JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 7714
„ДРУГИОТ“ ВО СВЕТЛОТО НА ИНТЕГРАЦИЈАТА И ИНКЛУЗИЈАТА ВО ИЗРАЕЛСКИОТ ЕДУКАТИВЕН СИСТЕМ И ВО ИЗРАЕЛСКОТО ОПШТЕСТВО: НАВИСТИНА „ЗНАЧАЕН ДРУГ“?
Зафи ТИМОР
Факултет за едукација, |
|
"THE OTHER" IN THE LIGHT OF INTEGRATION AND INCLUSION IN THE ISRAELI EDUCATIONAL SYSTEM AND SOCIETY: A "SIGNIFICANT OTHER" INDEED?
Tsafi TIMOR
Faculty of Education |
||
Примено: 26.02.2013 |
|
Recived: 26.02.2013 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Оваа статија го проучува концептот на „другиот“, повеќе во смисла на „различниот“ отколку на „оној што не сум јас“, во светлото на интеграцијата и инклузијата во израелскиот едукативен систем и во израелското општество. За таа цел беа воведени два нови концепта: „различен друг“и „значаен различен друг“. Од анализата на литературата се покажа дека, според моделот за интеграција и идејата за нормализација, обраќањето со „другиот“ како човечко суштество, наместо со „лице со посебни потреби“, е минимизирано, додека основната идеологија на инклузијата се совпаѓа со холистичкиот и плуралистичкиот поглед што ја поддржуваат уникатноста на „различниот друг“ и го насочува кон живот што има значење. Анализата на примери од израелското општество покажува дека, и покрај напреднатата легислатива и свесноста за лицата со посебни потреби, моменталната ситуација не ги исполнува критериумите на инклузија. Реалноста во образованието покажува дека не постои реорганизација на системот, како клучен критериум за инклузија, иако веќе се спроведени принципите за рана идентификација, интервенција и следење. Општиот впечаток што произлегува од оваа статија е дека, и покрај стремежот за рамноправност и еднаквост во законодавството, треба да се вложат напори за убедување на јавноста дека „различен друг“ е, прво и основно, човечко суштество, па општеството е должно повеќе да го доживува како „значаен различен друг“ отколку како „различен друг“. |
|
The article examines the concept of "The Other" bearing the meaning of "different", rather than the meaning of "whoever is not myself", in the light of Integration and Inclusion in the Israeli Educational System and Society. For this sake two new concepts have been coined: "different-other" and "significant different-other". The literature analysis indicates that according to the Integration Model and the idea of Normalization, the reference to "The Other" as a human being rather than "a special needs person" is minimized, while the ideological basis of Inclusion matches a holistic and pluralistic view which encourages the uniqueness of the "Different-Other" and leads him towards a meaningful life. The analysis of examples in the Israeli society yields that despite advanced legislation and awareness towards individuals with special needs, the current situation does not meet the criteria of Inclusion. The educational reality indicates that no restructuring of the system, as a major criterion of Inclusion, has taken place, although the principles of early identification, intervention and monitoring are already implemented. The overall insight from the article is that despite the strive towards equity and equality in legislation, efforts should be channeled to persuade the public that the "Different-Other" is first and foremost a human being, and it is the duty of the society to view him as a "Significant Different-Other" rather than a "Different-Other". |
||
Citation: Timor T. "The Other" in the Light Of Integration and Inclusion in the Israeli Educational System and Society: a "Significant Other" Indeed? J Spec Educ Rehab 2013; 14(3-4):99-114. doi: 10.2478/JSER-2013-001310.2478 |
||||
Клучни зборови: инклузија, интеграција, нормализација, посебни потреби, „различен друг“ |
|
Keywords: inclusion, integration, normalization,special needs, "different-other" |
||
Адреса за коресподенција: |
|
Corresponding address: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE