLIC OF MACEDONIA |
|
|
|
1. ИНТЕГРАТИВНИ АКТИВНОСТИ |
|
1. INTEGRATIVE ACTIVITIES BEFORE |
|
|
|
а) Во Клиничкиот дел од системот на рехабилитацијата |
|
a) In the clinical part of the system of rehabilitation |
Во периодот меѓу 70-те и 80-те години од минатиот век настанаа прогресивни движења и промени во детекцијата, дијагностиката и третманот. Се "избришаа# колку што е можно "сегрегативните# обележја (термините: категоризација, решенија, печати и сл.). |
|
Progressive movements and changes in detection, diagnostics and treatment occurred in 70’s and 80’s of the last century. Elements of “segregation” were excluded, terms such as: categorization, decisions, seals and so on. |
|
|
|
б) Во Едукативниот дел од системот на рехабилитацијата |
|
b) In the Educational part |
Првите интегративни активности во образованието се случија меѓу 50-те и 70-те години од минатиот век со отворањето на специјалните одделенија за деца со лесна психичка попреченост при редовните училишта за основно образование, кои работат до |
|
The first integrative activities in education happened between 50’s and 70’s of the last century with establishing of special classes for children with easy psychical disabilities at regular schools for primary education, |
|
|
|
в) Во Социо-економскиот дел од |
|
c) In socio-economic part |
Значителен број од слабовидните и слепите лица и нешто помал број од наглувите и глувите лица, како и од телесно инвалидните лица, што завршуваа средни, виши и високи училишта, се вработуваа на интелектуални работни занимања како и другите лица. |
|
A significant number of people with poor vision or blind and fewer hard-of-hearing and deaf people, as well as people with physical disabilities, who finished secondary, high or higher schools, were employed at intellectual occupations as other people. |
2. ИНТЕГРАТИВНИ АКТИВНОСТИ |
|
2. INTEGRATIVE ACTIVITIES AFTER |
а) Самоиницијативни активности |
|
a) Self-initiative activities |
По прифаќањето на меѓународните документи во прво време се отпочна со неорганизирано и стихијно интегрирање и откога тоа се согледа, на овој интегративен процес отпочна да му се пристапува стручно и организирано. |
|
After adopting international documents, at the beginning unorganized integration started, but later on this integrative process was approached more professionally and organizationally. |
б) Организиран стручен пристап |
|
b) Organized professional approach |
Од досега изложеното може да се види дека нашата држава, не останала статички во воспоставувањето и непроменливоста во развојот на оваа дејност. Напротив, сето тоа се проучувало и се применувало според условите и можностите.
Посебните училишта сé повеќе ќе треба да бидат отворени за прием на потешки случаи за третман, школување и рехабилитација. Поради сето тоа посебните училишта ќе треба поинтензивно да ја приспособуваат работата кон новите интенции; да подготвуваат соодветни програми за помош на децата со посебни образовни потреби и помош на нивните родители; обука на редовните наставници и на другите стручњаци во редовните училишта; да вршат доквалификација на своите стручни кадри за ваква работа; да овозможат кусотрајна или повремена стручна помош на вклучените ученици во редовните училишта; да воспостават потесна соработка со семејствата на таквите ученици и да им дават помош за продуктивно вработување. |
From the above mentioned, we can conclude that our country did not stay static in establishing and developing this activity. On the contrary, it has been examined and implemented according to the conditions and possibilities.
The special schools, having in mind all this, should to adapt more intensively their work towards new intentions; to prepare appropriate programs for help for children with special needs education and their parents; to train full-time teachers and other professionals in regular schools; to retrain their professional staff for such work; to enable short-term and temporal professional assistance to the included pupils in regular schools; and to establish closer cooperation with the families of such pupils and to give assistance for productive employment. |
|
Предлози |
|
Proposals |
Врз основа на изложеното во врска со интегративните процеси на децата со посебни образовни потреби, се предлага:
1. Во најскоро време е потребно да се донесе Национална програма, Закон за интеграција, стандарди и системски решенија за финансирањето на овој процес;
|
On the basis of above mentioned in regard to integrative processes of children with special needs education, it is suggested:
1. A National program and Law on integration, standars and system of financing of this process should be adopted as soon as possible; |
Citation:Ajdinski Lj. Realization of Integration of Children with Special Needs Education in the Republic of Macedonia. J Spec Educ Rehab 2004; 5(1-2):23-34. |
||||
|
||||
Литература / References |
|
|
||
1. Правилник За оцена на специфичните потреби на децата со пречки во физичкиот или психичкиот развој во Република Македонија (Сл. Весник на РМ бр. 1776/2000) |
|
7. UNESCO: Report on Salamanca special needs education, 1994. |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE