JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 63621
ИНТЕГРАЦИЈА-ИНКЛУЗИЈА
Весна КЕРАМИТЧИЕВСКА-БИЛЈАНОВСКА1
ПОУ „Д-р Златан Сремец”-Скопје1 |
|
INTEGRATION-INCLUSION
Vesna KERAMITCHIEVSKA-BILJANOVSKA1
Special primary school "Dr. Zlatan Sremec" -Skopje1 |
Вовед |
|
Introduction |
Според Правилникот за оцена на специфичните потреби на лицата со пречки во физичкиот или психичкиот развој во Р. Македонија, заснован врз Класификацијата на Светската здравствена организација, лица со инвалидност се:
Во Република Македонија веќе 50-тина години сите овие категории на хендикепирани лица се опфатени во рамките на едукативно-воспитните, социјалните и здравствените сегменти: превентива, третман и рехабилитација. Постојат неколку училишта за образование и воспитување на лица со лесна попреченост во психичкиот развиток, заводи за воспитување и згрижување на лица со умерена и тешка попреченост. Без оглед на сите политички, социјално-економски движења во нашата држава, овие лица се опфаќаат во многу сегменти од нејзиното функционирање. Проблемите во овој дел се цел на некои други истражувања.
По неколку неуспешни години на школување, сепак, се преведуваат во посебните училишта неописменети, нерехабилитирани, со трајни консеквенци во
Цели на нашето истражување се:
Методите и техниките на обработката на податоците ги спроведовме со помош на:
|
|
By the regulation of classification of disabled persons in our country: Republic of Macedonia, based on "Classification of World Health Organization-persons with disabilities are:
In Republic of Macedonia all these categories in the last 50 years have been embodied in terms of educational upbringing, social and health segments: prevention, treatment and rehabilitation. There are several schools for educating and upbringing persons with mild impairments in their mental development, institutional upbringing and sheltering people with profound and severe mental disability. Regardless of all the political, social and economic movement in our country, these special persons are included in many segments of state functioning. However, the problems that exist, are the purpose of other types of research.
After several years of unsuccessful educational process, these children are transferred in special schools illiterate, without proper rehabilitation with permanent consequences in the emotional sphere of their existence and with irrevocably finished developing period of the optimal age frame, when something could have been done.
The aims of our research are:
The methods and techniques of data processing have been conducted with the help of:
|
Хипотезата што сакаме да ја провериме со ова истражување е: дали децата со ментален хендикеп што ја следат наставата во редовните училишта по своите способности се изедначени со оние деца што ја следат наставата во посебните училишта.
|
|
The hypothesis which we would like to verify with this research is: the children with mental disability which attend classes in regular schools, are on equal level, with the children who attend classes in special schools, judging by their performance.
|
|
1. Проценка на доминантната латерализираност |
|
1. Evaluation of the dominant lateralization |
Со дефинирањето на доминацијата на хемисферите во функција на запазување и делување, се постигнува повисоко ниво на разбирање на појавите, интеграција на вооченото и препознаеното. Врз ова се темелат, меѓу другото, одредени методи на педагошката работа во рамките на читањето, пишувањето и сметањето. За докажување на созреаноста на овие процеси ги спроведовме тестовите: цртеж на куќа и погодување точка. |
|
By defining the domination of the leading hemisphere in function of observing and operating, higher level of comprehension of concepts is achieved, and integration of the perceived and the acknowledged. These are the grounds, among other things, for certain methods of pedagogical work in terms of reading, writing and calculating. In order to prove the maturity of this processes, we have carried out the following tests: a drawing of a house and painting out an item. |
2. Проценка на организираноста на психомоториката |
|
2. Evaluation of the organization |
Она што нас нé интересира е описот на поединечните способности во реализирање на психо-моторните активности, моториката, а кои рефлектираат врз однесувањето на детето во социјалното поле: |
|
The object of our interest is the description of the individual abilities for realization of the psychomotoric activities, the motorics, which reflect upon the behavior of the child in the social field: |
|
|
|
3. Проценка на координацијата |
|
3. Evaluation of the movement coordination |
|
|
|
4. Проценка на праксичката организираност |
|
4. Evaluation of the practo-gnostic organization |
Ние вршевме проценка само на организираноста на праксијата на мускулатурата на лицето, што е во тесна корелација со идејата, моторното извршување, особено она што ја опфаќа букалната мускулатура; значи рефлектира врз говорот. На овој тест добивме речиси изедначени резултати.
|
|
We did an evaluation solely on the organization of the practice of the facial musculature, which is in close correlation with the idea, the motoric performance, especially the one referring to the (facial) musculature-i.e. reflects on the speech. This test provided us with approximately identical results. |
5. Проценка на графомоториката |
|
5. Evaluation of the graphomotorics |
Пишувањето е извршна психомоторна активност. Доколку детето има проблеми во развојот тоа, меѓу другото, го попречува навременото усвојување на графомоторните активности и чинот на пишување како форма на говорна комуникација. Во однос на:
|
Writing is an executing psycho-motoric activity. If the child has development problems, it interferes with the adoption of the grapho-motoric activities on time and the act of writing as the form of verbal communication. Considering:
|
6. Проценка на зрелоста на ракописот |
|
6. Evaluation of the maturity of the handwriting |
Тука го применивме тестот што проф. Ќордиќ и Бојанин од Ажириагера и Озиас го приспособиле на српското кирилично писмо. Со мали модификации го приспособивме на македонското кирилично писмо. Овој тест укажува на дограденоста на структурите при изведување на пишувањето. Во него се разгледуваат формите и малформациите. Со проценка на зрелоста на ракопис од посебното училиште беа опфатени 25 ученика, бидејќи 5 се уште се неописменети, додека кај редовните беа опфатени само 19 испитаници поради тоа што 11 се неописменети. Нашата цел во примената на овој тест беше да ги согледаме најчестите форми и малформации во ракописот. Токму затоа од 14 ајтеми кај формите, ви прикажуваме само 6, додека кај малформациите од 16 ајтеми најзначајни се 5. Најдрастични резултати добивме кај Ф-3 (недостаток на движења), Ф-13 (невоедначен простор меѓу редовите), М-17 (неуреден ракопис во целина) и М-29 (невоедначени димензии на буквите) итоа и кај двете групи, не во нумерички однос, туку во однос на зачестеноста во појавувањето на определеното обележје. |
|
For this evaluation, we have applied the test which prof. Kjordikj-Bojanin took from Ozias-Ajirriaguerra and adjust it to the Serbian Cyrillic letter. We did the slight modifications of it on the Macedonian Cyrillic letter. This test indicates to the competition of the structures when writing; and it considers the forms and misformations. 25 pupils from the special school were included in this handwriting maturity estimate, because 5 are still illiterate, where as in the regular school only 19 pupils were included since 11 are illiterate. Our aim in applying this test was to perceive the most frequent forms and misformations in the handwriting, which is why out of 14 items among the forms we are displaying only 6, where as with the misformations only 5/16 items are the most significant. The most drastically results were with F-3/lack of movements/; F-13/unequal space between lines/; M-17 untidy handwriting in general/ and M-29 unbalanced dimensions of the letters/ in both groups, not in numerical relation, but in the relation to the frequency of the appearance of the certain feature. |
7. Проценка на дисграфичноста |
|
7. Evaluation of the dysgraphics |
Етиологијата на дисграфијата може да биде оштетувања во ЦНС или недограденост на мелокинетичката и конструктивна праксија - развојни дисграфии, кај кои има широк дијапазон на промени, додека т.н. церебрални ракописи се еднообразни. 7 ајтеми (Д-1 до Д-7) се однесуваат на лошата просторна организираност во целина. Од Д-8 до Д-20 се однесуваат на неспретност во изведувањето на низата на буквите, додека од Д-21 до Д25 се однесуваат на грешки во формите и пропорциите.
|
|
The etiology of disgraphics can be damages in CNS or incompleteness of the melokinetic and constructive practice –developmental disgraphics, which have a wide range of changes, whereas the so-called cerebral handwriting is homogeneous. |
|
||
Заклучок |
|
Conclusion |
Според добиените резултати на нашето истражување, може да се потврди поставената хипотеза: “Децата со тешкотии во учењето што ја следат наставата во редовното училиште, по способностите се изедначени со оние деца што ја следат наставата во посебното училиште”. |
|
According to the results gained from our research, we can verify the established hypothesis: "Children with difficulties in learning who attend classes in regular schools, are somewhat on the same level with the children who attend classes in special schools, judging by their performance" |
|
Нашиот заклучок ќе го потврдиме уште со еден факт: од почетокот на спроведувањето на проектот Инклузија, значи во текот на последните 5 години во ПОУ “Д-р Златан Сремец” од редовни училишта се преведени вкупно 107 ученици во различни одделенија и со различен успех. Детето увидува колку може, додека вклучено во редовната настава увидува колку не може да постигне. Доколку се зборува за сегрегација, каде е сегрегацијата? |
|
We will confirm our conclusion with one more fact: since the beginning of the conduct of the project-INCLUSION-, in other words for the past 5 years the special primary school: "Dr. Zlatan Sremec" the total of 107 pupils have been transferred in different grades and with different GPA point average from regular schools. The child itself becomes aware of how much it is capable of doing, whereas a child in regular classes becomes aware of how much it is incapable of achieving. If we are discussing about segregation, then where is the segregation? |
|
|
|
||
Ние сметаме: интеграција ДА; во посебни паралелки во рамките на редовните училишта, под стручно раководство на тим предводен од дефектолози, а со инклузија исклучително во рамките на заедничките активности со другите деца. |
|
We are pro integration, in special groups in the frames of regular schools, under professional administration of a team led by special teachers, and with inclusion strictly in the frames of mutual activities with the rest of the children. |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Citation:Keramitchievska-Biljanovska V, Mitrevska R, Sabolich N. Integration-Inclusion. J Spec Educ Rehab 2004; 5(1-2):133-144. |
||||
|
||||
Литература / References |
|
|
||
1. Ајдински Љ, Ајдински Г, Михаилов З. Основи на дефектолошка теорија и практика, 1999. |
|
7. Митревска Р. Вклученоста на децата со преки во развојот на подрачјето на град Скопје (дипломска работа), 1997. |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE