JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 12500
ЗАДОВОЛСТВОТО НА РОДИТЕЛИТЕ ЗА РАНИТЕ МЕРКИ НА ГРИЖА ЗА ДЕЦАТАСО РАЗЛИЧНИ НИВОА НА ИНТЕЛЕКТУАЛНО НАРУШУВАЊЕ
Љиљана ПИНТАРИЌ-МЛИНАР1 Даниела БРАТКОВИЌ1 Даниела МАМИЌ2
1Факултет за едукација и рехабилитација, Универзитет во Загреб 2Центар за аутизам, Загреб |
|
PARENT’S SATISFACTION WITH SOME FEATURES OF EARLY CARE PROVISIONS FOR CHILDREN WITH DIFFERENT LEVELS OF INTELLECTUAL DISABILITIES
Ljiljana PINTARIC MLINAR1 Daniela BRATKOVIC1 Dragana MAMIC2
1Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb 2Centre for Autism, Zagreb |
||
Примено: 03.06.2013 |
|
Recived: 03.06.2013 |
||
|
|
|
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Веројатно уште од самиот почеток на човековата љубопитност, карактеристиките на нарушувањата, семејните вредности, структури, начини на чување, кругови на поддршка, сила и друго биле исто толку привлечни колку и самото дете или возрасен со нарушување. Како што потврдиле многу студии, пристапот на стручните лица кон родителите, добивањето соодветни информации за типот на третманот, претставува предизвик за семејствата со деца со развиено интелектуално нарушување и деца кај кои постои ризик да се развие нарушување. Главната цел на оваа студија е да го анализира задоволството на родителите со овие три главни карактеристики на поддршка во раниот третман на нивните деца со интелектуално нарушување. Примерокот се состоеше од 81 семејство со интелектуално нарушување од три града во Хрватска, кои добивале седум вида грижа. Резултатите беа анализирани со еднонасочна АНОВА, при што се споредуваше разликата во задоволството на родителите во четири групи формирани според нивото на интелектуалното нарушување. Методот откри значителна разлика меѓу групите во однос на задоволството на родителите за достапноста на третманите и нивната зачестеност. |
|
Probably from the very beginning of the human curiosity in disability features for family’s values, structures, parenting styles, circles of support, strengths and others, have been just as appealing as the child or adult with disabilities themselves. As many studies confirmed, professionals' approach to parents, getting adequate information and type of treatment present a challenge to families of children with established developmental disabilities and those at risk for disability. The main purpose of this study was to analyze parents' satisfaction with these three main features of support in early treatment of their child with intellectual disability. The sample consisted of 81 families with intellectually disabled child, recruited from seven types of care provided in three towns in Croatia. Data were analyzed with one-way ANOVA comparing variety of parents satisfaction in four groups formed according to the level of intellectual disability. The method revealed a significant difference among groups in the variable referring to the parents satisfaction with treatment accessibility and its frequency provided. |
||
|
|
|
||
Citation: Pintaric Mlinar Lj, Bratkovic D, Mamic D. Parent's Satisfaction with Some Features of Early Care Provisions for Children with Different Levels of Intellectual Disabilities. J Spec Educ Rehab 2013; 14(3-4):22-42. doi: 10.2478/JSER-2013-000910.2478 |
||||
Клучни зборови: родители, деца со интелектуално нарушување, задоволство, пристап на стручни лица. |
|
Keywords: parents, children with intellectual disabilities, satisfaction, professional’s approach |
||
|
|
|
||
Адреса за коресподенција: |
|
Corresponding address: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE