JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 24108
Љупчо Ајдински |
|
Ljupcho AJDINSKI |
|
|
|
Д-Р ВЛАДИМИР ТРАЈКОВСКИ: “АУТИЗАМ” |
|
DR. VLADIMIR TRAJKOVSKI: |
|
|
|
Аутизмот како мошне сложен, семеен и општествен проблем, отсекогаш го поттикнува интересот кај голем број стручњаци и научници од целиот свет, а особено неговата комплексност императивно наметнува истражување на етиологијата, карактеристиките, можностите за едукација, подобрување во третманот и рехабилитацијата на овие лица. Затоа, проучувањето на аутизмот, како недоволно истражуван проблем на нашите простори, му дава пошироко општествено значење на овој труд. |
|
The autism as very complex family and social problem urges the interest at a great number of experts and scientists throughout the world especially its complexity. It imposes imperatively a research of etiology, characteristics and education possibilities, improvement of treatment and rehabilitation of these persons. So, the study of autism as insufficiently researched problem in our region gives wider social meaning of this work. |
|
|
|
* Трудот претставува скратена и адаптирана |
|
* This paper is a shortened and adepted version of his |
Со тоа несомнен е придонесот на овој труд во развојот на дефектолошката и медицинската научна мисла. Методологијата на истражувачката работа е соодветно применета. Авторот го објаснува предметот на истражувањето, целите и задачите на истражувањето, кои се јасни и концизни, а и примерокот е добро дефиниран. Местото и времето на истражувањето, методите, техниките и инструментите на истражувањето се прецизно прикажани, а статистичка обработка на податоците е мошне коректно изведена. Паралелно со анализата на резултатите од долгогодишните истражувања, авторот ни презентира компаративна анализа со повеќе светски студии што го обработуваат синдромот на аутизмот, со сите релевантни резултати добиени врз основа на сите досега познати светски искуства во истражувачката дејност врзани за овој проблем. Трудот е составен од четири глави. Во првата глава се прикажани теориските основи на аутизмот; во втората глава преку истражувачкиот дел ни е претставена имуногенетската и имунолошката студија на лицата со аутизам и нивните семејства, спроведена во Република Македонија; во третата глава се прикажани најновите светски сознанија за етиологијата, дијагностиката и третманот на аутизмот; во четвртата глава авторот дава препораки до родителите, терапевтите / едукатори и истражувачите. Понатаму, се дадени прилозите: протокол за лицата со аутизам, протокол за родителите, DSM-IV критериуми и CHAT-скалата. За оваа ретка публикација наведени се 305 референци што несомнено значат берификација на публикуваниот труд.
Литературните податоци соодветно се избрани, а поголемиот дел се од најнов датум, главно од англиското говорно подрачје. Тоа укажува на студиозноста на авторот во литературната сондажа за третираниот проблем. Индексот на зборови ги содржи сите поими кои на читателот ќе му бидат од полза. На крајот монографијата завршува со биографски податоци на авторот.
Во втората глава насловена како “Истражувачки дел", се опишани целите и задачите на истражувањето, кои се јасни и концизни. Во методологијата на работата се користени епидемиолошкиот, статистичкиот, имунолошкиот и имуногенетскиот метод на работа.
Во четвртата глава се дадени серија препораки насочени за родителите на децата со аутизам, терапевтите, истражувачите и креаторите на социјалната политика, а кои се однесуваат на развојот, имплементацијата и евалуацијата на интервентните програми. |
|
Thus, this work gives great contribution to the development of special education and rehabilitation and medical scientific thought. The methodology of the research work is appropriately applied. The author explains the subject of research, goals and tasks of the research that are clear and concise and the specimen is well defined. The place and time of the research, the methods, techniques and instruments of the research are precisely shown, and the statistic data processing is correctly performed.
The literature data are appropriately chosen, most of them are of the latest date, mainly from English speaking world. That indicates a studious characteristic of the author in the literature probe of the treated issue. The word index consists of all facts useful to the readers. The monograph finishes with author’s biography data.
In the second chapter called a “Research part”, clear and concise aims and tasks of the research are described. The work uses the following methods: epidemiological, statistical and immune-logical and immunegenetic method.
The analyses of the research is shown through tables and figures which give clear image of all single issues analyzed in the questionnaires. Parallel to the analyses of the results of his research, he explicates the results comparing them with similar studies carried out in USA, Great Britain, France and other countries. At the end of this part, a conclusion is made that autism is still etiopathogenic and therapeutic enigma and the detection of association with two HLA alells with our patients with autism open new dimensions for further research in the families. In the third chapter called “Innovations in diagnostics and treatment of autism” the latest knowledge in the field of etiology, diagnostics and treatment of autism are worked out, presented on Congresses, seminars and published in English in some magazines dealing with autism as an issue for the last 2 or 3 years. This part discusses the biological bases of autism, bio-medical protocols for diagnostics and treatment of autism which are preoccupation of researchers and doctors of the group DAN.
In the last fourth chapter a series of recommendations
to parents of children with autism, therapists, researchers and creators of social politics are presented, referring to the development, implementation and evaluation of the intervening programs.
It is very important to point out that the author uses an extremely precise terminology in expression and the language is clear and easy to read. The issue of autism is exposed completely for the first time in the Republic of Macedonia. An attempt is made for comprehensive presentation of the presented material.
My opinion is that this work will initiate a great interest in Macedonian expert and scientific public. The book is published in a 400-copy printing and it is meant for special educators, doctors in medicine, psychologists,
social workers, psychiatrists, pediatricians, epidemiologists, immunologists and can be used as a reference book by students of the Institute for special education and rehabilitation and the Institute of Psychology at the Faculty of Philosophy as well as the students from the Faculty of Medicine in Skopje.
This book should be a part of a library of professionals dealing with this issue. That is why I openheartedly recommend it to the readers.
|
|
||
|
|
||
|
||
|
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE