JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 5559
ИНКЛУЗИВНО ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕЦАТА СО ОШТЕТЕН ВИД ВО ЕВРОПА
Ивана ПЕТРОВСКА-ЗИМОСКИ1 Даниела ДИМИТРОВА-РАДОЈИЧИЌ2
1 НВО„Амбрела“ 2 Институт за специјална едукација и рехабилитација, Филозофски факултет, Универзитет „Св. Кирил и Методиј“,Скопје Преглед на литература / Literature review Примено / Received: 13.03.2019 Прифатено / Accepted: 20.04.2019 УДК 376-056.262:37.014(4-672ЕУ)
|
INCLUSIVE EDUCATION OF CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENTS IN EUROPE
Ivana PETROVSKA ZIMOSKI1 Daniela DIMITROVA-RADOJICIC2
1NGO “Ambrela”
2 Institute of Special Education and Rehabilitation, Faculty of Philosophy, University «St. Cyril and Methodius«, Skopje |
|
Резиме
Вклучувањето на децата со оштетен вид во редовниот училиштен систем е во фокус на образовната практика во последните двае- сетина години. Инклузивните системи обез- бедуваат подобар квалитет на образование за сите деца и се есенцијални за менување на дискриминаторските ставови. Истражувањето претставува студија за инклузивното образование во различните држави во Европа. Спроведена е компара- тивна анализа на инклузивно образовните политики во земјите членки на Европската Унија и земјите кои не се членки на Европската Унија. Целта е теоретски да се анализира инклузивниот образовен систем во земјите во Европа. Податоците се собрани од различни извори, книги, списанија и научни публикации. Резултатите покажуваат разлики во инклузивните практики во раз- личните земји вклучени во истражувањето. Сличности во инклузивните практики покажуваат меѓусебно земјите кои се членки на Европската Унија, и посебно, земјите кои не се членки на ЕвропскатаУнија. Клучни зборови: деца со оштетен вид, инклузивно образование, инклузивни полити- ки и практики |
AbstractThe inclusion of children with visualimpair- ments in the regular school system is a focus on educational practice in the last twenty years. Inclusive systems provide better quality educa- tion for all children, and are essential for chang- ing discriminatory attitudes. The research is the study of inclusive edu- cation in different countries in Europe. A com- parative analysis of inclusive education policies has been conducted in the member states of the European Union and countries that are not members of the European Union. The goal is to provide a theoretical analysis of the inclusive education system in Europe. Data is collected from a variety of sources, books, magazines, and scientific publications. The results show differences in inclusive practices in the various countries involved in the research. Similarities intheinclusivepracticesareshownbythecoun- tries that are members of the European Union, and in particular, the countries that are notmem- bers of the EuropeanUnion. Keywords: children with visual impair- ments, inclusive education, inclusive policies and practices |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE